خرد شدن دندانها به طور ناگهانی | علت و پیشگیری

خرد شدن دندانها

خرد شدن دندانها به طور ناگهانی

رژیم غذایی نامناسب میتواند علت اصلی بروز سوراخ یا حفره در دندانها یا به اصطلاح پوسیدگی آنها باشد. ولی با داشتن رژیم غذایی مناسب میتوان از خرد شدن دندانها به طور ناگهانی و عوارض این چنینی پیشگیری کرد.

مینای دندان نرم تر و حساس تر از سایر قسمت های دندان است. که وظیفه محافظت از عاج و پالپ دندان را بر عهده دارد. کریستالهای کوچک کلسیم و سایر مواد معدنی مینای دندان را تشکیل میدهند. وقتی مواد غذایی شیرین و چسبنده میل کرده. و دندانهای خود را شستشو ندهید، این مواد به مدت طولانی روی مینای دندان مانده و با گذر زمان باکتری های پلاک دندان آنها را تبدیل به اسید میکنند. که این اسید در مینای دندان حل شده. و باعث بروز پوسیدگی میگردد.

امرزه با پیشرفت وضعیت بهداشت و مراقبت از سلامت دهان و دندان کمتر دچار از دست رفتن دندان میشویم. ولی با وجود بی توجهی به رعایت صحیح بهداشت و رژیم های غذایی نامناسب این مشکل همچنان از معضل های بزرگ جوامع محسوب میگردد.

 

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی و یا بیمه تکمیلی دندانپزشکی با ما همراه باشید

جهت مشاهده تعرفه تخفیف ارتودنسی کلیک کنید.

پوک شدن دندان ها

گاهی بیماران به این دلیل به دندانپزشک مراجعه میکنند. که با خوردن مواد غذایی نه چندان سفت دچار خرد شدن دندانها میشوند.

گاهی پوسیدگی های عمیق عاجی میتواند باعث تکه تکه شدن و خرد شدن دندانها باشد. یا ممکن است نشات گرفته از نقایص مینایی و عاجی ارثی و اکتسابی باشد.

درمان تیزی دندان شکسته

در صورتی که دندان شما بر اثر ضربه جسمی سخت یا اتفاقات دیگر شکسته شد سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید. چراکه در اثر دیرکرد مراجعه به پزشک دندان بیشتر ترک میخورد و مشکلات وسیع تری را به همراه میاورد. اگر میزان شکستگی کم باشد در یک جلسه درمانی این شکستگی ها درمان میشود در غیر این صورت نیاز به چندین جلسخ درمان میباشد.

بررسی علت های خرد شدن دندانها

پوسیدگی های عمیق عاجی میتواند مهم ترین عامل خرد شدن دندان ها باشد. گاهی گسترش پوسیدگی به قسمت عاج دندان ادامه پیدا میکند. در این حالت لایه بیرونی مینای دندان سالم است و نمای طبیعی دندان حفظ شده است. در صورت بروز چنین موردی مینای دندان به شدت آسیب پذیر خواهد بود و در آستانه پوسیدگی قرار دارد. در نتیجه با کمترین فشاری ممکن است دندان خرد شود.

خرد شدن دندانها

خرد شدن دندانها

نواقص تکاملی مینای دندان

نواقص تکاملی مینایی و عاجی میتوانند یکی دیگر از عوامل خرد شدن دندانها باشند که در دندانپزشکی به آن آملوژنز ایمپرفکتا، دنتینوژنز ایمپرفکتا و… گفته می شود. در نتیجه میتوان گفت هر عاملی که در تشکیل درست ساختار مینایی و عاجی خلل وارد کند، باعث پوکی و آهکی شدن دندان ها میشود.

زمانی که دندان ها در آستانه پوکی قرار میگیرند مینای درگیر شده نرم تر خواهد شد و بر اثر جویدن غذا به آسانی جدا شده و عاج دندان نمایان میشود. در این حالت دندانهای دیگر در معرض تجمع پلاک قرار دارند که اگر درمان نشوند پس از این مرحله دچار پوسیدگی و خرد شدن میشوند.

عارضه ای به نام آملوژنز ایمپرفکتا وجود دارد که بلوغ ساختمان کریستال مینا یا مشکل در معدنی شدن کامل مینا (به طور کامل یا ناقص) را تحت تاثیر قرار میدهد. که چنین نواقصی ممکن است باعث بروز شکستگی های ناگهانی دندان شود.

عارضه دیگری به نام دنتینوژنز ایمپرفکتا وجود دارد که عاج دندان به طور کامل تشکیل نمی شود و دندان مستعد خرد شدن است.

 

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

عوامل موثر در بروز نواقص مینای دندان

  • عوامل ژنتیک
  • مشکلات پزشکی قبل، حین و بعد از تولد
  • آلوده کننده های محیطی و…

عوامل پزشکی مورد توجه

  • دوره های متعدد تب خانم باردار
  • تهوع و استفراغ طولانی مادر در طول بارداری
  • نارس بودن نوزاد

پیشگیری از خرد شدن ناگهانی دندان ها

قبلا بیان کردیم که مهم ترین عامل خرد شدن ناگهانی دندانها پوسیدگی است پس اگر به طور منظم به دندانپزشک مراجعه نموده و تحت نظر باشیم میتوانیم از بروز چنین مواردی پیشگیری کنیم.

اگر علت خرد شدن دندان پوسیدگی عمیق عاج باشد و به موقع تشخیص داده شود در مراحل اولیه میتوان آن را به روش های کم هزینه و ساده درمان نمود.

اگر علت خرد شدن دندان مراقبت های نامناسب دوران بارداری باشد میتوان با کنترل تب بالای مادر و یا درمان تهوع و استفراغ طولانی مدت، از تولد زودرس نوزاد تا حدی جلوگیری کرد.

 

توجه داشته باشید که عموما نواقص مادرزادی به راحتی قابل پیشگیری نیستند. در صورت بروز چنین مواردی به محض مطلع شدن باید جهت رفع نواقص، تحت نظر مداوم و منظم دندانپزشک قرار گیرند.

 

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی مهراز با کاهش هزینه ۵۰ درصدی به عموم مشتریان این اطمینان را بع شما میدهد که بتوانید با کمترین هزینه، سلامت دندان های خود را تضمین کنید.همانطور که میدانید هزینه های مرتبط با خدمات دندانپزشکی در دسته گران ترین خدمات درمانی قرار میگیرد. از این رو داشتن یک بیمه دندانپزشکی جهت کاهش هزینه های این خدمات میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در نتیجه شما میتوانید با انتخاب یک بیمه دندانپزشکی مناسب هزینه های خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

ارزان ترین بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید تنها با پرداخت حق عضویت اولیه تا یک سال از ارزان ترین بیمه دندانپزشکی با عنوان مهراز کارت، بدون پرداخت هیچگونه هزینه جانبی دیگری استفاده نموده و همچنین میتوانید تا ۵ سال متوالی پس از دریافت مهراز کارت با پرداخت یک سوم هزینه اولیه آن را تمدید نمایید. علاوه بر این شما به ازای دریافت خدمات در مراکز درمانی مهراز کارت میتوانید از کاهش هزینه ۵۰ درصد واقعی استفاده نمایید و این در حالی است که بسیاری از مراکز بیمه نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های دندانپزشکی را پوشش میدهند.

بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی

قطعا از مهمترین ویژگی هایی که میتوان برای یک کارت تخفیف دندانپزشکی نام برد، میزان پوشش دهی آن است که در این میان کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز با پوشش ۵۰ درصدی به عنوان بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی از سوی کاربران، شناخته شده است. از دیگر ویژگی‌های بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی می‌توان به سرعت و سهولت در استفاده، پوشش وسیع خدمات دندانپزشکی و تخفیف‌های متنوع اشاره کرد. به علاوه مهراز کارت بدون پرداخت هزینه ماهانه و تنها با پرداخت یک هزینه سالانه بسیار جزئی ارائه می‌شود که از لحاظ مالی نیز برای شما بسیار کمک کننده خواهد بود.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. از کجا بفهمم دلیل خرد شدن دندان پوکی،ارثی یا به دلیل مینا ضعیف دندان هست؟

      • admin
      • شهریور ۱۵, ۱۴۰۰

      با سلام تشخیص این امر با پزشک معالج می‌باشد.

  2. من دندونم دیشب خرد شد و به شدت درد گرفت دکتر خوبتون کدومه؟

    1. با سلام دندانپزشکان فعال در مراکز درمانی مهراز همه متخصص هستن. لیست مراکز و پزشکان خدمت شما: https://mehrazcard.com/treatment-centers/

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.