شخصیت شناسی | اهمیت شخصیت شناسی

شخصیت شناسی

شخصیت شناسی چه کاربردی دارد؟

در این بخش مقاله قصد داریم تا اهمیت و کاربرد های شخصیت شناسی را بررسی کنیم :

آزمون های روانشناسی و تست شخصیت

شخصیت شناسی ، نیازهای اجتماعی ما را به تعادل می‌رساند. باعث می شود خود را بهتر بشناسیم و به تمام جنبه های شخصیتی خود آگاه باشیم. این امر به ما کمک می کند  تا در موقعیت های زندگی بتوانیم در جایگاه‌ها و موقعیت‌های روزانه خود را با بالاترین راندمان نشان دهیم. علم فلسفه از سالیان دور به دنبال ابزار و وسیله‌ای برای ارزیابی توصیف رفتارهای مختلف در انسان‌ها بوده است. اولین بار بقراط و پس از آن جالینوس ابزارهایی برای طبقه بندی تیپ‌های شخصیتی، ارائه دادند. در صده‌های اخیر دانشمندان علم روانشناسی با مطرح کردن تئوری‌های مختلف و با استفاده از ابزارهای آماری دست به طبقه بندی‌های مختلف افراد در این خصوص زده‌اند.

در روانشناسی ابعاد مختلف روان انسان مورد بررسی و تحلیل قرار می‌گیرد. آزمون های روانشناسی بر اساس مدل های مختلفی طبقه بندی می شوند مانند: آزمون رفتار، شخصیت، هوش و استعداد، مدل ذهنی و باورها و ناخودآگاه. دانستن این که هر کدام از آزمون‌های روانشناسی به کدام قسمت از روان مربوط می‌شوند، می‌توانند به ما نقشه ‌راهی دهد که در کشف و ارتقاء ابعاد شخصیتی و رفتاری و در نهایت توسعه فردی راهگشا باشند. این که بدانیم ابزار ما سنجش رفتار است یا شخصیت به کشیدن نقشه راه توسعه فردی، کمک شایانی می‌کند.

جهت مشاهده هزینه مشاوره و روانشناسی کلیک کنید.

مشاهده هزینه مشاوره قبل از ازدواج توسط متخصص

تست شخصیت شناسی

در این قسمت انواع تست های شخصیت شناسی را مشاهده میکنید:

  • تست چپ مغزی و راست مغزی
  • تست تعویق تصمیمات
  • تست سبک مذاکره (حل تعارض)
  • تست مدل ذهنی (ادوین لاکه)
  • تست کهن الگوی اسطوره ای زنان و مردان
  • تست هالند
  • تست سبک یادگیری
  • تست شخصیت شناسی MBTI نوجوانان
  • تست اینیاگرام با گزارش کامل
  • تست کمال گرایی
  • تست هوش هیجانی EQ برادبری و گریوز
  • تست قهرمان درون ( آرکتایپ یونگ)
  • تست تفکر استراتژیک
  • تست آرکتایپ برند
  • تست دیسک با گزارش کامل
  • تست نئو با گزارش کامل
  • تست هوش چندگانه گاردنر
  • تست هوش هیجانی EQ بار ان
  • تست MBTI ( تست شخصیت شناسی مایرز بریگز )

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

شناخت شخصیت چگونه است؟

شخصیت شناسی در روانشناسی مفاهیم متفاوتی دارد. گاهی آن را الگوهای رفتار و شیوه های تفکر می دانند که باعث می شود افراد با محیط تطابق پیدا کنند. برخی دیگر شخصیت را به ویژگی های ثابتی در فرد نسبت می دهند که می تواند رفتار را پیش بینی کند. اگر می خواهید خود را بهتر بشناسید، به تمام جنبه های شخصیتی خود آگاه باشید و در عین حال بهترین خود نیز باشد، بهتر است از تست های شخصیت شناسی استفاده کنید.

صفات شخصیتی

بعضی از صفات شخصیتی که ما داریم برایمان کاملا واضح و روشن است. به طور مثال این که ما برونگرا هستیم و یا درونگرا و یا این که در انجام کارها سخت کوشیم و یا سست و بیحال. اما اگر دقت کنید متوجه می شوید که همین شناخت از خود نیز بسیار محدود است. انسان دارای لایه های شخصیتی زیادی است. ما در بیشتر موارد از احساسات و برخی از خصوصیت‌های رفتاری مان به طور کامل اطلاع داریم. اما بعضی از صفات شخصیتی ما به تنهایی قابل درک و شناخت نیست و در مقایسه با دیگران مشخص می‌شود. به عنوان مثال در مورد اینکه ما چقدر باهوش هستیم یا می‌توانیم اطلاعات را به خاطر بسپاریم، باید خود را با دیگران مقایسه کنیم تا بتوانیم درک درستی از این صفت وجودی خود، داشته باشیم.

برخی از ویژگی های شخصیتی ما نیز تاحدودی از آنچه دیگران در مورد ما می‌گویند، قابل درک است. پروفسور جان مایر معتقد است که اگر یک بار بشنویم فردی یه صفت یا ویژگی ما به ما نسبت می دهد، شاید آن را خیلی جدی نگیریم؛ اما اگر چند بار و از چند نفر مختلف آن را بشنویم، حتما به خود می گوییم شاید من شناخت خوبی از خودم ندارم و یا باید بیشتر تلاش کنم تا متوجه شوم که آیا واقعا این صفت در من وجود دارد یا خیر؟

شخصیت افراد ثابت است یا متغیر؟

شخصیت ما در واقع مشخص می کند که چه واکنشی در برابر دیگران و رفتار آن ها داشته باشیم. از نظر پروفسور مایر انعطاف پذیری قابل توجهی در ما وجود دارد که می‌توانیم واکنش‌هایمان در برابر اطرافیان را کنترل کنیم و یا بکار ببندیم. در واقع ما قادریم به صورت قابل ملاحظه‌ای تغییراتی در شخصیت خود ایجاد کنیم. ایشان همچنین معتقد است اگر شما به طور کلی انسان درونگرایی هستید سه گزینه در مقابل شما قرار دارد:

  • شما می‌توانید شغل و زندگی اجتماعی مناسب با آن را انتخاب کنید.با این ویژگی خود کنار آمده و به راحتی زندگی کنید.
  • شما می‌توانید با این حالت مقابله کرده و کمی این حالت را در خود کم کنید. خودتان را مجبور کنید تا به مهمانی بروید و روابط اجتماعی داشته باشید.
  • شما می‌توانید با تمام اراده خود و به صورت فعال درصدد تغییر این روحیه خود اقدام کنید. اجتماعی بودن را بیشتر تمرین کنید. پروفسور مایر در رابطه با این گزینه می‌گوید که حرکت به سوی تغییر باعث می‌شود تا ما تشویق شویم در وادی‌هایی پا بگذاریم که از ما بسیار دور هستند و انرژی زیادی برای این مهم نیاز است.

مزیت شخصیت شناسی

شخصیت شناسی مزیت و اهمیت زیادی دارد. شناخت تیپ شخصیتی، خودآگاهی عمیقی را به همراه دارد که دارای منافع زیادی است. امروزه ارزیابی توانایی‌های ذهنی و شخصیتی متنوع افراد با استفاده از تست های استاندارد روانشناسی تا حدودی امکان پذیر شده است. این تست ها کمک می کنند تا ورود فرد به یک خانواده، جامعه و یا سازمان جدید به راحتی انجام شود. همچنین باعث می شود اعضای جدید خانواده، جامعه و یا سازمان جایگاه خود را راحتر و زودتر پیدا کنند و در همین راستا احساس رضایت شغلی و فردی افزایش پیدا کند.

استفاده از تست های شخصیت شناسی همچنین باعث می شود شناخت بیشتری نسبت به ابعاد شخصیتی و نقاط قوت و ضعف خود بدست آوریم. همچنین باعث بروز رفتارهای مناسب دیگری از جمله: توسعه روابط اجتماعی فردی، تأثیرگذاری بیشتر در گروه های دوستی و همکاران، برقراری ارتباط مؤثر با اطرافیان، گرفتن تصمیمات درست بر اساس ساختار تیم، اداره بهتر جلسات و گردهمایی ها و مدیریت بهتر تغییرات رخ داده در محیط پیرامون، می شود.

از کاربردهای شخصیت شناسی

آگاهی و تسلط بر تیپ شخصیتی خود به شما کمک می کند تا آینده تان را بر اساس توانایی‌های خود شکل دهید. این امر به شما این امکان را می‌دهد تا خود را در جای درستی تصور کنید. به عنوان مثال اگر شما شخصیتی هستید که ریسک پذیری بالایی دارید می‌توانید به عنوان کارآفرین در حوزه تولید موفق عمل کنید و یا کسانی که نظم و ترتیب دارند و فرمانبردار هستند می‌توانند در حوزه حسابداری موفق باشند؛ یا حتی با شناخت جنبه های خاصی از شخصیت خود می توانید مورد مناسب تری برای ازدواج انتخاب کنید.

پروفسور مایر می‌گوید شخصیت شناسی می‌تواند ما را به سوی هدف سازماندهی شده هدایت کند. در واقع می‌تواند به شما، به جای شغل، رده شغلی را نشان دهد و می‌تواند اطلاعات بلند مدتی را در رابطه با آنچه شما قادر به انجام آن هستید و یا می‌توانید در آن نقش فعالانه‌ای داشته باشید، به شما نشان دهد. همچنین اطلاعاتی که در مورد شخصیت خود دارید به شما کمک می کند به رفتار مناسبی در برابر دیگران داشته باشید. به عنوان مثال اگر متوجه شدید که اطرافیان شما را به عنوان فردی خشن می شناسند، می توانید با رفتارهای مناسب این ذهنیت را برطرف کنید و آن را به روش صحیحی مدیریت کنید. در این رابطه می توانید به دوستان و یا اطرافیانی که شما را خشن می پندارند توضیح دهید که این رفتار شما از روی عمد نیست.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید.

تشخیص شخصیت افراد

از آنجا که انسان موجود پیچیده‌ای است در واقع نمی‌توان ادعا کرد که تنها یک تست شخصیت شناسی خاص، تمام جنبه‌های مختلف انسانی را توضیح و توجیه کند. اما با نتیجه چند تست شاید کمی این پیچیدگی‌ها مشخص تر شود. بر همین اساس کاوش و ارائه تست های شخصیت شناسی مختلف هنوز ادامه دارد. مشاوران مهراز با انجام تست های استاندارد و متنوع به شما کمک می کنند تا جنبه های مختلفی از شخصیت خود را بشناسید و در زندگی انتخاب های درستی داشته باشید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

شما با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوانید کاهش هزینه ۵۰ درصدی تمامی خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندان را برای داشتن لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر دهان و دندان خود استفاده نمایید. با تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی، می‌توانید به راحتی فهرستی از دندانپزشکان متخصص را در اختیار داشته و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

کارت تخفیف دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت

با در نظر داشتن هزینه های بسیار بالای ایمپلنت دندان، داشتن بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت که بتواند درصد قابل توجهی از هزینه های بالقوه و مرتبط با آن را پوشش دهد قطعا بسیار کمک کننده خواهد بود. شما با داشتن این بیمه میتوانید به بهترین متخصصان ایمپلنت دسترسی داشته باشید و از خدمات با کاهش هزینه 30 درصدی مهراز کارت برای ایمپلنت و همچنین سایر خدمات با کاهش هزینه 50% بهره مند شوید.

تخفیف کارت پزشکی و دندانپزشکی

شما میتوانید با دریافت تخفیف کارت پزشکی و دندانپزشکی تا 50% در هزینه های درمانی و زیبایی دندانپزشکی خود صرفه جویی کرده و امکان استفاده از خدمات پزشکان و دندانپزشکان متخصص در سراسر کشور را داشته باشید. در نتیجه همه افرادی که نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارند میتوانند در رابطه با هزینه های گزاف دندانپزشکی و دریافت خدمات از پزشکان زبده اطمینان خاطر داشته باشند.

دانلود pdf مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. خدمات روانشناسی هم مثل دندان پزشکی ۵۰ درصد تخفیف داره؟

      • admin
      • شهریور ۲۸, ۱۴۰۰

      با سلام خیر، خدمات روانشناسی 30% تخفیف دارد.

  2. بهترین روانشناس مهراز رو معرفی میکنید لطفا

    1. با سلام با داشتن مهراز کارت میتونید با کاهش هزینه 30% از مشاوره و روانشناسی متخصصین بهره مند بشید. لینک لیست مراکز مشاوره مهراز خدمت شما: https://mehrazcard.com/%d9%85%d8%b1%d8%a7%da%a9%d8%b2-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%aa%d9%87%d8%b1%d8%a7%d9%86-%d9%88-%da%a9%d8%b1%d8%ac/

  3. شما خدمات روانشناسی هم دارید؟

    1. با سلام بله. خدمات مشاوره روانشناسی با مهراز کارت با کاهش هزینه 30% ارائه میشه خدمتتون. https://b2n.ir/p74495

  4. سلام هزینه مشاوره با کارت مهراز چقدره؟

    1. با سلام با داشتن مهراز کارت میتونید با 30% کاهش هزینه ها از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید. https://mehrazcard.com/the-cost-of-counseling-and-psychology/

  5. سلام من میخوام مهراز کارت بخرم میشه راهنمایی کنید

    1. سلام وقت بخیر میتونید از طریق سایت وارد لینک ثبت نام بشید

  6. مهراز کارت برای خدماتش محدودیت داره؟

    1. خیر سقف و محدودیت نداره

  7. خیلی جالب بود

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.