بیهوشی در دندانپزشکی چگونه صورت میگیرد؟

بیهوشی در دندانپزشکی

بیهوشی در دندانپزشکی چه زمانی لازم است؟

درمان های دندانپزشکی اغلب ترسناک هستند! فرزی که در دهان جای گرفته می لرزد و می تراشد می تواند مو بر تن هر انسانی سیخ کند. پس شاید گاهی نیاز به بیهوشی در دندانپزشکی باشد. اگر چه بی حسی موضعی که باعث می شود دست کم اتفاقاتی که داخل دهان در حال وقوع هستند را حس نکنیم تا حد زیادی از ترس و وحشت این فرآیند می کاهد اما همچنان افراد زیادی وجود دارند که ترس از این درمان ها چنان در جانشان رسوخ کرده که نمی توانند بر ترس و وحشت خود غلبه کرده و از بالا رفتن ضربان قلب و تبعات بعدی ناشی از آن جلوگیری کنند.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید.

در چه مواردی درمان دندان پزشکی نیاز به بیهوشی دارد؟

  • دنتال فوبیا یا ادونتوفوبیا که یک ترس روانی از دندان‌پزشکی است و در دنیا رواج بسیاری دارد یکی از عواملی است که باعث می شود برخی افراد از دریافت به موقع درمان های دندانپزشکی محروم شوند. این بیماری باعث می شود افراد در زمان مناسب درمان های مورد نیاز را انجام نداده و به عفونت و دردهای شدید دندانی مبتلا شوند. مسائلی که هم درمان را پیچیده کرده و هم هزینه آن را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.
  • یکی دیگر از عواملی که افراد را از مراجعه به دندان پزشک باز می دارد رفلکس گگ یا حالت تهوع شدید غیر قابل کنترل است که هنگامی که چیزی در دهان فرد بیمار قرار می گیرد به وی دست می دهد.
  • ترس از دندانپزشکی در کودکان نیز بسیار شایع است. یکی از دلایلی که موجب وحشت کودک از درمان های دندانپزشکی می شود ترساندن عمدی کودک توسط بزرگترهاست. بزرگترها گاهی برای کنترل کودکان آن ها را تهدید می کنند که اگر فلان کار را انجام بدهی به دندان پزشک می گویم دندانت را بکشد و این ترس ها رفته رفته در ضمیر ناخودآگاه قرار گرفته و تصویری که از مطب دندان پزشکی در ذهن وی شکل می گیرد یک محل وحشتناک است که در آن کودکان مورد تنبیه های دردناکی قرار می گیرند. علاوه بر این در کودکان زیر سه سال درک موقعیت و ثابت نشستن تا پایان عملیات درمان تقریبا غیر ممکن است بنابراین بیهوشی یا آرام کردن کودک برای درمان دندان های آسیب دیده کودک گریزناپذیر است.

جهت تهیهبیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

راه حل بیهوشی در دندانپزشکی چیست؟

برای این که افرادی که در حالت عادی امکان استفاده از خدمات دندان پزشکی مثل عصب کشی، پر کردن، ایمپلنت و … را ندارند نیز بتوانند از درمان های دندان پزشکی بهره مند شده و به دردسر نیفتند 2 روش وجود دارد: بیهوشی و سدیشن یا آرام بخشی! پزشک با توجه به شرایط بیمار و طول درمان تصمیم می گیرد که کدام روش را به کار بگیرد.

بیهوشی عمومی

از این روش اغلب برای جراحی های دندان یا در موارد بسیار نادر برای افرادی که انجام خدمات دندان پزشکی با آرام بخشی برایشان میسر نیست استفاده می شود.

دندانپزشکی با بیهوشی کامل ( سدیشن )

دندانپزشکی در خواب یا سدیشن : در یک نگاه کلی آرام بخشی یا سدیشن در دندانپزشکی یک شیوه کنترل استرس و واکنش های ناخواسته انسان با استفاده از دارو است. آرامبخشی (سدیشن) باعث شده است که افراد زیادی که در روزگار نه چندان دور از دریافت خدمات عادی دندانپزشکی محروم بوده اند، بتوانند کابوس ترس یا واکنشهای خود را پشت سر بگذارند. خیلی از افراد ترس بسیار زیادی را دارند. در مقابله با جراحی ها و دندانپزشکی های مختلف. لذا دندانپزشکی به اصطلاح در خواب راه درمان موثری برای اینگونه افراد است. 

کاهش هزینه ایمپلنت دندان با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز کارت …

تفاوت بیهوشی و سدیشن

به طور کلی دو روش برای ایجاد شرایطی که بیمار درد را حس نکند وجود دارد:

سدیشن یا آرام بخشی

آرام بخشی خود در 3 سطح صورت می گیرد:

  1. آرام بخشی سطحی

    آرام بخشی سطحی اضطراب بیمار را از بین می برد اما هوشیاری و سطح آگاهی بیمار همچنان در حدی است که می تواند صحبت کند و به محرک ها پاسخ دهد. در این روش از بیمار خواسته می شود گازی که از جنس اکسید نیتروژن است را استنشاق کند. به این صورت که کلاهک کوچکی روی بینی بیمار قرار داده می شود. و بیمار در حین درمان این گاز را استنشاق می کند.

  2. آرام بخشی متوسط

    این سطح از آرام بخشی بسته به موقعیت توسط داروی خوراکی یا از طریق تزریق وریدی یا عضلانی صورت می گیرد. در آرام بخشی متوسط بیمار می تواند به محرک ها واکنش نشان دهد. اما سطح ادراک درد و حتی سطح شنوایی و بویایی بیمار کاهش می یابد. یکی از عوارض جانبی آرام بخشی متوسط فراموشی است. بیمار اتفاقاتی که پس از تاثیر آرام بخش رخ می دهند را به یاد نخواهد آورد.

  3. آرام‌بخش وریدی

    در این روش از آرام‌بخشی مواد آرام بخش از طریق تزریق وارد بدن می شود. سطح آرام بخشی با آرام بخشی از طریق داروی خوراکی تفاوتی ندارد و تفاوت از نظر زمان تاثیرگذاری است داروی خوراکی باید چند ساعت پیش از شروع درمان خورده شود در حالی که تزریق وریدی تاثیر فوری دارد.

  4. آرام‌بخش عضلانی

    در این روش آرام بخشی که استفاده از آن در دندان پزشکی چندان هم رایج نیست. تزریق در عضلات بازو یا عضلات بالای ران انجام می شود. این روش نیز سرعت تاثیر بالایی دارد و معمولا پس از 5 دقیقه اثر می کند.

  5. آرام‌بخشی عمیق

    در این سطح از آرام‌بخشی کاهش هوشیاری بیمار به میزان بیشتری اتفاق می افتد. در آرام بخشی عمیق بیمار قادر به پاسخ گویی به محرک های کلامی یا فیزیکی و حتی تنفس بدون کمک نخواهد بود. آرام بخشی عمیق از طریق تزریق صورت می گیرد و تاثیر آن تا ساعت ها پس از انجام درمان خواهد بود.

جهت تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. دقیقا مشکل منههه من خاطره بدی دارم از دندون پزشکی الانم چندیدن ساله نرفتم و واقعا دندونام پوسیده شدن و درد دارم کجا بیهوشی کامل میکنن من برم مراجعه کنم؟

      • admin
      • شهریور ۲۸, ۱۴۰۰

      با سلام تمامی مراکز تحت قرارداد مهراز کارت تشکیل شده از پزشکان متحبر و با تجربه است؛ و قطعا خدمات را به بهترین نحو ممکن انجام می‌دهند. مراکز درمانی طرف قرارداد مهراز کارت: https://mehrazcard.test-prozhe.ir/treatment-centers/

  2. سلام این نوع بیهوشی با گاز عوارضی در بدن نداره؟

    1. با سلام اگر به صورت مداوم استفاده نشه خیر. مشکلی ایجاد نمیکنه.

  3. من خیلی دوست دارم با بیهوشی کار دندونو انجام بدم مهراز داره؟

    1. با سلام بله براتون انجام میشه. مشکلی نداره :)

  4. با این بیهوشی میشه چند دندون رو درست کرد؟

    1. با سلام بله. به راحتی امکان پذیر هستش :)

    • mohammad
    • اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۲

    سلام من رفلکس دارم و وقتی دندانپزشکی میرم کلا نمیتونم دهنم باز نگهدارم وخیلی کار سخت میشه هم واسه من هم پزشک هزینه سدیشن برای دندون ۶بالا چپ عصب کشی یا کشیدن دندون چقدر میشه؟

    1. با سلام با داشتن مهراز کارت خدمات دندانپزشکی رو میتونید با کاهش هزینه 50% دریافت کنید. لیست تعرفه ها خدمت شما:

  5. سلام کدوم یکی از مراکز مهراز از همه بهتره؟

    1. تمامی مراکز مهراز از لحاظ خدمت رسانی بهترین هستن

  6. اطلاعات جامع و خوبی بود، سایت خوبی دارین

    1. ممنون از توجه شما دوست عزیز

  7. بیهوشی برای بدن ضرر داره وقتی بی حس باشی که چیزی متوجه نمیشی بهتره بیهوش نباشید

    1. بلاه دقیقا چون با بیحسی واقعا دردی احساس نمیشه

  8. ممنون عالی بود

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.