کامپوزیت فلو | کاربرد کامپوزیت فلو در دندانپزشکی

کامپوزیت فلو

کامپوزیت فلو چه کاربردی در دندانپزشکی دارد؟

کامپوزیت فلو (flow able) یکی از انواع کامپوزیت‌های دندان است. کامپوزیتهای فلو در دهه ۹۰ میلادی معرفی شدند. رفته رفته بعد از سال ۲۰۱۰  کامپوزیتهای فلو تا ۷۰ الی ۸۰ درصد با فیلر پر شدند و امروزه خواص مکانیکی کامپوزیت به اندازه‌ی قدرت و میزان سایش آن‌ها بهبود یافته است.

.جهت تهیهبیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

کاربرد فلو در دندانپزشکی:

این کامپوزیت در موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد:

  • استفاده در چاله ها
  • پر کردن کلاس III و V
  • تعمیرات نقص مینای دندان
  • بازسازی اولیه دندان
  • کلاژهای دندانی
  • تعمیر کامپوزیت رزین
  • کولاژ دندان های شکسته
  • ثبات رنگ و دوام

این امکان برای کامپوزیتهای فلو وجود دارد که به گوشه و کناره‌های حفره هایی که پر کردن آن‌ با یک کامپوزیت معمولی دشوار است، جریان یابند. این کتمپوزیت ها معمولا به صورت یک سرنگ همراه با سرتیپ های کوچک عرضه می شود که باعث میشود برای حفره های کوچک کاربردی تر باشند. یکی دیگر از مزایای این کامپوزیت این است که می تواند در لایه های بسیار نازک شکل بگیرد و مانع از تشکیل حباب و یا حفره در مواد شود.

پر کردن دندان با جدیدترین روش ها با مهراز کارت

این کامپوزیت ها خاصیت چسبناکی کمتری دارد، بنابراین بهتر تطابق می‌یابد. هرچند برای بدست آوردن این جریان، تولیدکنندگان مجبور به عدم استفاده از برخی ذرات فیلر هستند.

البته آنچه که باعث میشود این کامپوزیت‌ها برای برخی از ترمیم‌ها مناسب باشند، مانع از کارایی آن‌ها در ترمیم‌های دیگر می‌شوند. با این حال، همه کامپوزیتهای فلو یکسان نیستند. مواد جدیدتر دارای فیلر بالاتر از نمونه های قبلی خود هستند که برخی از معایب شناخته شده را بهبود می‌بخشند.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید.

درباره کامپوزیت دندان بیشتر بدانید

انواع کامپوزیت فلو

کامپوزیت های فلو انواع مختلفی دارد و کشور های متفاوتی سازنده ان هستند. کامپوزیت فلو سولافیل انگلستان انواع مختلفی دارد که هر کدام از انها با قیمت های متنوعی در بازار عرضه می شود. اما کاربرد اصلی انها کاملا مشترک است و کامپوزیت فلو به معنی کامپوزیت مایع است. در بازار می توانید به راحتی این کامپوزیت ها را پیدا کنید اما ممکن است کیفیت بالایی نداشته باشند . پس در انتخاب کامپوزیت خود دقت فرمایید.

چند روش استفاده موثرتر فلو در ترمیم‌های مستقیم کامپوزیت:

از این نوع کامپوزیت به عنوان پایه ترمیم استفاده شود

اکثر دندانپزشکان معتقدند که کامپوزیتهای فلو عملکرد فوق العاده ای به عنوان لاینر برای ترمیم‌های عمیق در دهان دارد. از کامپوزیتهای فلو در ترمیم‌های مستقیم و عمیق در پایه می‌توان استفاده کرد. سپس ادامه‌ی ترمیم، با یک کامپوزیت با میزان فیلر بالا انجام می‌شود. کامپوزیتهای فلو آن به عنوان یک بیس مطلوب شناخته شده.این کامپوزیت به تمام شیارهای موجود و نواحی که دسترسی به آن‌جا وجود ندارد، جریان یافته و آن‌ها را پر می‌نماید.

نگه داشتن فضایی برای استفاده از کامپوزیت فلو در زیر ترمیم اصلی

از کامپوزیتهای فلو به عنوان یک بیس یا لاینر در ترمیم استفاده میکنند. پس از قرار دادن دو لایه از باندینگ، یک لایه نازک از کامپوزیتهای فلو اضافه کرده و آن کیور میکنند.

مزایا و معایب استفاده از کامپوزیت فلو

کامپوزیت فلو با ویسکوزیته بسیار پایینی که دارد و می تواند در گوشه و کناره‌های حفره‌ها که پر کردن آن‌ها با سایر شیوه‌های کامپوزیت سخت است را پر کند. این نوع کامپوزیت قابلیت شکل گیری در لایه‌های نازک را نیز دارد، این ویژگی آن‌ها را برای پر کردن حفرات کوچک بسیار کاربردی می‌کند. این نوع کامپوزیت دارای محتوای فیلر کمتر می باشد و این امر باعث کاهش خواص فیزیکی و مکانیکی کامپوزیت و افزایش انقباض پلیمریزاسیون آن می‌شود.

جهت تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره کامپوزیت دندان

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. چقدر جالبه من نشنیده بودم اسم این تکنولوزیو تلفنی هم میتونیم مشاوره بگیریم؟

      • admin
      • شهریور ۳۱, ۱۴۰۰

      با سلام بله، جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید؛ یا فرم درخواست مشاوره رایگان را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  2. بعد از عصب کشی این مواد اگه استفاده شه دوام داره؟

    1. با سلام بله مشکلی نیست. https://mehrazcard.com/cost-of-dental-denervation/

  3. سلام قیمت کامپوزیت با مهراز کارت چقدره؟

    1. با سلام هزینه انواع کامپوزیت دندان با مهراز کارت 50% کاهش پیدا میکنه. https://mehrazcard.com/cost-of-dental-composite/

  4. شما فقط خدمات زیبایی دندان انجام میدید؟

    1. با سلام مهراز کارت تمامی خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی رو با کاهش هزینه 30% تا 50% پوشش میده. https://mehrazcard.com/treatment-expenses/

  5. جالب بود ممنون

  6. ممنون از شما

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.