خالکوبی آمالگام چگونه ایجاد میشود؟

خالکوبی آمالگام

خالکوبی آمالگام

آیا تا به حال برای شما پیش آمده است که بعد از کار دندان پزشکی، لکه های آبی-خاکستری در بخش نرم دهانتان (روی لثه یا داخل گونه) دیده باشید؟ به این لکه ها خالکوبی آمالگام گفته میشود.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با ما همراه باشید

این خالکوبی چگونه ایجاد می شود؟

این لکه ها به نام خالکوبی آمالگامی خوانده می شوند. آمالگام ماده ای است که برای پرکردن دندان استفاده می شود. نقره موجود در ماده آمالگام به مرور زمان وارد بافت نرم دهانی می شود. و به نظر می رسد که یک خالکوبی در دهان ایجاد شده است.

حساسیت به آمالگام

تعداد بسیار کمی از افراد جامعه ممکن است به ترمیم های این ماده حساسیت داشته باشند. واکنش‌های آلرژیک به آن معمولا مشابه سایر حساسیت‌های پوستی است و ممکن است آثاری چون ضایعات کهیر در پوست و یا ضایعات قرمزی در دهان در مجاورت ترمیم‌های آمالگام ایجاد شود. در افرادی که به این ماده حساسیت دارند، ترمیم‌های آمالگام باید به وسیله مواد ترمیمی دیگری جایگزین شوند.

آیا خالکوبی ناشی از ترمیم دندان با آمالگام خطرناک است؟

این خالکوبی خطری ندارد، اما اگر لکه آبی- خاکستری زیاد شود و تغییر رنگ دهد، دیگر آمالگام نیست و بهتر است نزد دندانپزشک بروید. حتما توجه داشته باشید که اگر پس از ترمیم دندان با آمالگام, در داخل دهان و گونه خود رنگ نقره ای و یا آبی مشاهده کردید بدانید دچار خالکوبی مواد پر کردنی دندان شده اید و حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.

انواع مواد پر کردنی دندان

همانطور که میدانید علاوه بر آمالگام مواد دیگری هم برای پر کردن دندانها استفاده میشوند که دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار یکی از این مواد را انتخاب و تجویز مینماید. موادی مانند آلیاژهای از جنس طلا و مواد رزین کامپوزیتی (هم رنگ دندان) و …

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره پر کردن دندان 

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام من میخوام دندونمو پر کنم ماده سفید میخوام استفاده کنم هزینش گرون تر میشه؟

      • admin
      • مهر ۲۱, ۱۴۰۰

      با سلام بله، هزینه مواد متفاوت است، جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید؛ یا فرم در خواست مشاوره رایگان را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  2. سلام این مواد برای بدن مضر نیست؟

    1. با سلام خیر. موادی که برای پر کردن و ترمیم دندان استفاده میشه کاملا سازگار با بدن شماست و هیچگونه عوارض و خطری براتون نخواهد داشت. https://mehrazcard.com/restorative-dentistry/

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.