ارتباط تغییرات هورمونی با دهان و دندان

ارتباط تغییرات هورمونی با دهان

ارتباط تغییرات هورمونی با دهان و دندان

ارتباط تغییرات هورمونی با دهان و دندان: هورمون‌ها روی خلق و خو (mood) تأثیر دارند. اما آیا می‌دانید که همین هورمون‌ها روی وضعیت دهان هم تأثیر می‌گذارند؟ تغییرات هورمونال خانم‌ها در مراحل مختلف روی سلامت دهان آن‌ها تأثیر دارد. در دوره‌های بلوغ، قاعدگی، بارداری، یائسگی و مصرف داروهای هورمونال و ضد بارداری دهان ممکن است دچار تغییراتی بشود.

کنترل تغییرات هورمونال امر قابل انجامی در بیشتر افراد نیست. ولی با دانستن تغییراتی که در دهان به دنبال تغییرات هورمونی اتفاق می‌افتد، می‌توان از بسیاری از مشکلات دهان و دندان پیشگیری کرد. در مورد درد بعد از درمان در دوره‌های مختلف سیکل خانم‌ها مطالعات متنوعی انجام شده است. و احتمالاً پاسخ درد با دوره‌های مختلف سیکل خانم‌ها، رابطه دارد ولی از آن‌جایی که درد بعد از درمان به عوامل بسیار متنوعی بستگی دارد و قابل پیش‌بینی نیست، به عنوان فاکتور تاثیرگذار در انتخاب زمان درمان در خانم‌ها در نظر گرفته نمی‌شود.

جهت استفاده از خدمات بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

بررسی ارتباط تغییرات هورمونی با دهان و دندان

در این مطلب قصد داریم به بررسی ارتباط تغییرات هورمونی با دهان و دندان در دوره های مختلف بپردازیم:

ارتباط تغییرات هورمونی با دهان و دندان در دوران بلوغ:

در دختران هورمون‌های استروژن و پروژسترون افزایش می‌یابد. که این افزایش هورمون‌ها در بلوغ منجر به جینجیویت (التهاب اولیه لثه) می‌شود که مقدمه آغاز بیماری‌های لثه می‌باشد. در جینجیویت لثه قرمز، حساس، متورم و با کوچک‌ترین تحریک دچار خونریزی می‌شود. برخی از باکتری‌های عامل التهاب لثه، از استروژن به جای ویتامین K برای رشدونمو خود استفاده می‌کنند.

خوشبختانه جینجیویت به درمان‌های دندانپزشکی پاسخ مناسبی می‌دهد. جرم‌گیری و یا برداشت پلاک حتی به تنهایی به عنوان مداخله درمانی معمولاً کافی هستند. در ادامه افزایش بهداشت دهان و دندان با مسواک زدن صحیح و مرتب، استفاده از نخ دندان و دهانشویه می‌تواند مشکل را بدون نیاز به مداخله بیشتر برطرف کند.

ارتباط تغییرات هورمونی با دهان و دندان در دوران قاعدگی:

در بسیاری از خانم‌ها با شروع عادت ماهیانه (menstruation)، تغییرات محسوسی ممکن است دیده نشود اما در برخی خانم‌ها چند روز قبل از شروع پریود، خونریزی لثه‌ها و تورم لثه‌ها ممکن است اتفاق بیفتد. در ادامه ممکن است زخم‌های آفتی در دهان برخی از خانم‌ها در زمان شروع عادت ماهیانه به دلیل تغییر هورمون ها مشاهده شود. با شروع عادت ماهیانه اغلب بیشتر علایم دهانی برطرف می‌شوند.

دوران قاعدگی زمان مناسبی برای برخی درمان‌های دندانپزشکی نیست. بهتر است درمان‌هایی مانند کشیدن دندان و جرم گیری تا یک هفته بعد از قاعدگی انجام شود. بعد از کشیدن دندان در طول قاعدگی احتمال ایجاد حفره خشک در محل کشیده شدن و درد بیشتر از سایر زمان‌هاست. با توجه به شروع تغییرات هورمونال در تخمک گذاری در روزهای یازدهم تا بیست و یکم، درمان‌های جراحی بلافاصله بعد از قاعدگی در شرایط راحت‌تری ممکن است صورت گیرد هر چند که هیچ منعی برای انجام هیچ درمان دندانپزشکی در هیچ دوره‌ای از سیکل ماهیانه خانم‌ها وجود ندارد.

مراقبت بهداشتی و افزایش سطح بهداشت دهان و دندان، بیشتر مشکلات دوره قاعدگی را برطرف می‌کند. گاهی برای کاهش اذیت آفت‌های دردناک نیاز به مصرف دارو با مشاوره دندانپزشک وجود دارد. برخی از داروهای موضعی می‌توانند در مراحل اولیه آفت‌ها را کنترل کنند.

هرپس دهانی (تبخال) و تناسلی در زمان قاعدگی ممکن است عود کند. در زمان عود تبخال درمان دندانپزشکی به دلیل مسائل کنترل عفونت تا رفع دوره تبخال به تعویق می‌افتد.

برای دیدن تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

مصرف داروهای ضد بارداری:

داروهای ضد بارداری که پایه هورمونی دارند، پاسخ التهابی دهانی در زنان را مشابه آنچه در بارداری اتفاق می‌افتد، افزایش می‌دهند. لثه‌های ملتهب و قرمز، خونریزی لثه‌ها باتحریک در مصرف داروهای ضدبارداری گزارش شده است؛ اما نکته مهم این است که در داروهای ضدبارداری جدید، مشکلات دهانی در مطالعات کمتر گزارش شده است. در مطالعات در مورد اثر داروهای ضدبارداری بر بزاق نتایج متناقضی وجود دارد. مصرف داروهای کنترل بارداری، درصورتی که با افزایش سطح بهداشت دهان و دندان‌ها باشد و توأم با مداخلات درمانی دندانپزشکی کنترل پلاک صورت گیرد، مشکلی برای زنان مصرف کننده این داروها ایجاد نمی‌کند.

بارداری:

جینجیویت در پنجاه تا هفتاد درصد زنان باردار اتفاق می‌افتد. تغییرات در لثه از ماه دوم تا هشتم شدید است. تغییرات شدید هورمون ها  در دوره بارداری علت بروز التهاب لثه و تشدید شدن مشکلات بهداشت دهان و دندان‌هاست. در بسیاری از کشورها از جمله ایران، مراقبت‌های بهداشتی و درمانی جهت آماده سازی زنان قبل از بارداری اجرا می‌شود که درمان‌ها و پیشگیری‌های دندانپزشکی از اجزای اصلی این مراقبت‌ها هستند.

رشد التهابی لثه در حدود ده درصد خانم‌های باردار به صورت گرانولوم بارداری یا تومور بارداری دیده می‌شود. این ضایعات دهانی علت هورمونی و منشأ التهابی دارند و به هیچ وجه علیرغم اسم ترسناکشان خطرناک نیستند. با کنترل بهداشت دهان و دندان و گاهی جراحی و برداشت ناحیه به همراه کنترل پلاک در مطب دندانپزشکی (جرم گیری و بروساژ) مشکل این ضایعات دهانی قابل برطرف شدن است.

مصرف بیشترغذاهای شیرین و در زمانبندی‌های نامناسب (مثلاً نیمه شب)، به علاوه ورود اسید معده به داخل دهان به دنبال احساس تهوع، پوسیدگی و سایش دندان‌ها را در زنان باردار افزایش می‌دهد. در برخی خانم‌های باردار خشکی دهان اتفاق می‌افتد که خود همین قضیه پوسیدگی دندانی ایجاد می‌کند. در برخی دیگر از خانم‌های باردار در سه ماهه سوم تا روزهای منتهی به زایمان میزان بزاق افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با ما همراه باشید.

جهت تهیه بهترین بیمه دندانپزشکی و همچنین استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت همراه شوید.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. دقیقا من در سن بلوغ لثه هام یدفه متورم و دردناک و قرمز شد جوری ک غذا خوردنم سخت شد برام دکتر بهم انتی بیوتیک داد برای خشک شدنش ولی جرم گیری نکردن همون خوبش کرد

  2. یعنی ممکنه قرص ضدبارداری باعث خرابی دندون بشه؟

    1. با سلام مصرف طولانی مدت این قرص ممکنه در برخی افراد باعث آسیب به استخوان ها و دندانها بشه.

  3. من نمیدونستم قرص ضد بارداری روی دندون تاثیر میزاره :(

    1. با سلام در برخی افراد بله. ممکنه با مصرف طولانی مدت باعث پوسیدگی دندانها بشه.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.