احساس درد هنگام بلع غذا

احساس درد هنگام بلع غذا

احساس درد هنگام بلع غذا

احساس درد هنگام بلع غذا که به آن اصطلاحا “ادینوفازی” (odynophagia) گفته می شود. ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد که با توجه به علل، روش‌های درمان آن نیز متفاوت است.

بلعیدن غذا بسیاری از ماهیچه ها و اعصاب دهان، گلو و لوله های غذایی را درگیر می‌کند. در واقع افراد زیادی وجود دارند که در طول عمر خود حداقل یک بار هنگام بلعیدن غذا احساس درد کرده اند. اغلب ممکن است علت درد در هنگام بلع، با بررسی علائم خاص آن شناسایی شود. و با توجه به علت بروز، فرد درد شدید و یا خفیفی را در ناحیه فک، گلو، قفسه سینه و یا لوله غذایی حس کند. این درد ممکن است تنها یک طرف گلو را درگیر کرده. و با تنفس عمیق، ناحیه‌ درد تغییر کند.

جهت استفاده از خدمات بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

علت احساس درد هنگام بلع غذا

در این قسمت به بررسی علل هایی که سبب درد در هنگام بلع غذا میشود میپردازیم.

گلودرد میکروبی

در واقع بیماری های مختلفی منجر به عفونت، التهاب و انسداد گلو، دهان و یا لوله غذا می شوند. یکی از این بیماری‌ها گلودرد میکروبی (استرپتوکوکی‌) است. در واقع عفونت‌های گلو یکی از شایع ترین علل درد هنگام بلع غذا است. که به دلیل عفونت گلو با باکتری های استرپتوکوک ایجاد می‌شود. مبتلایان به گلودرد میکروبی ممکن است تورم گره لنفاوی فرد در یک طرف یا هر دو طرف گردن را تجربه کرده. و یا دچار درد در کام نرم، لکه های قرمز بر روی کام نرم، تب و یا لکه های سفید بر روی لوزه ها شوند.

التهاب لوزه ها

تونسیلیت (Tonsillitis)، عفونت و التهاب لوزه ها است که در واقع دو گره لنفاوی در پشت گلو محسوب می شوند. این عفونت یکی از علل شایع درد هنگام بلعیدن غذا است. جالب است بدانید که تونسیلیت یک بیماری مسری است و ویروس ها یا عفونت‌های باکتریایی مانند گلودرد استرپتوکوکی باعث ایجاد آن می‌شوند.

اپیگلوتیت

از دیگر علت‌های درد هنگام بلعیدن غذا می توان به اپیگلوتیت (Epiglottitis) اشاره کرد. که یک نوع عفونت گلو است و سبب التهاب (epiglottis) می‌شود که در پشت گلو قرار دارد و مانع  راه یافتن غذا به سمت لوله هوا می شود.

عفونت‌های مخمری

عفونت‌های مخمری در دهان، گلو و یا لوله‌های غذایی می تواند منجر به ناراحتی و احساس درد هنگام بلع غذا شود. در واقع مخمر نوعی قارچ است که در صورت تغییر شرایط داخل بدن از کنترل خارج شده و باعث رشد مخمر می‌شود. نوعی باکتری موسوم به “کاندیدا” از علل شایع عفونت های مخمر محسوب می‌شود.

زخم‌های گلو

همچنین وجود زخم و جراحت در گلو می تواند در ایجاد درد هنگام بلع نقش داشته باشد. خوردن و آشامیدن غذاها و نوشیدنی‌های داغ باعث سوختن بخش داخلی گلو و لوله های غذایی می شود. خوردن غذاهایی مانند چیپس که لبه تیز دارند نیز باعث خراشیدگی گلو می شود. حال با توجه به محل و میزان جراحت، درد می‌تواند در یک سمت گلو ظاهر شده و یا به سمت لوله غذایی کشیده شود. بلع دردناک ممکن است در برخی موارد به دلیل ابتلا به برخی بیماری‌های جزئی مانند سرماخوردگی معمولی ایجاد شود. در این موارد عارضه بلع دردناک خودبه‌خود بهبود می‌یابد. بلع دردناک مزمن ممکن است به دلیل وجود برخی دلایل زمینه‌ای دیگر باشد.

برای دیدن تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

تشخیص و درمان احساس درد هنگام بلع غذا

برای تشخیص علت درد هنگام بلعیدن غذا در مراحل اولیه نیازی به انجام آزمایش‌های خاص نیست، بلکه پزشک با انجام معاینات فیزیکی می‌تواند، علت این عارضه را تشخیص دهد. در مواردی که معاینات بالینی و صحبت کردن در مورد نشانه های بیماری کافی نباشد. ممکن است پزشک آندوسکوپی را توصیه کند.

حال پس از تشخیص علت، ممکن است پزشک با توجه به بیماری زمینه‌ای بتواند بلع دردناک را با مصرف برخی داروها بهبود بخشد. برای مثال داروهای مربوط به درمان رفلکس معده می‌توانند مانع بازگشت اسید معده (ریفلاکس معده) به سمت مری و حلق شده و بیماری را بهبود بخشند. برای درمان بیماری‌های زمینه‌ای مانند عفونت‌ها نیز ممکن است تجویز دارو به درمان بیماری منتهی شود.

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس جاصل نمائید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی مهراز با کاهش هزینه ۵۰ درصدی به عموم مشتریان این اطمینان را به شما میدهد که بتوانید با کمترین هزینه، سلامت دندان های خود را تضمین کنید. همانطور که میدانید هزینه های مرتبط با خدمات دندانپزشکی در دسته گران ترین خدمات درمانی قرار میگیرد. از این رو داشتن یک بیمه دندانپزشکی جهت کاهش هزینه های این خدمات میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در نتیجه شما میتوانید با انتخاب یک بیمه دندانپزشکی مناسب هزینه های خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

بیمه تکمیلی دندانپزشکی

شما با تهیه بیمه تکمیلی دندانپزشکی مهراز مشمول برخورداری از ۵۰ درصد کاهش هزینه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی شده و میتوانید از تمامی خدمات دندانپزشکی با هرهزینه ای بدون سقف و محدودیت در سراسر کشور بهره بگیرید. در صورتی که سایر بیمه نامه ها دارای سقف استفاده از خدمات به صورت سالانه هستند. از اصلی ترین مزایای داشتن بیمه تکمیلی دندانپزشکی مهراز این است که می‌توانید با اطمینان بیشتری در مورد پوشش هزینه‌های ناگهانی و گزاف دندانپزشکی خود دست یابید.

ارزان ترین بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید تنها با پرداخت حق عضویت اولیه تا یک سال از ارزان ترین بیمه دندانپزشکی با عنوان مهراز کارت، بدون پرداخت هیچگونه هزینه جانبی دیگری استفاده نموده و همچنین میتوانید تا ۵ سال متوالی پس از دریافت مهراز کارت با پرداخت یک سوم هزینه اولیه آن را تمدید نمایید. علاوه بر این شما به ازای دریافت خدمات در مراکز درمانی مهراز کارت میتوانید از کاهش هزینه ۵۰ درصد واقعی استفاده نمایید و این در حالی است که بسیاری از مراکز بیمه نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های دندانپزشکی را پوشش میدهند.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    • هما
    • مهر ۱۸, ۱۴۰۰

    سلام ببخشید من گلو دردم خیلی وقت شده که هست یکم طولانی شد داروهای سرماخوردگی روش اثر نداشته شما پزشک عمومی هم دارید؟

      • admin
      • مهر ۱۹, ۱۴۰۰

      با سلام متاسفانه فعلا خیر، در حال حاضر خدمات با تخفیف ما شامل: دندانپزشکی با 50% تخفیف خدمات زیبایی 30% تخفیف همچنین 30% تخفیف برای خدمات استخر و روانشناس

  1. من چند روزی میشه که موقع غذا خوردن گلو درد دارم یعنی از دون میتونه باشه؟

    1. با سلام گاهی ممکنه بیماری های دهان و دندان موجب احساس درد در ناحیه گلو بشه.

  2. مفید بود ممنون

  3. ایمپلنت اقساط داره؟

    1. سلام بله

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.