دندان درآوردن نوزاد | راهکار کاهش درد

دندان درآوردن نوزاد

دندان درآوردن نوزاد

علائم دندان درآوردن نوزاد

  • بی قراری و بد اخلاقی
  • بی اشتهایی به غذا
  • جیغ زدن های بی دلیل
  • آبریزش دهان؛
  • حساسیت و تورم لثه؛
  • تحریک‌پذیری یا نق زدن؛
  • گاز گرفتن؛
  • امتناع از غذا خوردن؛
  • مشکلات خواب

دندان درآوردن معمولا باعث تب، استفراغ یا اسهال نمی‌شود. اگر نوزاد شما این علائم یا نشانه‌های نگران‌کننده‌ی دیگری دارد، هرگز آن را به دندان درآوردن ربط ندهید و پزشک او را مطلع نمایید.

رویش دندان‌های شیری در اکثر نوزادان به این ترتیب است:در ابتدا دو دندان میانی در فک پایین، سپس دو دندان میانی در فک بالا و در آخر دندان‌های کناری و عقب.

اگر مطمئن هستید نوزادتان بیمار نیست و مشکل دیگری ندارد. ولی علائم ذکر شده در او بروز کرد باید بدانید همه‌ اینها از علائم دندان درآوردن نوزاد هستند. و عموما تا زمانی ‌که نوک دندان‌ها از لثه بیرون بزند، این علائم ادامه خواهند داشت. درآوردن دندان‌های شیری درعین ‌حال که یکی از مراحل اصلی رشد کودک محسوب می‌شود. سختی‌ها و گرفتاری‌های خاص خودش را دارد.البته می‌توانید با برخی روش‌ها ،گذراندن این دوره را برای کودکتان آسان‌تر کنید.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مهرازکارت همراه شوید.

بهترین زمان دندان در آوردن نوزاد

لثه‌های کودک از حدود 3 ماهگی شروع به خاریدن می‌کند و آب دهانشان می‌ریزد. که این ریزش آب دهان می‌تواند به دلیل ریفلاکس بیولوژیک نیز باشد. معمولا اولین دندان نوزاد در 7 ماهگی اش در می‌آید. اما این فرایند ممکن است از 4 ماهگی تا 13 ماهگی نیز طول بکشد.

دندان درآوردن نوزاد چه زمانی آغاز می شود؟

این فرایند ، تدریجی و زمان‌بَر است که هرگز یک‌باره اتفاق نمی‌افتد. تبدیل شدن لثه‌های نرم و بدون هیچ دندانی به دهانی پر از مرواریدهای براق،چندین ماه طول می‌کشد.

معمولا تا 3 سالگی کودکتان، بیشتر دندان‌هایش بیرون می‌آیند و او خود قادر به مسواک زدن آنهاست. می‌دانید که مسواک زدن دندان‌ها یکی از روش های اساسی در مراقبت از سلامت دهان و دندان فرد است. البته کودک شما آن ‌قدر مهارت ندارد که این کار را درست و بدون اِشکال انجام دهد؛ بنابراین حتما تا زمانی‌ که حداقل ۶ ساله شود، در مسواک زدن به او یاری کنید.

زمانی‌ که نوزاد داخل رحم مادر است، دندان‌هایش شروع به رشد می‌کنند. جوانه‌های دندان نوزادتان که پایه‌ای برای دندان‌های شیری او هستند. در زمان بارداری، تشکیل شده‌اند.گاهی در موارد بسیار نادر ممکن است نوزاد با داشتن یک یا دو دندان متولد شود یا در چند هفته‌ی اول تولد، دندان دربیاورد اما اکثر نوزادان، اولین دندان‌شان را بین ۴ تا ۷ ماهگی بیرون می‌آورند.

بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان کجاست؟

اگر نوزاد شما از آن دسته از کودکانی باشد که زودتر از سن‌شان رشد می‌کنند، ممکن است اولین دندان شیری‌اش را (که معمولا یکی از دندان‌های وسط فک پایین است) در ۳ ماهگی بیرون بیاورد. اما اگر رشد کودکتان با کمی تأخیر همراه باشد. ممکن است مجبور شوید برای بیرون آمدن دندان‌هایش تا یک سالگی یا شاید هم کمی بیشتر صبر کنید.

دندان‌های آسیاب دوم در حدود 3 سالگی، آخرین دندان‌هایی هستند که بیرون می‌آیند. که در بالا و پایین قسمت انتهایی دهان رشد می‌کنند. پس از گذشت مدت کوتاهی از رشد این دندان ها، کودک شما یک مجموعه‌ی کامل، شامل ۲۰ دندان، خواهد داشت.

جهت مشاهده هزینه ارتودنسی دندان کلیک کنید

روش های کاهش درد دندان درآوردن نوزاد

شما می‌توانید با راهکارهای ذیل میزان درد و ناراحتی ناشی از دندان درآوردن کودکتان را کاهش دهید:

  • به نوزادتان چیزی بدهید تا آن را بجود. به او یک حلقه‌ی دندانی یا حوله‌ی خیسی بدهید که قبلا آن را در یخچال گذاشته‌اید. دندان‌گیرها را در فریزر نگذارید، چون با منجمد شدن می‌توانند آن‌قدر سفت شوند که به لثه‌های کودک آسیب برسانند.
  • به نوزادتان، غذای سرد بدهید. دادن غذاهای سردی مانند پوره‌ی سیب (کمپوت سیب له‌شده) یا ماست به کودک می‌تواند به کاهش درد و ناراحتی لثه‌های او کمک کند.
  • لثه‌های کودک را ماساژ دهید. بعد از شستن دست‌هایتان، لثه‌های او را به ‌آرامی اما محکم با انگشت‌ تان ماساژ دهید. این فشار می‌تواند فشاری را که نوزاد به ‌خاطر دندان‌های درحال جوانه زدن احساس می‌کند، تا حد زیادی تسکین دهد.
  • داروی مُسکن را امتحان کنید. اگر هیچ‌ یک از روش‌های ذکر شده مؤثر نبودند، ممکن است پزشک‌ برای کاهش درد و التهاب، استفاده از قطره‌ی استامینوفن نوزادان را توصیه کند.

از داروهای بدون نسخه مانند ژل‌ها و کر‌م‌های بی‌حس‌کننده‌ که لثه‌ی نوزاد را بی‌حس می‌کنند و درد دندان درآوردن را تسکین می‌دهند، برای کودکان زیر ۲ سال هرگز استفاده نکنید مگر در صورت صلاحدید پزشک به دلیل اینکه داروهای بی‌حس ‌کننده‌ی موضعی حاوی بنزوکائین می‌توانند باعث( متهوگلوبینمیmethemoglobinemia) شوند؛ وضعیتی نادر و خطرناک که در آن مقدار اکسیژن در خون، به‌طرز زیاد و خطرآفرینی پایین می‌آید.

والدین محترم لطفا بیماری های دندان در کودکان را بشناسید!

روش مسواک زدن دندان کودکان

زمانی‌که نوزادتان درحال دندان درآوردن است، باید لثه‌ها و دندان‌های درحال رویش او را تمیز نگه دارید. به ‌محض آنکه دندان‌های او بیرون آمدند، آنها را دو بار در روز با استفاده از یک مسواک سایز نوزاد یا یک مسواک انگشتی ( که مخصوص نوزادان است) و مقدار بسیار کمی خمیردندان، مسواک بزنید. از پزشک یا دندان‌پزشک او در مورد استفاده از خمیردندان‌های حاوی فلوراید سؤال کنید. وقتی کودک ‌تان دو ساله شد، مقدار خمیردندان را به اندازه‌ی یک نخود افزایش دهید.

اگر کودک‌ تان چندین دندان درآورده است و شما نمی‌توانید با مسواک به تمام سطوح آنها دسترسی داشته باشید، وقت آن است که از نخ دندان استفاده کنید. سعی کنید از نخ‌ دندان‌های کمانی رنگارنگ که مخصوص کودکان هستند، استفاده کنید تا این کار برای شما و کودک ‌تان آسان‌تر شود.

دیگر روش ها برای مراقبت از دندان‌های کودک‌تان

هرگز کودک‌تان را زمانی ‌که شیشه‌ی شیر در دهانش است، نخوابانید؛ مگر آنکه شیشه‌ی شیر پر از آب باشد. قندهای موجود در شیر خشک و حتی شیر مادر در طول شب روی دندان‌های او جمع می‌شوند و باعث پوسیدگی دندان میشوند که به آن پوسیدگی بطری نیز می‌گویند.

روش دیگر جهت کاهش احتمال پوسیدگی دندان نوزاد آن است که سعی کنید به‌جای بطری، با یک فنجان به او شیر بدهید. بهتر است این کار را از حدود یک‌سالگی شروع کنید تا او راحت‌تر بتواند از فنجان شیر بخورد. همچنین باید استفاده از لیوان‌های نی‌دار را کنار بگذارید، چون آنها هم مانند بطری شیر باعث می‌شوند دندان‌ها به ‌مدت طولانی درمعرض قند موجود در شیر قرار بگیرند و درنتیجه احتمال پوسیدگی دندان‌های نوزاد را افزایش می‌دهند.

در زمان مناسبی مانند چکاپ شش ماهگی نوزاد، از دکتر کودک‌تان بپرسید “آیا او به یک مکمل فلوراید نیاز دارد یا خیر؟” این مکمل‌ها، به‌شکل قطره‌های حاوی فلوراید هستند و به پیشگیری از پوسیدگی دندان‌های نوزاد کمک می‌کنند اما فقط در صورتی ضروری هستند که غلظت فلوراید آب آشامیدنی شما کمتر از حد مجاز باشد. همچنین از دکتر بخواهید که دندان‌های نوزادتان را معاینه کند.

چکاپ دندان کودک در یکسالگی

در حدود یک ‌سالگی باید کودک ‌تان را برای چکاپ دندان‌هایش نزد دندان‌پزشک ببرید. البته اگر پزشک نوزادتان احساس کند که احتمال پوسیدگی دندان‌های او زیاد است، ممکن است لازم باشد که نوزادتان را کمی زودتر نزد دندان‌پزشک ببرید، یعنی شش ماه پس از بیرون آمدن اولین دندانش یا تا تولد یک‌سالگی، هر کدام که موعدش زودتر بود.

در حدود ۱۸ ماهگی می‌توانید کم‌کم به کودک ‌تان آموزش بدهید. که چگونه دندان‌هایش را مسواک بزند. شما باید در این کار به او کمک کنید. چون او هنوز مهارت و تمرکز لازم را برای استفاده‌ی درست از مسواک ندارد.

اصلا مجبور نیستید دندان‌های کودک‌تان را در یک جهت خاص مسواک بزنید، فقط سعی کنید ذرات مواد غذایی را از بین دندان‌ها بیرون بیاورید. اگر کودک شما مزه‌ی خمیردندان را دوست ندارد، نوع آن را تغییر داده و امتحان کنید.

سعی کنید کودکتان بیش از حد شیرینی و شکلات مصرف نکند. زمانی که او در خوردن شیرینی‌جات زیاده ‌روی کرد، حتما بلافاصله پس از خوردن آنها دندان‌هایش را مسواک بزنید.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

اگر کودک شما هنوز دندان درنیاورده است، باید چه کنید؟

اگر تا زمان چکاپ ۱۸ ماهگی نوزادتان هنوز هیچ نشانی از دندان درآوردن او مشاهده نکردید. این مسئله را با پزشک یا دندان‌پزشک او درمیان بگذارید. نوزادان نارس ممکن است چند ماه دیرتر از نوزادان معمولی دندان دربیاورند.

همچنین اگر کودک ‌تان همه‌ی علائم دندان درآوردن را دارد (آبریزش زیاد از دهان، لثه‌های متورم) اما به‌نظر می‌رسد که علاوه‌ بر آنها درد شدید و غیرعادی را نیز تحمل می‌‌کند (گریه‌های شدیدی که به‌هیچ‌وجه آرام نمی‌شوند، یکی از نشانه‌های درد است) با پزشک او تماس بگیرید. دندان درآوردن نباید فرایند مشقت‌بار و زجرآور برای نوزاد باشد.

دندان‌های کودک‌تان چه زمانی شروع به افتادن می‌کنند؟

تا زمانی‌که دندان‌های دائمی کودک‌تان آماده‌ی بیرون آمدن از لثه‌ها نباشند، دندان‌های شیری او نمی‌افتند. معمولا دندان‌های شیری در حدود ۶ سالگی شروع به افتادن می‌کنند.

***جهت تهیه بیمه تکمیلی دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید***

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام ببخشید من پسرم الان ۱۳ ماهو نیمشه هنوز دندون درنیاورده راه حلی نیست که سریعتر دربیاد یا نکنه خطرناک باشه این تاخیر لطفا راهنماییم کنید ممنون

      • admin
      • مهر ۵, ۱۴۰۰

      با سلام در نیاوردن دندان تا 13 ماهگی عادی هست و جای نگرانی نیست؛ عوامل مختلفی سبب این امر می‌شود مانند: ژنتیک ... همچنین بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کنید. ویزیت و مشاوره با پزشک در مهراز کارت رایگان است.

  2. سلام یعنی اگه دندون بخوان دربیارن غذا و شیر نمیخورن؟

    1. با سلام طبیعتا به واسطه درد و تبی که بروز میکنه کم اشتها میشه کودک.

  3. شما خدمات برای زایمان هم دارید؟

    1. با سلام خدمات زایمان خیر. ولی برای معاینات پزشکی در دوران بارداری خدمات پزشک زنان و مامایی با مهراز کارت با کاهش هزینه 30% ارائه میشه خدمتتون. https://mehrazcard.com/the-cost-of-a-midwifery-visit/

  4. کلینیک های کودک کجاست؟

    1. با سلام دندانپزشکان اطفال در تمامی مراکز درمانی مهراز کارت فعال هستن. لیست مراکز خدمت شما: https://mehrazcard.com/treatment-centers/ https://mehrazcard.com/pediatric-dental-prices/

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.