عمر دندان پر شده

عمر دندان پر شده

عمر دندان پر شده

عمر دندان پر شده معمولاً به مدت ۱۰ تا ۱۵ سال است. با این حال عمر دندان به شدت وابسته به نوع مواد پر کننده، میزان فشار و سایر عوامل است. در این مقاله به بررسی عواملی که بر عمر دندان پر شده تأثیر می‌گذارند پرداخته خواهد شد.

با داشتن بیمه دندانپزشکی میتوانید تعرفه دندانپزشکی درمانی و زیبایی خود را تا 50% کاهش دهید …

عمر دندان پر شده چقدر است؟

بر اساس مطالعات اخیر، عمر دندان پر شده بستگی به عوامل متعددی دارد که می‌تواند متفاوت باشد. اما می‌توان گفت که با مراعات نکات بهداشت دهان و مراقبت مناسب، عمر دندان‌های پر شده می‌تواند تا ۲۰ سال یا بیشتر نیز باشد. استفاده از مواد پرکننده با کیفیت و مقاومت بالا، محافظت از دندان‌ها در برابر فشار و مواد غذایی، بهداشت دهان منظم، مصرف غذاهای سالم و مراقبت از دندان‌های پشتی و همچنین مراجعه منظم به دندانپزشک، از جمله عواملی هستند که می‌توانند به افزایش عمر دندان‌های پر شده کمک کنند.

همچنین، نوآوری‌های اخیر در زمینه مواد پرکننده دندان بهبود چشمگیری در کیفیت و مقاومت این مواد داشته است که می‌تواند به افزایش عمر دندان‌های پر شده کمک کند. به عنوان مثال، مواد پرکننده نانو کامپوزیت با قابلیت پر کردن دقیق و مقاومت بالا، به جای مواد پرکننده‌های سنتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همه چیز درباره انواع روش های ترمیم و پر کردن دندان را بدانید!

"<yoastmark

عوامل موثر در عمر دندان پر شده

نوع مواد پرکننده

نوع مواد پرکننده یکی از عوامل مهم در عمر دندان پر شده است. مواد پرکننده دندان‌ها شامل آمالگام، کامپوزیت و آلیاژهای فلزی است. آمالگام یکی از قدیمی‌ترین مواد پرکننده است و در صورت نگهداری صحیح، می‌تواند بیش از ۱۰ سال دوام داشته باشد. کامپوزیت‌های مدرن نیز با قابلیت پر کردن خوب و مقاومت بالا برای دندان‌های پیشینه و جلویی مناسب هستند. آلیاژهای فلزی مانند آمالگام می‌توانند برای پر کردن دندان‌های پشتی مناسب باشند. با این حال میزان فلز در آلیاژهای فلزی می‌تواند به سلامت دندان‌ها آسیب برساند و به همین دلیل برای پر کردن دندان‌های جلویی قابل استفاده نیستند.

علت سیاه شدن دندان پر شده چیست؟ پر کردن دندان با سرامیک چه مزایا و معایبی دارد؟

میزان فشار

میزان فشاری که بر روی دندان پر شده وارد می‌شود نیز می‌تواند بر عمر آن تاثیر بگذارد. در صورتی که دندان پر شده در بخشی باشد که زیر فشار قرار می‌گیرد مانند دندان‌های پشتی، ممکن است زودتر خراب شود.عادت به فشار دادن، قروچه و ساییدن دندان‌ها عمر آن‌ها را کاهش می‌دهد.

تماس با مواد غذایی

برخورد دندان پر شده با مواد غذایی نیز می‌تواند بر خرابی آن تأثیر بگذارد. مواد غذایی شیرین، اسیدی و سخت می‌توانند به دندان‌های پر شده آسیب برسانند و باعث خرابی آن‌ها شوند.

عصب کشی دندان و پر کردن با داشتن مهراز کارت چقدر تخفیف دارد؟

بهداشت دهان

معاینه‌های دوره‌ای منظم، تمیزی دندان‌ها و استفاده از محصولات بهداشت دهان می‌تواند به عمر دندان پر شده کمک کند. بررسی و تمیزی منظم سایر دندان‌ها نیز روی افزایش طول عمر دندان پر شده تاثیر گذار است.

ژل پر کننده دندان چیست و چه کاربردی دارد؟

سن و موقعیت دندان

سن و موقعیت دندان نیز می‌توانند بر عمر دندان پر شده تاثیر گذار باشد، دندان‌های پشتی در دهان، معمولاً بیشتر به فشار و شکستگی دچار می‌شوند، بنابراین باید بیشتر از آن‌ها مراقبت کرد.

زمان تعویض پرکننده دندان

تعویض مواد پرکننده دندان در صورت شکستن، باز بودن کناره ها یا وجود پوسیدگی در زیر آن، ضروری است. عدم تعویض مواد پرکننده دندان ممکن است باعث شکستن و ترک خوردن دندان، عفونت یا آبسه شود. بنابراین، تعویض دندان پر شده به موقع، به جلوگیری از مشکلات دندانی پیچیده‌تر کمک می‌کند و از سلامت دندان‌ها و بهبود کیفیت زندگی شما مراقبت می‌کند. از مشخصه‌های تعویض مواد پرکننده می‌توان حساسیت دندان به دما، شیرینی و فشار  درد شدید و مداوم، وجود حفره، نقاطه‌های سیاه و سطح زبر را نام برد.

عوارض پر کردن دندان با کامپوزیت چیست؟

عمر دندان عصب کشی شده

در عصب کشی دندان، بخش‌های پوسیده دندان حذف شده و پالپ آسیب دیده خارج می‌شود تا درد برطرف گردد. دندان بدون عصب، دندان ضعیف و مرده‌ محسوب می‌شود به همین دلیل برخی کاربران نگران طول عمر آن هستند. دندان عصب کشی شده عموما ۲۰ سال عمر مفید دارد اما عواملی مثل میزان خرابی اولیه، گستردگی عفونت، محل دندان، سن بیمار و موفقیت درمان روی کاهش و افزایش ماندگار آن موثر است.

پر کردن دندان جلو با مواد سفید چگونه انجام میشود؟

مراقبت‌ از دندان ترمیم شده برای افزایش طول عمر آن

مراقبت و نگهداری مناسب و اصولی از دندان پرشده می‌تواند به طور چشمگیری طول عمر آن را افزایش دهد. نکاتی مراقبتی صحیح از دندان پر شده عبارت است از:

  1. جویدن را با سمت دیگر فک خود انجام دهید تا فشار کمتری روی دندان‌های درمان شده باشد.
  2. جهت کاهش تحریک لثه، از دهانشویه‌های مربوطه استفاده کنید.
  3. داروهای خود را طبق دستور مصرف کنید.
  4. خوردن غذاهای نرم تر و اجتناب از خوردن غذاهای سخت و سفت.
  5. هنگام مسواک زدن، به دندان‌های درمان شده بیشتر اهمیت دهید و از مسواک نرم و خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید.
  6. از مصرف سیگار، قلیان و الکل خودداری کنید.

ترمیم و پر کردن دندان با کندر چگونه انجام میشود؟

نتیجه‌ گیری

در آخر برای افزایش عمر دندان ترمیم شده استفاده از مواد پرکننده با کیفیت و مقاومت بالا، محافظت از دندان‌ها در برابر فشار حاصل از جویدن مواد غذایی سفت، رعایت بهداشت دهان و مراقبت از دندان‌های پشتی نکات بسیار مهمی هستند‌. در صورت بروز مشکل بهتر است در اولین فرصت به دندانپزشک مراجعه نمایید.

روکش دندان پر شده چگونه جایگذاری میشود؟

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره پر کردن دندان 

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام قیمت پر کردن دندان با تعرفه مهراز چقدر هستش؟

    1. با سلام پر کردن دندان و ترمیم با انواع مواد با داشتن مهراز کارت 50% کاهش هزینه برای شما داره.

  2. در مجموعه شما پر کردن هم شامل تخفیف میشه؟

    1. بله قطعا لینک خدمات خدمت شما

  3. سلام مهراز کارت فقط برای تهران خدمات رسانی داره؟

    1. سلام خیر در تمامی شهرها خدمات رسانی داریم لینک مراکز خدمت شما

  4. شما برای کودکان هم خدمات دارین؟

    1. سلام به شما بله

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.