علت بوی بد دهان | درمان بوی بد دهان

علت بوی بد دهان

علت بوی بد دهان چیست؟

علت بوی بد دهان چیست؟ تأثیر منفی بوی بد دهان در روابط اجتماعی و اعتمادبه‌نفس افراد انکارناپذیر است. خاطره بدی که از دهان بدبوی فردی در ذهنتان است ممکن است فراموش‌نشدنی باشد. و احتمالاً تأثیر مهمی بر تداوم رابطه شما با فرد موردنظر خواهد گذاشت. در این مطلب قصد داریم علل ایجاد بوی بد دهان و روش‌های درمان آن را بررسی کنیم. با ما همراه باشید:

جهت مشاهده تعرفه تخفیف ارتودنسی کلیک کنید.

1. منشا بوی دهان میتواند بوی موادی که در طی روز مصرف کرده‌ایم باشد

یکی از عوامل منشا بوی دهان می‌تواند ناشی از بوی بد موادی که در طول روز مصرف‌شده‌اند باشد مواد بدبو کننده‌ای مثل سیر، پیاز، الکل، سیگار یا هر ماده بدبو کننده دیگری! درصورتی‌که منشا بوی دهان این باشد راه درمان، کاهش مصرف یا عدم مصرف ماده موردنظر می‌باشد. جویدن آدامس و خوب مسواک زدن هم در کاهش بو مؤثر خواهد بود.

2. منشا بوی دهان میتواند ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان باشد

بوی ناشی از عدم رعایت بهداشت دهان و دندان شایع‌ترین علت بوی بد دهان است. محیط دهان به‌طور طبیعی مملو از میکرو ارگانیسم‌های مختلف است که به حیات خود ادامه می‌دهند. و درصورتی‌که دهان و دندان‌ها به‌خوبی تمیز نشوند این میکروارگانیسم‌ها فعال‌شده و شروع به تجزیه مواد غذایی باقیمانده در این محیط می‌کنند. بر اثر تجزیه مواد غذایی توسط این موجودات گازهای مختلفی تولید می‌شوند که می‌توانند دهان را بدبو کنند. راه درمان این مشکل همان‌طور که حدس می‌زنید مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به‌صورت مداوم و به روش درست است به‌طوری‌که محیط دهان را به‌طور کامل از وجود مواد غذایی پاک کند و این روند را مختل سازد. سهل‌انگاری در امر مسواک زدن و استفاده از نخ دندان علاوه بر بدبویی دهان می‌تواند زمینه‌ساز مشکلات جدی‌تری اعم از دندان‌های پوسیده و بیماری‌های لثه شود.

  • دندان‌های پوسیده : پوسیدگی‌های دندانی، حفره هائی را ایجاد می‌کند که مسواک نمی‌تواند به داخل آن‌ها نفوذ کند و همین خود زمینه‌ساز تسریع روند پوسیدگی و تشدید بوی بد دهان می‌شود درصورتی‌که منشأ بوی بد دهان پوسیدگی باشد حتماً باید به یک دندان‌پزشک مراجعه کرد تا پس از معاینه دقیق به رفع پوسیدگی‌ها اقدام کند.
  • انواع بیماری های لثه : لثه‌های ملتهب و متورم محیط مناسبی برای تجمع مواد غذائی و فعال شدن میکروارگانیسم‌ها هستند. به‌علاوه در یک لثه بیمار بین لثه و دندان پاکت هائی با عمق یک تا چند میلی‌متر ایجاد می‌شوند. در این حالت باز هم مسواک قادر نیست به داخل این فضا نفوذ کند و به همین ترتیب مواد غذایی گیر کرده در آن فضا به تولید گازهای بدبو منجر می‌شود. در این حالت حتماً باید به دندان‌پزشک مراجعه کرده و لثه بیمار خود را درمان کنید.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

بخش هایی از دهان که به سختی تمیز میشوند:

  • دیواره انتهایی دندان عقل که دسترسی به آن سخت است و حالت تهوع و نبودن فضای کافی برای رشد دندان عقل هم این وضعیت را تشدید می‌کند.
  • قسمت خلفی سطح زبان که پرزهای درازتر و بزرگ‌تری دارد و حتماً باید توسط مسواک تمیز شود.
  • پروتزهایی که در دهان دارید از هر نوعی که باشد نحوه تمیز کردن خاص خودش را دارد که حتماً باید از دندان‌پزشک خود بپرسید. پروتزهای ثابت هم تکنیک‌های خاصی را برای تمیز کردن لازم دارد که در صورت گیر غذائی تولید بوی نامطبوع می‌کنند. پروتزهای ثابتی که غیرقابل تمیز کردن هستند را باید تعویض کرد. پرکردگی‌های نامناسب بخصوص پرکردگی هائی که با آمالگام صورت گرفته و از دیواره دندان بیرون زده را هم نمی‌شود با مسواک و نخ دندان تمیز کرد و بایستی تعویض شوند.

درصورتی‌که بو از ناحیه دهان و دندان باشد با روش‌های ذکرشده حتماً رفع می‌شود. مگر اینکه از نواحی دیگر باشند که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

3. بوی ناشی از مجاورات دهان و دندان که عبارت‌اند از حلق و لوزه ها و سینوس‌های فکی

  • مجاورات دهان و دندان: در انتهای گلو بعد از اتمام دندان‌ها و نرسیده به لوزه‌ها چین‌های مختلفی وجود دارد که همگی محیط مناسبی برای گیر غذائی هستند. لوزه‌ها نیز همانند گل‌کلمی با شیارهای گاهاً عمیق هستند این شیارهای روی لوزه‌ها هم باعث تجمع غذا در این نواحی می‌شوند. درصورتی‌که مشکل بدبویی ناشی از این نواحی باشد باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی معاینه شوید. در بیمارانی که لوزه‌های بزرگ و شیاردار دارند مواد غذایی در شیارها گیر می‌کنند و بوی بدی ایجاد می‌کنند که حتی با قرقره کردن معمولی هم رفع نمی‌شود. در این موارد متخصصین گوش و حلق و بینی با دوشیدن این لوزه‌ها ( فشار لوزه‌ها و تخلیه و شستشوی آن ) بوی نامطبوع را درمان می‌کنند.

 

  • از دیگر مجاورات دهان که می‌تواند باعث بوی بد دهان شود سینوس‌های فکی هستند. سینوس‌ها حفره هائی درون استخوان‌های مختلف جمجمه هستند و توسط مجراهایی به حفره بینی و ازآنجا به ناحیه حلق و دهان مرتبط می‌شوند. عفونی شدن این حفره‌ها همان سینوزیت است. رفع این مشکل نیز در تخصص پزشک گوش و حلق و بینی است.

جهت مشاهده هزینه ارتودنسی دندان کلیک کنید

4. بوی ناشی از بیماری‌های سیستمیک از قبیل آبسه‌های ریه، دیابت، ناراحتی‌های گوارشی و غیره

چهارمین مورد از منشأ بوی دهان بیماری‌های سیستمیک و بیماری‌های گوناگونی است که به ناحیه دهان مربوط هستند. ازجمله این بیماری‌ها بیماریهای گوارشی و بیماری های تنفسی است.

عفونت‌های حاد ریوی و آبسه‌های داخل ریه نیز هنگام دم و بازدم بوی بدی ایجاد می‌کند و درمان این مشکل باید توسط متخصصین داخلی صورت گیرد. بیماری دیابت شیرین هم ممکن است منشأ بدبویی دهان یاشد. بیماری‌های مختلف گوارشی و معده ازجمله سرطان معده نیز می‌توانند منشأ بوی نامطبوع دهان باشند که باید درمان شوند.

بوی دهان ممکن است مقطعی باشد بخصوص بویی که صبح هنگام پس از بیدار شدن از خواب از دهان به مشام می‌رسد. این بوی نامطبوع با خوردن صبحانه و مسواک زدن برطرف می‌شود. این بوی صبحگاهی طبیعی است. کاهش بزاق و عدم فعالیت محیط دهان، زمینه‌ای برای فعالیت میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کند که بعد از یک وعده غذا خوردن رفع می‌شود.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید

جهت تهیه بهترین بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. علتش رو از کجا بفهمیم چیه من بیماری خاصی هم ندارم نمیدنم از کجاست این بو واقعا اذیتم میکنه

      • admin
      • شهریور ۲۵, ۱۴۰۰

      با سلام بهتر است به پزشک مربوطه مراجعه کنید؛ مشاوره با پزشک رایگان است.

  2. بوی بد دهان ممکنه از دندان باشه یا از معده؟

    1. با سلام بله امکانش هست.

  3. از مطالب لذت بردم ممنون :)

    1. با سلام ممنون از توجه شما. خوشحالیم که مطالب براتون مفید بود. در خدمتتون هستیم دوست عزیز.

  4. سلام مبلغ مهراز کارت رو میفرمایید

    1. سلام وقت بخیر مبلغ 968000 میباشد

  5. سلام من چجوری میتونم مهراز کارت تهیه کنم؟

    1. سلام میتونید از طریق لینک “ثبت نام آنلاین” اقدام بفرمایید

  6. مشکل منم بود ممنون

  7. عالی بود

  8. تا سقف چقدر میشه از مهراز استفاده کرد؟

    1. سلام دوست عزیز مهراز هیچ سقف ومحدودیتی نداره

  9. سلام وقت بخیر کودکان هم ویزیت میکنید؟

    1. سلام بله

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.