استرس بارداری و پوسیدگی دندان

استرس بارداری و پوسیدگی دندان

استرس بارداری و پوسیدگی دندان

استرس بارداری و پوسیدگی دندان رابطه مستقیم دارند. استرس در دوران بارداری با مسائل و مشکلات خاصی که سلامت کودک را به خطر میاندازد مرتبط است.  از جمله وزن کم نوزاد هنگام تولد و افزایش ریسک ابتلا به آسم و آلرژی. برای اولین بار نتایج حاصل از یک مطالعه جدید نشان می­دهد که استرس در دوران باداری میتواند ریسک ابتلای کودک به پوسیدگی دندان را افزایش دهد.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با ما همراه باشید

مشاهده هزینه مشاوره کودک و نوجوان

استرس مادر= شیوع پوسیدگی در دندان کودک

پژوهشگران تأکید می­ کنند که یافته ­های آنان نشان­گر این امر نیست که استرس سبب بروز پوسیدگی دندانی در کودکان می­ شود. هرچند پزشکان می­گویند: برنامه­ هایی که جهت ارتقاء سلامت دهان و دندان کودکان در نظر گرفته می شود، باید راهکارهایی جهت ارتقاء وضعیت مادران در دوران بارداری را نیز شامل شود.

علاوه بر پیامدهای وسیع سلامت مادر و شرایط اجتماعی و روانی محیط زندگی روی سلامت دندان­های کودک، استرس مادران، بر پوسیدگی دندان کودک، عاملی مهم میباشد. که باید باید به ان توجه شود.

انواع روش های جراحی دندان پوسیده چگونه است؟

آیا کشیدن دندان پوسیده راهکار درستی است؟

پوسیدگی دندان، مشکل اصلی!

پوسیدگی دندان اصلی­ ترین بیماری مزمن دوران کودکی ایالات متحده است. طبق آمار پژوهشکده ملی دندان و کرانیو فاسیال 42% کودکان 11-2 ساله در ایالات متحده دارای پوسیدگی دندان در سیستم دندانی شیری خود بوده اند. در حالی­که 21% کودکان 11-6 ساله در سیستم دندانی دائمی خود پوسیدگی دندان داشته ­اند.بهداشت نامناسب دهان و دندان و مصرف مقادیر بالای غذا و نوشیدنی ­های حاوی قند عامل پوسیدگی دندان در کودکان است.

یک تیم تحقیقاتی داده­ های مربوط به 716 کودک و مادرانشان را که جزئی از برنامه 6 ساله (1994-1988) ملی سنجش سلامت و تغذیه بودند را بررسی کردند.شیوع پوسیدگی دندان در کودکان این مادران جهت اثبات ایده ی استرس بارداری و پوسیدگی دندان بررسی شد. شاخص ­های دیگری نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از جمله دفعات مراجعه کودک به دندان­پزشکی، این­که کودک از شیر مادر تغذیه می کند یا نه. همچنین مصرف وعده غذایی صبحانه در این کودکان.استرس مادران در دوران بارداری باید به عنوان ریسک فاکتور بالقوه در پوسیدگی دندان کودک در نظر گرفته شود.مادرانی که دو یا تعداد بیشتری مارکرهای AL داشتند در مقایسه با مادرانی که این مارکرها را نداشتند با احتمال بیشتری صاحب فرزندانی با پوسیدگی­ دندان می­ شوند.

آیا عصب کشی دندان پوسیده فایده ای دارد؟

درمان پوسیدگی دندان در دوران بارداری

همانطور که گفته شد پوسیدگی دندان در زمان بارداری امری طبیعی و قابل پیشگیری و درمان است. برای جلوگیری از پوسیدگی دندان در زمان بارداری راهکارهایی وجود دارد:

قبل از بارداری به دندانپزشک مراجعه کرده و از مشکلات دهان و دندان خود اگاه شوید.

در این دوران مهم بهداشت دهان و دندان خود را حفظ کنید تا مشکلی بوجود نیاید.

در این مدت حتما از دهانشویه استفاده کنید و خمیردندان خود را فلوراید دار انتخاب کنید.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

انواع پوسیدگی دندان چگونه درمان میشود؟

ارتباط استرس و شیر مادر

پوسیدگی دندان در کودکانی که با شیر مادر تغذیه نشده بودند شایع­تر بود. کودکان مادرانی که از نظر اقتصادی از دهک­های پایین جامعه بودند، بیشتر با شیر مادر تغذیه نشده بودند.مادرانی که به دهک­ های پایین درآمدی جامع متعلق بودند کودکانشان را کمتر در 12 ماه اول زندگی به دندان­پزشکی می­بردند. همچنین این مادران در مقایسه با مادرانی که درآمد بیشتری داشتند کمتر به کودکانشان صبحانه می­دادند.

مطالعه های پیشین نشان­ داد که سطح پایین اقتصادی– اجتماعی با افزایش ریسک پوسیدگی دندان در کودکان ارتباط دارد. پژوهشگران این مطالعه اخیر اظهار داشتند که استرس عامل مؤثر در این پروسه است.

این مطالعه از آن جهت منحصر به فرد است. که سطح اقتصادی– اجتماعی و استرس مادران روی سلامت دهان کودکان تاثیر میگذارد.الگوهای سالم پیشبینی  کننده پوسیدگی دندان شامل موارد زیر است:

  • مسواک زدن منظم دندان­ کودک
  • تغذیه سالم
  • مراجعه منظم به دندان­پزشک جهت مراقبت­های پیشگیری کننده میباشد.

درمان پوسیدگی دندان با لیزر

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی مهراز با کاهش هزینه ۵۰ درصدی به عموم مشتریان این اطمینان را به شما میدهد که بتوانید با کمترین هزینه، سلامت دندان های خود را تضمین کنید.همانطور که میدانید هزینه های مرتبط با خدمات دندانپزشکی در دسته گران ترین خدمات درمانی قرار میگیرد. از این رو داشتن یک بیمه دندانپزشکی جهت کاهش هزینه های این خدمات میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در نتیجه شما میتوانید با انتخاب یک بیمه دندانپزشکی مناسب هزینه های خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

ارزان ترین بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید تنها با پرداخت حق عضویت اولیه تا یک سال از ارزان ترین بیمه دندانپزشکی با عنوان مهراز کارت، بدون پرداخت هیچگونه هزینه جانبی دیگری استفاده نموده و همچنین میتوانید تا ۵ سال متوالی پس از دریافت مهراز کارت با پرداخت یک سوم هزینه اولیه آن را تمدید نمایید. علاوه بر این شما به ازای دریافت خدمات در مراکز درمانی مهراز کارت میتوانید از کاهش هزینه ۵۰ درصد واقعی استفاده نمایید و این در حالی است که بسیاری از مراکز بیمه نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های دندانپزشکی را پوشش میدهند.

بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده

بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده با پوشش ۵۰ درصد هزینه های درمانی و زیبایی دندانپزشکی هزینه های سرسام آور این خدمات را کاهش داده و همه اعضای خانواده را بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی، مورد حمایت قرار میدهد. از دیگر ویژگی های برتر بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده مهراز کارت میتوان به استفاده نامحدود و بدون سقف و مرز از خدمات اشاره کرد که این امر به این معنی است که شما میتوانید به تعداد دفعات نامحدود و با مبالغ بدون سقف از این خدمات استفاده نمایید.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره پوسیدگی دندان

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. من بچم اجازه نمیده براش مسواک بزنم ازش میترسه از پوسیدگی دندوناش نگرانم

  2. من باردارم و از استرس دندونام درد میکنه اما سیاه نیست چیکار کنم؟

    1. با سلام ممکنه این درد ناشی از پوسیدگی سطحی به مقدار کم باشه که شما سیاهی روی دندان نمیبینید. پیشنهاد میشه به دندانپزشک مراجعه کنید و قبل از گسترش پوسیدگی درمان انجام بدید.

  3. ممنون از توضیحات خوبتون

  4. خیلی عالی بود

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.