لثه های حساس

لثه های حساس

لثه های حساس

مسواک زدن و کشیدن نخ دندان از جمله‌ عادت‎های روزمره‎ی بیشتر ماهاست اما متاسفانه لثه های حساس می‎توانند این عمل را به تجربه‌ای دردناک برای ما تبدیل کنند. حساسیت و درد لثه‎ها بسته به هر فردی متفاوت است و می‌تواند خفیف یا شدید باشد. برخی از افراد ممکن است این حساسیت خفیف را طبیعی بدانند و آن را نادیده بگیرد. اما خوب، بهتر است بدانید که لثه‎های حساس ممکن است نشانه‎ای از یک مشکل جدی باشند. شما باید حتما علت حساسیت، علائم و درمان لثه‎ های حساس را جدی بگیرید و سعی کنید اطلاعات کافی را در این مورد بدست آورید.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با ما همراه باشید

علائم لثه‎ های حساس

معمولا افرادی که لثه های حساس دارند، به هنگام مسواک زدن یا کشیدن نخ دندان دردی را حس می‎کنند و این درد ممکن است رفته رفته کم شود. همینطور گاهی اوقات لثه‎های حساس با ورم، قرمزی، خونریزی و بوی بد دهان همراه هستند. بیشتر مردم حساسیت دندان و لثه را یکی می‌دانند، این در حالی است که این دو با هم متفاوت هستند. معمولا بسته به محل درد نوع حساسیت مشخص می‎شود. اگر شما حساسیت دندانی داشته باشید، شما به هنگام خوردن غذا، نوشیدن چیزهای گرم و سرد نیز این درد را احساس خواهید کرد. علت اصلی حساسیت دندان کرم‌خوردگی، پر کردن یا پوسیدگی مینای دندان می‌باشد.

عوامل مسبب حساسیت لثه ‎ها

جالب است بدانید که بیش از حد مسواک زدن و کشیدن نخ دندان ممکن است گاهی اوقات باعث لثه های حساس شود. همینطور پروتز دندان و سیم‌کشی آن نیز می‌تواند حساسیت لثه‎ها در پی داشته باشد. معمولا این نوع درد لثه موقت است و بعد از اتمام فرآیند دندانپزشکی رفع می‌شود. اما این تنها علل حساسیت لثه‎ها نیست و گاها حساسیت لثه مربوط به بهداشت دهان نیست. برخی از علل حساسیت لثه عبارتند از:

بیماری لثه

بیماری لثه یا ژنژیویت همانطور که از نامش مشخص است، باعث التهاب و سوزش در لثه‎ها می‎شود و روی بافتی که دندان‌ها را نگه می‌دارد، تاثیر می‌گذارد. بهداشت ضعیف و مراقبت‌ نکردن از دندان‎ها می‌تواند منجر به بیماری لثه شود. یکی از علل اصلی بیماری لثه انباشته شدن پلاک یا پُژَک روی دندان‎ها می‌باشد. پُژَک دندان یا پلاک دندان تجمعی از باکتری‌ها است که سطح دندان یا بین آن‎ها را سفید یا زرد کمرنگ می‌کند.

ورم لثه اولین مرحله از بیماری لثه است. معمولا لثه‎های فرد در این مرحله متورم شده و به راحتی خونریزی می‎کند. این وضعیت می‌تواند منجر به التهاب و عفونت لثه‎ها شود.

کمبود ویتامین ث

زمانی که شما نتوانید به اندازه کافی ویتامین ث از رژیم غذایی خود دریافت کنید یا اینکه بدن شما نتواند ویتامین ث را جذب ‎کند، ممکن است با حساسیت لثه روبرو شوید. از علائم کمبود ویتامین ث می‎تواند به همین لثه‏های متورم و حساس، خستگی و کوفتگی، درد مفاصل، کبودی پوست و زودرنجی و کج خلقی را اشاره کرد.

سیگار کشیدن

سیگار کشیدن نه تنها خطر ابتلا به سرطان ریه و سکته را افزایش می‎هد، بلکه می‎تواند به لثه‏ ها نیز آسیب زده و منجر به بیماری لثه و لثه های حساس شود.

دیابت

دیابت کنترل نشده همچنین می‎تواند بهداشت و سلامت دهان را تحت تاثیر قرار دهد. زیرا که مقدار زیاد قند در بزاق می‌تواند باعث رشد پلاک دندان و باکتری‌ها در دهان شود. همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم پلاک دندان می‌تواند اعث حساسیت لثه‎ها شود.

تغییرات هورمونی

تغییرات هورمونی همینطور می‌تواند باعث حساسیت لثه‌ای شود. این موضوع مربوط به دوران بارداری، بلوغ، قاعدگی و یائسگی است. در واقع تغییرات هورمونی می‌تواند سبب افزایش جریان خون در لثه‌ها شده و آن‎ها را حساس‌تر نماید.

عفونت‎ های دهانی

عفونت‎های دهانی که معمولا از کمبود ویتامین، استرس، بیماری‎های خودایمنی و غذاهای اسیدی ناشی می‎شوند، می‌تواند لثه‎ها را تحریک کرده و باعث حساسیت‎شان شوند. خود استرس نیز باعث افزایش سطح کورتیزول(هورمون استرس) شده و سطح بالای کورتیزول می‌تواند باعث التهاب در قسمت‎های مختلف بدن از جمله لثه‏ها شود.

درمان لثه های حساس

درمان حساسیت لثه‎ها به علت اصلی آن بستگی دارد. گاهی اوقات شما می‌توانید این حساسیت را در خانه درمان کنید و اگر نتیجه‌ای نگرفتید، شما باید به پزشک مراجعه کنید.

بهترین درمان‌های خانگی

ما در اینجا ۱۴ روش برای درمان خانگی لثه‎های حساس که زود ورم کرده و خونریزی می‌کنند را معرفی می‎کنیم. اما قبل از آن بهتر است این نکات را جدی بگیرید و رعایت کنید.

  • به بهداشت دهان و دندان‌های‌تان بیشتر توجه کنید. حداقل دوبار در طول روز دندان‎هایتان را مسواک کنید و حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید. در صورت لزوم از دندان‌پزشکتان بخواهید تا تکنیک درست مسواک زدن و کشیدن نخ دندان را به شما نشان دهد. با لثه‌های خود ملایم‌تر رفتار کنید و از مسواک نرمی استفاده کنید.
  • از دهان‌شویه‎های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید. این دهانشویه‎ها باکتری‎های دهان شما را از بین برده و لثه‎هایتان را تسکین می‌دهند.
  • به اندازه کافی ویتامین ث دریافت کنید. مصرف میوه‌ و سبزیحات خود را افزایش دهید یا مولتی ویتامین مصرف کنید. میزان ویتامین ث موردنیاز برای بزرگسالان بین ۶۵ تا ۹۰ میلی‌گرم می‌باشد.
  • آب بیشتری بنوشید. اگر بعد هر وعده غذایی نمی‎توانید مسواک بزنید و دندان‎هایتان را تمیز کنید، پیشنهاد می‎کنیم که آب بنوشید تا مواد غذایی و باکتری‎ها را از دهان‌تان بشوید.
  • سیگار را ترک کنید. ترک سیگار لثه‌ی شما را بهبود بخشیده و حساسیت آن را التیام می‎بخشد.
  • استرس‌تان راکنترل کنید. خواب منظم، ورزش و نگرش مثبت می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

آب نمک

آب نمک یکی از قدیمی‌ترین و رایج‌ترین روش‎های درمان مشکلات دندان و دهان است. آب نمک پی اچ دهان را خنثی کرده و التهاب لثه‌ها را تسکین می‌دهد. شما باید یک قاشق غذاخوری نمک را با یک لیوان آب گرم مخلوط کنید و با آن دهان‌تان را بشویید. سعی کنید این کار هر روز صبح و شب و بعد از هر وعده‌ غذایی تکرار کنید.

روغن گل میخک

روغن میخک یکی دیگر از داروهای خانگی است که به خوبی می‌تواند التهاب و درد لثه‌ها (مخصوصا در ترکیب با فلفل سیاه) را کاهش دهد. دو سه قطره روغن میخک را روی لثه‌ بریزید و به آرامی ماساژ دهید. همینطور جویدن میخک می‌تواند مثل مسکن عمل کند. سعی کنید این کار را هر چند ساعت یکبار انجام دهید.

زنجبیل

زنجبیل دارای خواص ضدالتهابی و حاوی آنتی اکسیدان است که ورم لثه‎ها را کاهش می‎دهد. یک قطعه کوچک زنجبیل را له کرده و با نصف قاشق چایخوری نمک مخلوط کنید تا به شکل خمیر درآید. این ترکیب را روی لثه‎تان قرار دهید و حدود ۱۰-۱۵ دقیقه آن را نگهدارید. می‌توانید این عمل را دو سه بار در روز انجام دهید.

جوش شیرین

بسیاری از افرادی که لثه‎های حساس دارند و همیشه از درد و ورم آن رنج می‌برند، از جوش شیرین برای درمان خانگی استفاده می‌کنند. جوش شیرین به عنوان ضدعفونی کننده و ضد باکتری عمل می‎کند و عفونت‎ ناشی از تورم لثه را درمان می‎کند. همینطور التهاب لثه‎ها را کاهش داده و حساسیت آن را تسکین می‌بخشد. یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با کمی زردچوبه ترکیب کنید و لثه‎های خود را با آن ماساژ دهید. سپس دهان خود را با آب بشوئید. شما می‌توانید این کار هر روز صبح و شب تکرار کنید.

آب لیمو

لیمو شامل ترکیبات ضد میکروبی بوده و میکروب‏ها معمولا باعث عفونت و تورم لثه‎ها می‏شوند. همینطور آب لیمو پی اچ دهان شما را متعادل می‌کند. ۱ قاشق غذاخوری آب لیمو را با یک لیوان آب گرم و دو قطره اسانس گلاب ترکیب کنید و میل کنید. شما می‌توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

آلوئه‌ورا

ژل استخراج شده از برگ آلوئه‌ورا دارای خواص ضدالتهابی، ضدباکتری و آنتی‌اکسیدانی است و تورم و حساسیت لثه را به شدت بهبود بخشیده و باکتری‎های مضر را از بین می‌برد. ژل موجود در برگ آلوئه‌ورا خارج کرده و روی لثه‎ها بمالید. سپس دهان خود را بشوئید. شما می‌توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

زردچوبه

زردچوبه دارای خواص ضدباکتری قوی است که التهاب را کاهش داده و لثه‏ها را بهبود می‌بخشد. ۱قاشق چای خوری پودر زردچوبه را با ۱/۲  قاشق چای خوری نمک و ۱/۲ قاشق چای خوری روغن خردل ترکیب کنید و به شکل خمیر درآورید و به مدت ۱۰ دقیقه روی لثه‎های خود قرار دهید. می‌توانید این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب شامل اسیدهای خفیفی است که پی اچ دهان را متعادل می‌سازد و عفونت و تورم لثه‏ها را کاهش می‎دهد. ۱ قاشق غذاخوری سرکه سیب را داخل یک لیوان آب بریزید و دهان خود را با آن شستشو دهید.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

زمان مراجعه به دندانپزشک

اگر با رعایت تمامی موارد درمان‎های خانگی حساسیت لثه شما بهبود نیافت، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کنید. این می‎تواند نشانه‌ای از عفونت یا بیماری لثه باشد. گاهی اوقات حساسیت یا خونریزی نشانه‎ی بیماری خودایمنی، لوسمی یا اختلالات خونی است. اگر دکتر به وضعیت پزشکی شما مشکوک شود، احتمالا مجبور خواهید شد که آزمایش خون دهید. البته در بیشتر موارد داروهای ضدالتهابی مشکل را حل می‌کنند.

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

شما با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوانید کاهش هزینه ۵۰ درصدی تمامی خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندان را برای داشتن لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر دهان و دندان خود استفاده نمایید. با تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی، می‌توانید به راحتی فهرستی از دندانپزشکان متخصص را در اختیار داشته و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

کارت تخفیف دندانپزشکی

بیمه تکمیلی دندانپزشکی

شما با تهیه بیمه تکمیلی دندانپزشکی مهراز مشمول برخورداری از ۵۰ درصد کاهش هزینه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی شده و میتوانید از تمامی خدمات دندانپزشکی با هرهزینه ای بدون سقف و محدودیت در سراسر کشور بهره بگیرید. در صورتی که سایر بیمه نامه ها دارای سقف استفاده از خدمات به صورت سالانه هستند. از اصلی ترین مزایای داشتن بیمه تکمیلی دندانپزشکی مهراز این است که می‌توانید با اطمینان بیشتری در مورد پوشش هزینه‌های ناگهانی و گزاف دندانپزشکی خود دست یابید.

بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده

بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده با پوشش ۵۰ درصد هزینه های درمانی و زیبایی دندانپزشکی هزینه های سرسام آور این خدمات را کاهش داده و همه اعضای خانواده را بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی، مورد حمایت قرار میدهد. از دیگر ویژگی های برتر بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده مهراز کارت میتوان به استفاده نامحدود و بدون سقف و مرز از خدمات اشاره کرد که این امر به این معنی است که شما میتوانید به تعداد دفعات نامحدود و با مبالغ بدون سقف از این خدمات استفاده نمایید.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام و عرض ادب من لثه های حساسی دارم که مدام بعد از مسواک زدن خونریزی داره البته مقدارش کمه مسواک برقی مانعی نداره استفاده کنم؟

      • admin
      • مهر ۱۹, ۱۴۰۰

      با سلام خیر، مسواک برقی مشکلی ندارد، استفاده کنید؛ فقط روی لثه‌ها را مسواک نزنید و دندان‌ها را محکم مسواک نکشید.

  2. سلام من لثه های حساسی دارم اب نمک باعث سفتی میشه؟

    1. با سلام بله قرقره آب نمک و همینطور روغن هایی مثل روغن نارگیل علاوه بر سفتی لثه ها به بهداشت لثه هم خیلی کمک میکنه.

  3. ممنون از مطالب مفیدتون

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.