محافظ دندان (نایت گارد) چیست؟

محافظ دندان

محافظ دندان چیست؟

محافظ دندان (نایت گارد) وسیله محافظی است که داخل دهان برروی دندان ها قرار داده می شود. اگر بیمار عادت به دندان قروچه  (براکسیسم) داشته باشد، درمان‌های متعددی برای جلوگیری از این عادت مضر پیشنهاد می‌شود که پرکاربردترین آن‌ها نایت گارد (محافظ دهان) است. این وسیله هنگام خوابیدن و استراحت کردن در داخل دهان بین دندان های بالا و پایین قرار می گیرد و تغییر قابل توجهی را در کیفیت خواب و سلامتی بیمار ایجاد می‌کند. استفاده از این ابزار باعث می شود بین دندان ها تماس و سایشی نباشد. نایت گارد نوعی پروتز متحرک و از جنس پلاستیک مقاوم است. همچنین نایت گارد به صورت سفارشی، براساس تجویز دندانپزشک تهیه می‌شود. همچنین تنها تفاوت، مواد به کار برده شده در ساخت آن‌هاست و تمایز اصلی کاربرد متفاوتشان است.

انواع نایت گارد (محافظ دندان)

گارد نایت ها یا محافظ های دهانی به دو دسته کلی محافظ دهانی ورزشی و نایت گارد تقسیم می شوند. نایت گارد در شب و برای محافظت از دندان ها، در برابر سایش و دندان قروچه، خرو پف، وقفه تنفسی یا آپنه، تسکین یا کاهش درد ایجاد شده در فک بر اثر دندان قروچه و همچنین کاهش فشار و استرس مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

مشاهده هزینه مشاوره قبل از ازدواج توسط متخصص

محافظ ورزشی

محافظ ورزشی ابزاری برای محافظت از دندان‌ها، لثه‌ها و لب‌ها هنگام ورزش کردن است. پیشگیری از ضربه دیدن دندان‌ها و صرف هزینه برای تهیه یک محافظ دهان بسیار بهتر از پرداخت هزینه‌ ای گزاف برای ترمیم دندان‌های شکسته است. بهتر است هم کودکان و هم بزرگسالان در حین انجام ورزش‌های تماسی پر برخورد از محافظ‌های دهانی استفاده کنند. استفاده از این ابزار باعث محافظت صورت و سر در برابر ضربات وارده در ورزش های تماسی و غیرتماسی می شود. محافظ دهانی در ورزش معمولاً دندان‌های بالا را پوشش می‌دهد و از آسیب‌هایی مانند صدمه لب و گونه ها، آسیب دیدگی زبان، شکستگی فک و لب پر شدن یا شکستگی دندان ها جلوگیری می کند.

محافظ دهانی یا نایت گارد بر حسب نحوه ساخت متفاوت است. برای استفاده از نایت گارد گاهی اوقات از دندان ها قالب گیری شده و هر نایت گارد مختص فرد ساخته می شود. نوعی از محافظ دهانی نیز بدون قالب گیری است و در داروخانه ها آماده به فروش می رسد. نایت گارها بر حسب جنس و میزان پوشش نیز متفاوت هستند. این انواع شامل نایت گارد سخت و بادوام و همچنین نایت گارد نرم و راحت‌تر می شود. همچنین نایت گارد با پوشش متفاوت نیز وجود دارد. به طوری که بعضی از محافظ های دهان کل دندان‌های بالا و پایین را به طور کامل می‌پوشاند و برخی از نایت گاردها هم با پوشش دهی جزئی فقط بعضی دندان‌های مشکل ساز را می پوشاند.

جهت مشاهده هزینه مشاوره و روانشناسی کلیک کنید

 

محافظ دندان مناسب

گاردنایت مناسب، با دوام، راحت و جذاب است. تمیز کردن آسان، خوب ماندن در دهان، مختل نکردن تنفس و عدم ایجاد مشکل در گفتار نیز از ویژگی های یک محافظ دهانی خوب است.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید.

نگهداری از نایت گارد

بهتر است محافظ را قبل و بعد از استفاده با آب سرد یا دهانشویه بشویید. یا آن را با خمیردندان و مسواک تمیز کنید. همچنین آن را در ظرف مخصوص با دریچه ای برای عبور هوا نگهداری کنید. هر چند وقت یکبار ساییده شدن نایت گارد را نیز بررسی کنید.

مدت زمان استفاده از محافظ دندان

زمانی که باید نایت گارد مورد استفاده قرار بگیرد در افراد و شرایط مختلف متفاوت است. بهتر است در تمامی سال های فعالیت ورزشی محافظ دهانی استفاده شود. در مواردی مانند دندان قروچه و یا آپنه نیز بسته به شدت مشکلی که دارید، مدت زمان استفاده از نایت گارد به نظر پزشک متخصص بستگی دارد. به طور کلی گفته می شود بین 5 تا 10 سال استفاده از نایت گارد زمان می برد.

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. من خیلی دندونامو بهم فشار میدم حس میکنم به دندونام آسیب رسوندم این وسیله چنده قیمتش شما دارید یا فقط معرفی کردید

      • admin
      • شهریور ۳۰, ۱۴۰۰

      با سلام معرفی هست؛ می‌توانید به پزشک متخصص مراجعه کنید و محافظ دندان مناسب خود را دریافت کنید.

  2. این نوع گارد برای کودکان هم قابل استفاده است؟

    1. با سلام بله برای کودکان هم قابل استفاده هستش ولی توجه داشته باشید که دندانپزشک با توجه به شرایط دهان و دندان هر فرد باید قالبگیری انجام بدن.

  3. من خیلی دندونامو فشار میدم این محافظ خوبه؟

    1. با سلام بله. این وسیله دقیقا با هدف جلوگیری از فشار به دندانها طراحی شده.

  4. سلام این محافظ رو باید از دندانپزشک بگیریم؟

    1. با سلام بله. دندانساز از دندانهای شما قالبگیری میکنن و براتون میسازن.

  5. محافظ برای دندان قروچه هم خوبه کاربرد داره؟

    1. بله بهترین راه حل برای دندان قروچه هستش

  6. شما فروش محصول هم دارید؟

    1. سلام خیر

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.