سمنتوم دندان | درمان سمنتوم دندان

سمنتوم دندان

سمنتوم دندان چیست؟

سمنتوم دندان یکی از بافت های سخت، فاقد عروق خونی، و حاوی مواد معدنی دندان است. که کل سطوح ریشه های آناتومیک دندان را پوشش می دهد. سمنتوم از بخش گردن دندان، واقع در نقطه اتصال مینای تاج دندان (خط طوق دندان) و سمان ریشه آن آغاز می شود.

جهت استفاده از خدمات بیمه دندانپزشکی و یا بیمه تکمیلی دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

انامل دندان(ENAMEL):

دندان ها به صورت دو قوس فک پایین و بالا در دهان قرار دارند که به آن ها Lower Arch و Upper Arch گفته میشود. البته اصطلاحی رایج تر نیز جای این کلمات را گرفته اند که به فک بالا که ثابت است ماگزیلا و به فک پایین که تنها عنصر متحرک فکین به حساب می اید،  ماندیبول گفته می شود.

مینای دندان (به انگلیسی: Tooth Enamel) رویی ‌ترین قسمت دندان در تشریح دندان مباشد.لازم به ذکر است که بگوییم این قسمت مستحم ترین عضو بدن میباشد. مینای دندان به عنوان یک پوشش کل تاج دندان را می‌پوشاند. به طور واضح تر و عامیانه تر تمام چیزی که ما در دهان به عنوان دندان میبینیم، مینای دندان است. ضخامت این لایه دندان متفاوت است و بیشترین ان به 3 میلی متر میرسد.  قسمتی از تاج دندان که در دهان قابل مشاهده و لمس است، مینا نامیده می‌شود. سایر قسمت‌های تاج در زیر مینا قرار دارند. مینای دندان همراه با عاج دندان ، ساروجه  و پالپ دندان یکی از چهار بافت بزرگ تشکیل دهنده دندان هستند. که معدنی ‌ترین و سخت‌ترین عضو در پیکر انسان است. این ماده معمولاً در بافت قابل مشاهده دندان قرار دارد. و بیشتر قسمت‌های پاسداری شده توسط بخش پایه ای عاج و همه قسمت‌های تشریحی تاج را پوشش می‌دهد. این ماده همچنین در دندان‌های کوچک پوستی کوسه نیر یافت می‌شود.

۹۶٪ از مینا را مواد معدنی و ۴٪ باقی‌مانده را آب و مواد آلی تشکیل می‌دهند.  این ماده، غنی‌ترین عضو بدن از نظر کلسیم است. و ۹۵٪ آن ترکیبات کلسیم است. ۵۱٪ این بافت را مواد آلی و بقیه را آب تشکیل می‌دهد. مینا تمام سطوح خارجی هر دندان را می‌پوشاند و باعث حفاظت از آن می‌شود.

نقش سمنتوم

یکی از مهم ترین عملکردهای سمنتومها اتصال دندان به حفره استخوانی پیرامون آن است. که با اتصال فیبر های اصلی کلاژن الیاف لیگامان پریودنتال به سطح ریشه انجام می شود. دومین نقش سمنتوم این است. که با رشد خود جبران مواد از دست رفته دندان را می کند. که در نتیجه ساییدگی سطح اکلوزال از بین می روند. سومین وظیفه سمنتوم این است که با رشد مداوم خود رشد عمودی و لغزش دندان به سمت مزیال را ممکن می سازد. چهارمین عملکرد آن این است که تنظیم مجدد فیبرهای اصلی غشاء پریودنتال را به طور مداوم ممکن می سازد.

برای دیدن تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

عوارض بیماری سمنتوم

در صورتی که به دندان ضربه وارد شود، ممکن است بخش های بزرگ یا کوچکی از سمنتوم از عاج دندان جدا شوند. این پارگی بیشتر در نقطه اتصال سمنتوم ها به عاج دندان رخ می دهد، اما ممکن است در قسمت سمنتوم یا عاج نیز باشد. ترک های عرضی ریشه دندان می توانند با شکل گیری سمنتومهای جدید و اتصال مجدد بخش های جدا شده بهبود پیدا کنند.

در صورتی که سمنتومها بخش گردنی ریشه دندان را پوشش ندهد، پس از تحلیل لثه، عاج دندان که بسیار حساس است در قسمت گردن دندان بدون پوشش باقی می ماند. با افزایش سن به تدریج سمنتوم بیشتری بدون پوشش می ماند و با مسواک زدن به تدریج ساییده می شود. در نهایت دندان نسبت به دما، مواد شیمیایی و محرک های مکانیکی حساس می شود.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با ما همراه باشید.

درمان بیماری سمنتوم

سمنتومها در برابر تحلیل مقاوم تر از استخوان است، انجام درمان ارتودنسی را ممکن می سازد. زمانی که دندان با استفاده از ابزار ارتودنسی جابجا می شود، استخوان از سمت مخالفی که تحت فشار واقع شده است جذب می شود و در قسمت تحت فشار استخوان جدید شکل می گیرد. در سمتی که دندان رو به آن جابجا می شود، فشار روی استخوان و سمنتومها برابر است. می توان جذب استخوان و سمنتومها را پیش بینی کرد.

***جهت استفاده از بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید***

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی مهراز با کاهش هزینه ۵۰ درصدی به عموم مشتریان این اطمینان را به شما میدهد که بتوانید با کمترین هزینه، سلامت دندان های خود را تضمین کنید. همانطور که میدانید هزینه های مرتبط با خدمات دندانپزشکی در دسته گران ترین خدمات درمانی قرار میگیرد. از این رو داشتن یک بیمه دندانپزشکی جهت کاهش هزینه های این خدمات میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در نتیجه شما میتوانید با انتخاب یک بیمه دندانپزشکی مناسب هزینه های خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده

بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده با پوشش ۵۰ درصد هزینه های درمانی و زیبایی دندانپزشکی هزینه های سرسام آور این خدمات را کاهش داده و همه اعضای خانواده را بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی، مورد حمایت قرار میدهد. از دیگر ویژگی های برتر بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده مهراز کارت میتوان به استفاده نامحدود و بدون سقف و مرز از خدمات اشاره کرد که این امر به این معنی است که شما میتوانید به تعداد دفعات نامحدود و با مبالغ بدون سقف از این خدمات استفاده نمایید.

تخفیف دندانپزشکی

شما میتوانید با دریافت ۵۰ درصد تخفیف دندانپزشکی در هزینه های درمانی و زیبایی خود صرفه جویی کرده و پس از دریافت کارت تخفیف مهراز از پشتیبانی و مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید. با انتخاب این کارت‌، شما می‌توانید از بین شبکه ‌ای از دندانپزشکان معتبر و حرفه‌ای پزشک خود را انتخاب و در سراسر کشور از خدمات آنها استفاده نمایید.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام جرمگیری کردن مداوم ممکنه مینای دندان رو از بین ببره؟

      • admin
      • مهر ۱۵, ۱۴۰۰

      با سلام در صورتی که با فاصله انجام شود، مشکلی ندارد و آسیب نمی‌زند.

  2. سلام وقتتون بخیر بهترین دکتر مهراز رو معرفی میکنید؟

    1. با سلام تمامی پزشکان فعال در مراکز درمانی و زیبایی مهراز کارت متخصص و با تجربه هستن. لیست پزشکان و مراکز خدمت شما: https://mehrazcard.com/treatment-centers/

  3. سلام مراکز مهراز در زنجان رو میخواستم

    1. با سلام لیست مراکز درمانی مهراز کارت خدمت شما: https://mehrazcard.com/treatment-centers/

  4. ممنون بابت مطالب مفیدتون

  5. عالی بود

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.