ارتباط دندان درد و گوش درد ☑️|کشیدن دندان عقل و درد گوش

ارتباط دندان درد و گوش درد

ارتباط دندان درد و گوش درد چیست؟

گاهی ممکن است ارتباط دندان درد و گوش درد باعث شود مشکلات دهان و دندان باعث بروز مشکلات برای گوش هایتان شود که در این مواقع باید هرچه سریع تر پیگیری و درمان شود.

همه دردهایی که در ناحیه صورت و فک بروز می کند ارتباط مستقیمی با دندان ندارند. گاهی ممکن است منشأ اصلی این دردها عامل دیگری باشد. به این نوع درد گوش درد ارجاعی گفته می شود. گوش درد ارجاعی نوعی گوش درد است که منشاء آن خود گوش نیست و از جای دیگری به گوش می رسد. گاهی اوقات امکان دارد فردی با درد در قسمت گوش به پزشک مراجعه کند و پزشک با معاینه تشخیص می دهد که منشاء اصلی درد کجاست.

درد های ارجاعی در ناحیه سر و صورت بسیار شایع هستند. تشخیص این دردها کاری سخت و البته با اهمیت است. به بیان عضو هیأت مدیره انجمن گوش، گلو و بینی، ۵۰ درصد افرادی که با درد گوش به پزشک مراجعه می‌کنند منشأ اصلی درد آن ها فک و دندان است. زیرا گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشترک هستند.

جهت تهیهبیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

آبسه حاد نوک دندان

این نوع آبسه وضعیتی است که دندان عفونت میکند، و معمولا درد بسیار شدیدی دارد.

عموما این درد در امتداد مسیر عصبی که دندان آسیب دیده را به مغز وصل می‌کند، منتشر میشود.

در صورتی که دندان عفونت کرده، در پشت فک باشد، عصب متصل به دندان یا خیلی نزدیک یا حتی به طور مستقیم با عصب گوش‌ها در ارتباط است.

درد عصب سه قلو

نورالژی تری ژمینال وضعیتی است که در درد شدید صورت تمامی انشعابات عصب پنجم جمجمه (عصب سه قلو) را تحت تاثیر قرار میدهد و حتی ممکن است گوش ها را درگیر کند.

کشیدن دندان عقل با کاهش هزینه 50% با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز

ارتباط متقابل درد در صورت و فک با گوش

در بعضی مواقع عفونت های گوش ارتباط مستقیمی به دهان و دندان های ما دارد. در اینجا به برخی از عفونت‌های گوش که با سلامت دهان و دندان مرتبط هستند، اشاره می کنیم.

بیماری لثه و عفونت‌های دهانی می‌توانند بر قسمت‌های دیگر بدن نیز تأثیر داشته باشند. گاهی در صورت وجود بیماری لثه، باکتری های موجود در لثه به گوش برسند و باعث ایجاد عفونت در گوش شوند. نرمال نبودن موقعیت دندان ها در دهان یا ناهنجاری های دندان ها ممکن است منجر به بروز درد در گوش فرد بشود. این درد حتی ممکن است با عفونت گوش نیز اشتباه گرفته شود. همچنین احتمال دارد ناهنجاری های مفصل گیجگاهی-فکی نیز با عفونت گوش اشتباه گرفته شود؛ و بالعکس حتی در مواردی نیز درد ناشی از عفونت گوش ممکن است با درد دندان همراه باشد. از آنجا که یک خط عصبی بین دندان‌ها و گوش‌ها وجود دارد ممکن است درد ناشی از عفونت گوش به سمت دندان‌ها و لثه کشیده شوند. برخی بیماران نیز ممکن است فکر کنند که پوسیدگی دندان باعث درد آنها شده است در حالی که واقعاً دچار عفونت گوش شده‌اند.

التهاب استخوان فک

التهاب استخوان فک یکی دیگر از شرایطی است که ممکن است شبیه درد گوش به نظر برسد. گوش درد می‌تواند در اثر دندان عقل یا آسیاب ایجاد شود که به طور کامل از پوست لثه بیرون نیامده است؛ و یا شرایطی که دندان عقل به طور کامل درآمده و با دیگر دندان ها برخورد نادرست داشته باشد. این امر منجر به بروز درد در ناحیه مفصل و حتی در ناحیه گوش او می شود. دندانی که کشیده شده نیز می‌‌تواند باعث اسپاسم عضلات فک شود، که موجب درد گوش می گردد.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید.

همه دردها مرتبط نیستند!

خیلی از بیماری‌ها ارتباط مستقیمی با گوش‌ ندارند اما می‌توانند گوش‌ها را آزرده کرده و تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین مشکل گوش‌‌تان را دست کم نگیرید. به عبارت دیگر مشکل گوش هر چه که هست باید خیلی زود تشخیص داده شده و درمان شود. در غیر اینصورت منجر به بروز مشکلات حادتری می شود. از جمله مشکلاتی که گوش‌ها را تحت تاثیر قرار می دهد، درد و عفونت دندان است.

ممکن است درد به صورت گسترده در یک سمت صورت باشد و نتوان دندان خاص و یا محل مشخصی را به عنوان منشأ اصلی درد نشان داد. همچنین گاهی بنظر فرد قسمت خاصی از صورت و یا دندان مشخصی به عنوان عامل درد معرفی می شود؛ در حالی که ممکن است علت اصلی درد، دندان دیگری در فک مقابل و یا دندان های کناری فرد باشد. همچنین ممکن است درد دندان با درد گوش، درد ناشی از سینوزیت و موارد دیگر اشتباه گرفته شود.

به ‌طورکلی درد‌های مربوط به دندان و با منشأ دندانی می‌توانند برحسب مدت‌ زمان طول کشیدن درد، تناوب درد، شدت درد و موارد دیگر دسته بندی شوند. در بعضی اوقات تشخیص ارتباط و تفاوت عفونت گوش و دندان درد به سختی صورت می گیرد. زیرا همانطور که در بالا گفتیم گوش با حلق، حنجره و فک دارای عصب حسی مشابه هستند.

درمان خانگی دندان درد

در این بخش ما درمان های خانگی تاثیر گذار در کاهش درد دندان را بررسی میکنیم:

  • نوشیدن چای سیاه
  • غرغره کردن اب نمک
  • استفاده از فلفل قرمز و زنجبیل (این دو ماده را در اب ریخته و پنبه ای را به ان اغشته کرده و روی دندان بگذارید)
  • به ارامی مسواک بزنید
  • استفاده از سیر (یک حبه سیر را له کرده و روی دندان قرار دهید.)
  • استفاده از دهانشویه اویشن (چند قطره از اسانس اویشن را در اب حل کنید و به عنوان دهانشویه از ان استفاده کنید.)
  • از کیسه اب گرم استفاده کنید
  • استفاده از کمپرس سرد
  • استفاده از اسفند (در مقابل دهان تان اسفند دود کرده تا دود حاصل از ان درد دندان را تسکین دهد.)

درمان خانگی گوش درد

در این بخش ما درمان های خانگی تاثیر گذار در کاهش گوش درد  را بررسی میکنیم:

  • استفاده از سیر (سیر را در کمی روغن حرارت میدهیم و سپس روغن حاوی سیر را در گوش مبریزیم.)
  • استفاده از سرکه سیب (کمی سرکه سیب را در گوش میریزیم.)
  • گرما دهیم (میتوانیم دستمال یا حوله ای را داغ کنیم و روی گوش قرار دهیم.)
  • روغن زیتون (چند قطره روغن زیتون ولرم را در گوش بریزید.)
  • جویدن ادامس
  • استفاده از نمک (کمی نمک را داغ میکنیم و سپس ان را در تکه ای پارچه ریخته و روی گوش میگذاریم.)
  • نعنا (چند برگ نعنا را له کرده و اب ان را در گوش میریزید.)
  • کمپرس آب سرد: سعی کنید یخ را در حوله‌­های کاغذی بپیچید یا کمپرس سردی را فریز کنید و سپس آن را با پارچه‌ای نرم بپوشانید، و بعد آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی گوش و قسمت زیر گوش نگه دارید.
  • استفاده از پیاز: پیاز را به­‌مدت یک یا دو دقیقه در مایکروویو گرم کنید. سپس، مایع را صاف کرده و چند قطره از آن را به گوش بمالید.
  • استفاده از آب اکسیژنه: با استفاده از قطره‌چکان چند قطره پراکسید هیدروژن در گوشتان بریزید.

سخن آخر

نکته جالبی که باید در نظر گرفته شود این است که گاهی علت برخی از دردهای دندانی، خود دندان نیست. برخی مشکلات پزشکی به وجود آمده در بدن می توانند باعث بروز دندان درد در فرد شوند. در حالی که منشأ اصلی درد در جای دیگری به غیر از دندان هاست و فرد درد را به صورت دندان درد احساس می کند.

بهتر است هر ۶ ماه یا حداکثر سالی یکبار به دندانپزشک مراجعه کنید تا از نظر سلامت دهان و دندان بررسی شوید. با این کار علاوه بر حفظ سلامت دندان‌ها، احتمال اینکه علایم بیماری‌های مختلف با دردهای دندانی اشتباه گرفته شوند، کاهش می‌یابد.

جهت تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

کارت تخفیف دندانپزشکی

شما با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوانید کاهش هزینه ۵۰ درصدی تمامی خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندان را برای داشتن لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر دهان و دندان خود استفاده نمایید. با تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی، می‌توانید به راحتی فهرستی از دندانپزشکان متخصص را در اختیار داشته و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

کارت تخفیف دندانپزشکی

ارزان ترین بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید تنها با پرداخت حق عضویت اولیه تا یک سال از ارزان ترین بیمه دندانپزشکی با عنوان مهراز کارت، بدون پرداخت هیچگونه هزینه جانبی دیگری استفاده نموده و همچنین میتوانید تا ۵ سال متوالی پس از دریافت مهراز کارت با پرداخت یک سوم هزینه اولیه آن را تمدید نمایید. علاوه بر این شما به ازای دریافت خدمات در مراکز درمانی مهراز کارت میتوانید از کاهش هزینه ۵۰ درصد واقعی استفاده نمایید و این در حالی است که بسیاری از مراکز بیمه نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های دندانپزشکی را پوشش میدهند.

تخفیف کارت پزشکی و دندانپزشکی

شما میتوانید با دریافت تخفیف کارت پزشکی و دندانپزشکی تا 50% در هزینه های درمانی و زیبایی دندانپزشکی خود صرفه جویی کرده و امکان استفاده از خدمات پزشکان و دندانپزشکان متخصص در سراسر کشور را داشته باشید. در نتیجه همه افرادی که نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارند میتوانند در رابطه با هزینه های گزاف دندانپزشکی و دریافت خدمات از پزشکان زبده اطمینان خاطر داشته باشند.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره دندان عقل

دانلود pdf مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. دود انبر نسا هم برای درد خوبه

  2. من دندان عقلم آسیب دیده بود با دکتر شما درست کردم و راضی هستم

    1. با سلام ممنون از انتخابتون همراه عزیز مهراز خوشحالیم که از خدمات راضی بودید. در خدمتتون هستیم :)

  3. من چند روزی هست که از گوش درد کلافه ام اما دندونم سالمه

    1. با سلام پیشنهاد میشه به پزشک گوش و حلق و بینی مراجعه کنید.

  4. ممکنه دندان عقل گوش درد بیاره؟

    1. با سلام بله. این دو مورد دقیقا باهم مرتبط هستن. https://mehrazcard.com/the-cost-of-wisdom-teeth-extraction/

  5. سلام مطالب مفیدی بود ممنون از سایت خوبتون

    1. سلام ممنون از توجه شما

  6. از کجا بفهمیم این درد برای دندانه نه گوش؟

    1. اگر به صورت مداوم و زمانی که فک را تکان میدهید درد بگیره برای دندان به حساب میاد

  7. سلام بنده چند وقته چیش گوش چپم کیپ شد و با روغن و شستشو پاکش کردم.هفته بعد دندانی که سه ماه پیش پرکرده بودم به شدت درد گرفت پیش دکترش که رفتم ۴ تا آمپول بی حسی زد اما متاسفانه دردش کم نشد دکتر گفت التهاب داره و الان جالب اینه که فقط با یخ دردش کم میشه! خواستم بپرسم دلیلش درد قبلی گوش بوده یا ربطی نداره؟

    1. سلام دوست عزیز، ممکنه دندان عفونت داشته و به گوش انتقال داده شده باید قبل از کشیدن عکس برداری انجام میدادید و عفونت رو برطرف میکردید

  8. خیلی عالی بود ممنون

  9. سلام وقت بخیر من دندون عقلم شکسته دندون اسیابم رو هم نزدیک سه هفتس کشیدن جفتش برا طرف چپ صورتمه قبل اینا هم‌گوشم عفونت کرده یود الان کل صورت و فک دندان و گوشم درد میکنه چیکار کنم نمیدونم درد مربوط ب کدوم قسمته سه هفتس نابود شدم

    1. سلام وقت بخیر اگر مشکل از دندونتون بود اینقدر طول نمیکشید پس حتما مشکل از گوش هستش شما باید عفونت گوشتون رو درمان کنید

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.