سرطان لثه | علائم سرطان لثه

سرطان لثه

سرطان لثه چیست؟

سرطان لثه نوعی از سرطان سر و گردن است. و زمانی شروع می شود. که رشد سلول های لثه های بالایی یا پایینی از کنترل خارج شود. و ضایعه تومور مانند تشکیل گردد. منشا این بیماری شامل استخوان، غددبزاقی و غدد لنفاوی می باشد. این بیماری می تواند روی عملکرد قسمت های مختلف حفره ی دهانی شامل لب ها، دندان ها، دوسوم جلویی بافت زبان، قسمت هایی از دهان که در زیر زبان قرار گرفته اند. و سقف دهان اثر بگذارد.

سرطان لثه نوعی از سرطان سرو گردن است. و زمانی ایجاد می شود. که سلول های لثه های بالایی و پایینی بیش از اندازه تقسیمات سلولی انجام دهند. و باعث ایجاد ضایع تومور مانندی می شود.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت تماس حاصل نمائید.

ارتباط سرطان و تاثیر روی عملکرد سایر قسمت های بدن

این بیماری می تواند روی عملکرد قسمت های مختلف دهان مانند لب ها، دندان ها، دوسوم جلویی بافت زبان و سقف دهان اثر بگذارد این سرطان یکی از شایع ترین سرطان ها در میان جوامع بشری است. سرطان لثه از طریق دستگاه لنفاوی منتشر می شود و به قسمت های دیگر بدن منتقل می شود.

ایجاد لکه و خال های سفید و قرمز در هر ناحیه از دهان ، خونریزی های بی دلیل از دهان، احساس مسدود شدن حلق و مری، تغییر شکل فک، نامنظم شدن ناگهانی دندان ها، کاهش وزن شدید، تورم لب و کام، تغییر بافت حفره دهان و لثه و زبان و لب و… بیشترین راه تشخیص سرطان دهان از طریق معاینه ی چشمی و انجام بیوپسی و نمونه برداری است.

سرطان لثه نوعی از سرطان سر و گردن است و زمانی شروع می شود که رشد سلول های لثه های بالایی یا پایینی از کنترل خارج شود و ضایعه تومور مانند تشکیل گردد. این سرطان یکی از شایع ترین سرطان ها در میان انسان ها است.

سرطان لثه

سرطان لثه معمولا با التهاب لثه اشتباه گرفته می شود. منشا این بیماری شامل استخوان، غددبزاقی و غدد لنفاوی می باشد. حدود ۹۰ درصد سرطان های حفره دهان را سرطان سلول سنگفرشی یا سرطانی که از لایه سطحی مخاط منشاء می گیرد، تشکیل می دهد.

معمولا سرطان لثه از طریق دستگاه لنفاوی منتشر می شود و توسط مایع لنف به قسمت های دیگر بدن منتقل می شود. این بیماری پس از تصادف، سکته های قلبی و مغزی و برخی از سرطان ها، یکی از ده علت شایع مرگ و میر در جهان محسوب می شود.

سلول‌های سرطانی ابتدا در غدد لنفاوی نزدیک به گردن ظاهر می‌شوند. شیوع و بروز این سرطان ها بیشتر در افراد بالای ۴۰سال دیده می شود. احتمال بروز این بیماری با بالا رفتن سن افزایش پیدا می کندکه علت این امر تجمع تغییرات ژنتیکی در فرد می باشد.

منشا سرطان لثه

سرطان لثه می تواند برای خود دهان باشد یا منشا دیگری داشته باشد و به صورت ثانویه در لثه ظاهر گردد. سرطان لثه مشابه دیگر سرطان ها بوده و علت مشخصی ندارد ولی یک سری عوامل خطر در بروز آن نقش دارند که مهم ترین عامل،کشیدن سیگار است.

تقریبا ۸۰درصد از افرادی که تشخیص سرطان لثه برای آن ها داده شده است، افراد سیگاری بوده اند .همچنین باید به این موضوع اشاره کرد که ریسک ابتلا به سرطان لثه در افراد مبتلا به بیماری کم خونی پلامر وینلسون ۲۰برابر بیشتر از سایر افراد می باشد.

همچنین ریسک ابتلا به این بیماری در افرادی که تحت پیوند سلول های خونی و سلول های بنیادی قرار گرفته اند،۱۴برابر بیشتر از دیگران است .به طور کلی هر عاملی که باعث ایجاد زخم در دهان شود و این زخم بیش از یک ماه در دهان شما باقی بماند، علامت خطر محسوب می شود و باید در اسرع وقت مرتفع گردد. هرچه دندانپزشک زودتر متوجه این بیماری شود، برای بیمار بسیار مفید فایده خواهد بود.

این بیماری می تواند روی عملکرد قسمت های مختلف حفره ی دهانی شامل لب ها، دندان ها، دوسوم جلویی بافت زبان، قسمت هایی از دهان که در زیر زبان قرار گرفته اند و سقف دهان اثر بگذارد. سرطان لثه تظاهرات  مختلفی دارد که این تظاهرات شامل ضخیم شدن پوست ناحیه، غده ای شدن پوست یا ایجاد زخم های مزمن است.

اریتروپلاکیا چیست؟

پلاک های قرمز و سفیدی که باهم میکس شده اند اریتروپلاکیا نامیده می شوند که نشان دهنده ی رشد غرطبیعی سلول ها بوده و قابلیت بالایی برای سرطانی شدن دارند.اگر پلاک های قرمز و سفید برای مدت زمان بیش از دو هفته در دهان باقی بمانند باید حتما به دندانپزشک مراجعه شود.در مراحل اولیه سرطان معمولا دردی دیده نخواهد شد. پلاک هایی که به رنگ قرمز روشن دیده می شوند اریتروپلاکیا نامیده می شوند و منظره ی مخملی داشته و معمولا پیش سرطانی هستند.

در ۷۵الی۹۰درصد موارد اریتروپلاکیا سرطانی است. بنابراین لکه های رنگی درون دهان خود را هیچ گاه نادیده نگیرید .دندانپزشک شما باید از این لکه ها نمونه برداری کرده و به آزمایشگاه ارسال کند.

لوکوپلاکیا چیست؟

پلاک های سفید لوکوپلاکیا یا کراتوزیس نامیده می شوند. تخریش های ناشی از دندان های تیز، دندان شکسته یا مصرف تنباکو سبب ایجاد لوکوپلاکیا می گردد . وجود پلاک ها نشان می دهد بافت دچار تغییراتی شده است و قابلیت بدخیم شدن دارد.

این پلاک ها پس از مدتی به زخم تبدیل می شوند. این زخم ها در بسیاری از موارد بهبود نخواهند یافت که در این صورت این زخم‌های ایجاد شده مشکوک هستند و حتما باید توسط متخصص بیماری های دهان مورد بررسی قرار بگیرد.

علامت اصلی سرطان لثه که باید همیشه به آن توجه کرد لکه های قرمز و سفید و زخم هایی که برای بیش از سه هفته طول می کشند و بهبود پیدا نمی کنند می باشد.علامت دیگر سرطان لثه وجود توده های غیر معمول در قسمت هایی از سر یا گردن است.

سرطان لثه ششمین سرطان رایج در خانم ها و چهارمین سرطان رایج مردان است.باتوجه به این که علایم اولیه هشدار دهنده بیماری قابل مشاهده هستند، درنتیجه به راحتی تشخیص داده می شوند.

غیر از مواردی که به آن ها اشاره شد، راه های دیگری هم برای پی بردن به این بیماری وجود دارد. از جمله موارد دیگر برای شناسایی بیماری می توان به خون ریزی بی علت در دهان، مشاهده قسمت های سفید یا قرمز رنگ روی لثه، لوزه یا مخاط دهان، گلو درد، کاهش وزن ناگهانی و تورم غدد لنفاوی اشاره کرد.

بروز سرطان در چشم

این سرطان گاهی حتی چشم ها را هم تهدید می کند. این سرطان در صورت پیشرفت می تواند سقف دهان و کف بینی را نیز در برگیرد که در این صورت باید دهان و حتی کاسه چشم را تخلیه کرد.

این ضایعه لب‌ها را نیز در برگرفته و در بین دهان و بینی هم دیده شود که پس از درمان‌، مشکل این نواحی برطرف و اصلاح خواهد شد. دندانپزشکان در طی قرارهای معاینه منظم به دنبال علائم اولیه سرطان دهان می گردند ، اما شناخت این سیگنال های هشدار دهنده برای شما نیز مهم است تا بتوانید سریعاً آنها را به اطلاع دندانپزشک خود برسانید.

علائم سرطان لثه :

  • تورم بخشی از لب، کام، لثه و داخل حفره دهان و ایجاد توده
  • پوسته پوسته شدن و تغییر بافت بخشی از حفره دهان، لثه، زبان و لب
  • ایجاد لکه و خال های سفید و قرمز در هر ناحیه از حفره دهان
  • خونریزی های بی دلیل از دهان
  • بی حسی موضعی در دهان یا گردن یا در این نواحی
  • ایجاد زخم در ناحیه دهان، صورت، گردن و لب و عدم بهبود تا دو هفته
  • احساس مسدود شدن حلق و مری
  • مشکل در بلع غذا و صحبت کردن
  • خشن شدن صدا و به طور کلی تغییر صدا
  • تغییر شکل فک
  • نامنظم شدن ناگهانی دندان‌ها
  • کاهش شدید وزن

زمان تشخیص سرطان لثه

هر چقدر سرطان دهان زودتر تشخیص داده شود بهتر است. بیش ترین راه تشخیص سرطان دهان از طریق معاینه ی چشمی و پس از آن انجام بیوپسی و نمونه برداری است.اخیرا آزمون های شیمیایی جدیدی کشف شده است که با استفاده از مواد شیمیایی موجود در بزاق ،سرطان را تشخیص می دهد.

درمان سرطان لثه ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی خواهد بود.گاهی اوقات باید برای درمان این بیماری جراحی انجام شود که از اثرات جانبی این جراحی می توان به تغییر یا از دست دادن صدا اشاره کرد.مراجعه منظم به دندانپزشک می تواند در تشخیص زود هنگام سرطان به شما کمک کند.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

درمان سرطان لثه:

جراحی:

رایج ترین روش درمانی برای سرطان لثه جراحی می باشد. در این جراحی، تومور از دهان خارج می شود. در موارد پیشرفته تر معمولا جراحی غدد لنفاوی از ناحیه ی گردن انجام می شود. گاهی در کنار جراحی از پرتودرمانی نیز استفاده می شود.

پرتو درمانی:

پرتو درمانی تنها بر روی سلول های سرطانی ناحیه ی مورد نظر تاثیر می گذارد. اگر توده کوچک باشد یا فرد نتواند جراحی کند، معمولا پرتو درمانی را انجام می دهند. اگر توده بزرگ باشد، ابتدا پرتو درمانی انجام می شود تا توده کوچک شود و سپس از عمل جراحی استفاده می شود. پرتو درمانی به دو صورت داخلی و خارجی انجام می شود.

شیمی درمانی:

در این روش دارو به جریان خون وارد می شود و سپس به سرتاسر بدن می رود. شیمی درمانی معمولا به روش تزریقی می باشد.

مراحل سرطان لثه

مرحله ی اول: اندازه تومور کمتر از 2 سانتی متر می باشد و به گره های لنفاوی ناحیه ای سرایت نکرده باشد.

مرحله ی دوم: اندازه تومور بیش از 2 سانتی متر و کمتر از 4 سانتی متر است و به گره های لنفاوی نرسیده باشد.

مرحله ی سوم: اندازه ی تومور بیشتر از 4 سانتی متر است و فقط به سمتی که توده وجود دارد، سرایت می کند.

مرحله ی چهارم: تومور در هر اندازه ای است و ممکن است توده یا غدد لنفاوی را نیز شامل شود و به بافت های اطراف لب و حفره های دهانی رسیده باشد.

علائم سرطان استخوان فک

در این قسمت به بررسی علائم سرطان استخوان فک میپردازیم.

آملوبلاستوما – این توده های فک شایع تر هستند و رشد بسیار آهسته ای دارند و اغلب خوش خیم و غیر سرطانی اند. این نوع از تومور ها معمولاً در فک بروز می کند و به استخوان ها و بافت های ناحیه فک حمله می کنند.

گرانولوم یاخته عظیم – این نوع از تومور فک خوش خیم است و معمولاً در فک پایینی رخ میدهد. برخی از این تومورها می توانند به زودی رشد کنند و درد زیادی را متحمل میشوند و موجب تخریب استخوان ها می شوند.

کیست دنتیگروس – این نوع کیست در بافت های اطراف دندان ها رشد می کند و دهان را تخریب میکند. این کیست شایع ترین نوع کیست است که فک را تحت تاثیر قرار می دهد. و موجب مشکل در این ناحیه میشود.

تشخیص سرطان دهان:

تشخیص زودهنگام در این سرطان بسیار مهم است. آزمایش خون، رادیوگرافی و نمونه برداری می تواند به تشخیص این بیماری کمک کند. 14 درصد از تشخیص این سرطان در مرحله ی پایانیست.

46 درصد از تشخیص در مرحله ی ناحیه ای می باشد. 7 درصد وضعیت از سرطان نیز مشخص نیست. معمولا 33 درصد از تشخیص در مرحله ی موضعی می باشد. بهترین وسیله در تشخیص این سرطان دستگاه ولسکوپ می باشد.این دستگاه از نور برای تشخیص طبیعی بودن یا نبودن بافت استفاده می کند. این کار تنها 2 دقیقه طول می کشد. دندان پزشکان از این دستگاه بسیار استفاده می کنند.

خوردن مرکبات و میوه و سبزیجات سرشار از ویتامین C می تواند ابتلا به این بیماری را کاهش دهد. مصرف ویتامین C برای مردان می تواند 30 تا 40 درصد ابتلای آن ها را به این سرطان کم کند.

بیشتر تومورهایی که در دهان می زند، خوش خیم هستند. اگر توده در حلق و گلو باشد و یا در جمجمه قرار بگیرد، می تواند به سیستم عصبی فرد آسیب برساند.

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. ممنون از سایت خوبتون درسته خیلی ترسناک بود ولی واقعیته منم متاسفانه یه سری از علاعمو دارم مثل درد در ناحیه فک و تورم لثه ها با خوندن این مطلب یکم شک کردم

    • meysam
    • آذر ۱۲, ۱۴۰۱

    سلام من این علائم رو دارم خشن شدن صدا و به طور کلی تغییر صدا باید چیکار کنم؟

    1. با سلام پیشنهاد میشه به دندانپزشک مراجعه کنید و حضورا ویزیت بشید دوست عزیز.

  2. باسلام واقعا سایتتون برام ارزشمند بود،مادرم سرطان دارد قراره ببرم جراحی ، کاش روز اول دکترا راهنماییم میکردن ، کادر بیمارستان از سرطان سر در نمیارن اصلن معلوم نیست چی خواندن ،کل علایم در لثه مادرم جاریست از کل تون طلب دعای خیر دارم .

    1. با سلام الهی خداوند متعال سلامتی عنایت بفرمایند.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.