بریده بریده شدن زبان | علت بریده بریده شدن زبان

بریده بریده شدن زبان

بریده بریده شدن زبان

ترک ها یا خطوطی که در میانه زبان یا به سمت مرکز زبان پدیدار می شوند. را اصطلاحا بریده بریده شدن زبان میگویند. که به نوک زبان نمی رسند و ممکن است نشان دهنده مشکلاتی در زمینه گوارش باشند.

دندان هایی سفید و منظم عنصری کلیدی در شکل گیری لبخندی زیبا هستند. و بر همین اساس، بسیاری از ما توجه ویژه ای به بهداشت و سلامت دندان های خود داریم. اما عضو مهم دیگری در دهان ما قرار دارد. که به ندرت مورد توجه قرار می گیرد: زبان.

زبان می تواند نشانگر خوبی برای سلامت کلی بدن انسان باشد. و همچنین دلیل بسیاری از مشکلات بهداشت دهان و دندان مانند بوی بد دهان محسوب شود. زیرا می تواند به عنوان پناهگاهی برای باکتری ها عمل کند. در حقیقت، تمیز نگه داشتن زبان می تواند از اهمیت بیشتری برای بهداشت دهان و دندان در مقایسه با مسواک زدن و استفاده از نخ دندان برخوردار باشد. برخی مشکلات مرتبط با زبان می توانند نشانه ای از مشکلات سلامت جدی تر باشند. در ادامه با برخی از آنها بیشتر آشنا می شویم.

جهت استفاده از خدمات بیمه دندانپزشکی و یا بیمه تکمیلی دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید

علت ترک خوردن زبان

پزشکان علت دقیق ترک زبان یا بریده بریده شدن زبان را نمیدانند. ولی گاهی به دلایل زیر اتفاق می افتد:

  • سوء تغذیه(هاضمه)
  • عوامل ژنتیکی
  • حساسیت به موادی خاص
  • سندروم دان
  • گراماتالوز دهانی
  • و…….

 کمبود چه ویتامینی باعث ترک زبان می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین دلایل ترک زبان می‌تواند کمبود ویتامین‌های گروه B در بدن باشد. به طور کلی بریده بریده شدن‌های زبان نشانه‌ای هشدار دهنده از عدم دریافت کافی ویتامین های B به دلیل سوء جذب است. که می‌تواند علاوه بر ترک زبان نشانه‌هایی همچون تجربه خستگی و انرژی پایین را نیز با خود به همراه داشته باشد. مصرف مکمل‌های B Complex به همراه آب آلوئه ورا، چای نعناع و دیگر چای‌های گیاهی می تواند به برطرف کردن مشکل کمک کند.

ارتباط بزاق روی زبان و سلامت بدن:

  1. اگر مواد بزاقی زبان غلیظ تر از حد نرمال باشد علامتی است از عدم تعادل در سیستم گوارش بدن.
  2. کاهش بیش از حد این ماده بزاقی، معمولا حاکی از ضعیف شدن یکی از ارگان های اصلی بدن می باشد.
  3. در صورتی که این مواد غلیظ دلمه ای می شوند، خبر از ضعیف شدن سیستم دفاعی بدن می دهد.
  4. چنانچه این مواد زرد رنگ باشند، احتمال عفونت یا التهاب در قسمتی از بدن وجود دارد.

ترک های روی بخش مرکزی زبان

ترک ها یا خطوطی که در میانه زبان یا به سمت مرکز زبان پدیدار می شوند، اما به نوک زبان نمی رسند ممکن است نشان دهنده مشکلاتی در زمینه گوارش باشند. این می تواند به معنای شرایط ضعیف معده یا روده ها و قرار داشتن در معرض خطر برخی کمبودهای تغذیه ای باشد. برای مقابله با این شرایط می توانید از آنزیم های گوارشی بی نیاز از نسخه پزشک برای بهبود شرایط گوارش استفاده کنید، در شرایطی که مواد غذایی مانند سیب زمینی شیرین، یام، نعناع بیابانی، و جوانه ارزن نیز می توانند به شما کمک کنند.

برای دیدن تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

نشانه های دندانی

وجود جای دندان در کناره های زبان ممکن است نشان دهنده ضعف طحال باشد که می تواند به شکل گیری نفخ و گاز نیز منجر شود. این شرایط با افزایش مصرف سبزیجات برگدار مانند اسفناج، کاهو، و بروکلی و همچنین گیاهان دارویی مانند سیر، زنجبیل، و دارچین قابل درمان است.

زخم شدن زبان

این نشانه زبانی به طور معمول به معنای کمبود ویتامین B6 یا نیاسین است و یا به کم خونی یا کمبود آهن اشاره دارد. برای رسیدگی به این مشکل می توان مصرف مکمل ب-کمپلکس یا افزایش دریافت این مواد مغذی از رژیم غذایی با مصرف اسفناج، ماست و میوه های تازه را مد نظر قرار داد.

سوزش زبان

احساس سوزش در زبان یکی از نشانه های بارز اختلال در گوارش است چرا که تولید شیره های گوارشی معده نامتعادل است. با پرهیز از مصرف گروهای غذایی خاص می توانید به این مساله پی ببرید که آیا مواد غذایی عامل مشکل هستند یا خیر، اما در بیشتر موارد جویدن زنجبیل می تواند به رفع مشکل کمک کند.

زبان کاملا صاف

در شرایط عادی برجستگی های ظریفی روی زبان وجود دارد که همان پرزهای زبان می باشند ولی به سبب کاهش پرزها دراثر برخی اختلالات، سطح زبان کاملا صاف، قرمز و براق به نظر میرسد. گاهی نیز فقط بخشی هایی از زبان صاف و بخش های دیگر برآمده به نظر می رسند که به آن زبان جغرافیایی (Geographic tongue) میگویند. این امر می تواند در اثر کمبود برخی مواد مغذی از جمله آهن، اسید فولیک و یا ویتامین B باشد. البته برخی از انواع عفونت، بیماری سلیاک (celiac) یا پسوریازیس میتواند باعث بروز این عارضه شود.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با ما همراه باشید

برون ریزی زبان

برون ریزی زبان گاهی به زبان حالت سفید و پنیری می دهد. این اختلال ممکن است در اثر بروز عفونت و خصوصا ابتلا به قارچ کاندیدا رخ دهد. همچنین ابتلا به برخی از انواع ویروس ها نیز می تواند سبب بروز این حالت در زبان شود.

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت همراه شوید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی مهراز با کاهش هزینه ۵۰ درصدی به عموم مشتریان این اطمینان را به شما میدهد که بتوانید با کمترین هزینه، سلامت دندان های خود را تضمین کنید. همانطور که میدانید هزینه های مرتبط با خدمات دندانپزشکی در دسته گران ترین خدمات درمانی قرار میگیرد. از این رو داشتن یک بیمه دندانپزشکی جهت کاهش هزینه های این خدمات میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در نتیجه شما میتوانید با انتخاب یک بیمه دندانپزشکی مناسب هزینه های خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

ارزان ترین بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید تنها با پرداخت حق عضویت اولیه تا یک سال از ارزان ترین بیمه دندانپزشکی با عنوان مهراز کارت، بدون پرداخت هیچگونه هزینه جانبی دیگری استفاده نموده و همچنین میتوانید تا ۵ سال متوالی پس از دریافت مهراز کارت با پرداخت یک سوم هزینه اولیه آن را تمدید نمایید. علاوه بر این شما به ازای دریافت خدمات در مراکز درمانی مهراز کارت میتوانید از کاهش هزینه ۵۰ درصد واقعی استفاده نمایید و این در حالی است که بسیاری از مراکز بیمه نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های دندانپزشکی را پوشش میدهند.

تخفیف کارت پزشکی و دندانپزشکی

شما میتوانید با دریافت تخفیف کارت پزشکی و دندانپزشکی تا 50% در هزینه های درمانی و زیبایی دندانپزشکی خود صرفه جویی کرده و امکان استفاده از خدمات پزشکان و دندانپزشکان متخصص در سراسر کشور را داشته باشید. در نتیجه همه افرادی که نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارند میتوانند در رابطه با هزینه های گزاف دندانپزشکی و دریافت خدمات از پزشکان زبده اطمینان خاطر داشته باشند.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. منم سوزش زبان دارم البته رفلاکس معدم دارم نمیددنم بخاطر اونه یا نه پزشک گوارشم معرفی میکنید؟

      • admin
      • مهر ۱۸, ۱۴۰۰

      با سلام جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید یا فرم درخواست مشاوره رایگان را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  2. سلام زبان من یه حالتی مثل تاول هست و هرچی میخورم زبانم میسوزه و زبانم تیکه تیکه شده علتش چیه؟

    1. با سلام پیشنهاد میکنم در کنار مطلبی که در اینجا مطالعه کردید مقاله سوزش زبان رو هم ملاحظه بفرمایید. https://mehrazcard.test-prozhe.ir/%d8%b3%d9%88%d8%b2%d8%b4-%d8%b2%d8%a8%d8%a7%d9%86-%d9%88-%d8%af%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%b9%d9%84%d8%aa/

  3. من داروی قند میخورم زبانم ترک خورده یعنی این باعث شده؟

    1. با سلام بله مصرف برخی داروها موجب ترک خوردن زبان میشن.

    • ندا
    • فروردین ۲۲, ۱۴۰۲

    سلام من داروی لوامیزول میخورم ممکنه ترک زبان و سوزش زبانم به خاطر این دارو باشه

    1. با سلام بله امکانش وجود داره.

  4. سلام من زبانم ترک برداشته میشه ده دارویی راهنمایی کنید بگیرم استفاده کنیم

    1. سلام وقت بخیر با همین درمان های خانگی میتونید بهبود پیدا کنید و اگر داروی شیمیایی مصرف نکنید بهتره

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.