بدمزگی دهان | درمان بدمزگی دهان

بدمزگی دهان

بدمزگی دهان چگونه درمان میشود؟

برای خیلی از ما پیش آمده که صبح با دهانی بدمزه بیدار شویم. اما علت بدمزگی دهان به خاطر چیست؟

روش های رفع این مشکل کدامند ؟

بدمزگی دهان هنگام صبح عوامل مختلفی دارد که باعث این مشکل می شود اما مهمترین علتش می تواند وجود باکتری در دهان باشد در ادامه مطلب با ما همراه شوید تا به علل این تلخ و بد مزه بودن دهان پی ببریم.

علت بد مزگی دهان

تلخ و بدمزه بودن دهان در هنگام صبح بسیار رایج است و به همین دلیل چندان جدی به نظر نمی رسد. با این حال این مسئله نشان می دهد که بدن دچار اختلالی شده است و باید علت آن را ریشه یابی کنید. تغذیه نامناسب، تکثیر باکتری ها و غیره جزو عواملی است که دهان را بدمزه و تلخ می کند. در این مطلب عوامل بروز این مشکل و روش های مقابله با آن را عنوان می کنیم.

جهت استفاده از خدمات بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

وجود باکتری ها و تلخی دهان

تقریبا همه افراد صبح ها با یک مزه عجیب در دهان از خواب بیدار می شوند.در طول شب باکتری هایی که بوی بد دهان را ایجاد می کنند، روی زبان رژه می روند. در واقع این مزه ترش، اسیدی و تلخی که در دهان حس می کنید ناشی از باکتری های بی هوازی هست که زیر زبان وجود دارند و باعث بوی نامطلوب می شوند.

در طول روز چنین مزه و بویی در دهان احساس نخواهد شد، چون ترشح بزاق، باکتری ها را از بین می برد. اما در طول شب ترشح بزاق به میزان زیادی کاهش پیدا می کند و در نتیجه این میکروب ها روی زبان تجمع پیدا کرده و دهان را بدمزه می کنند. این مسئله طبیعی است و برای همه اتفاق می افتد.

سینوزیت و تلخی دهان

اگر سینوزیت داشته باشید، یک پدیده عجیب در بدن تان رخ می دهد. مخاط بینی بسیار حساس است و این مسئله باعث آبریزش بینی می شود. مخاط بینی حاوی پروتئین است و به این ترتیب غذای باکتری های بی هوازی را که در بالا اشاره کردیم فراهم می کند. در نتیجه باکتری ها رشد کرده و چندین برابر می شوند. به این ترتیب دهان بد مزه شده و بوی بدی ایجاد می شود.

درمان بدمزگی دهان

  • مری و تلخی دهان

ممکن است که مری بیش از اندازه اسیدی شده و دچار التهاب شود. گوارش غذا به کندی انجام بگیرد و مواد غذایی به سختی هضم شوند. این اسیدیته نیز باعث تغذیه باکتری هایی که روی زبان هستند می شود و در نتیجه مزه دهان ترش می شود.

  • مشکلات کبدی و تلخی دهان

حتما می دانید که کبد یکی از ارگان های حیاتی بدن است. کبد با شکار سموم و دیگر عناصر آسیب رسان باعث تمیزی و پاکسازی بدن می شود. این ارگان همچنین مکانیسم های ضروری دیگری را در متابولیسم آنزیم ها بر عهده دارد. زمانی که کبد دچار مشکل می شود و یا اینکه نیاز به تمیز شدن پیدا می کند، مسئله تلخ شدن دهان در حین بیداری از خواب نیز شروع می شود. در واقع بدمزه شدن دهان می تواند یکی از علائم مشکلات کبدی باشد.

  • یرقان و تلخی دهان

زمانی که بدن قادر به سوخت و ساز بیلی روبین نباشد، یرقان یا زردی بروز می کند. مشکلی که به کبد نیز مربوط می شود. در واقع این مشکل سلامت گلبول های قرمز را نیز به خطر می اندازد که به نوبه خود منشا مشکلات دیگری خواهد شد. مهم ترین علائم ابتلا به یرقان، زرد شدن پوست و همچنین تلخ شدن دهان است که صبح ها بیشتر احساس می شود.

برای دیدن تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

 علت بدمزگی دهان در صبح گاه و روش رفع آن چیست؟

بهترین روش برای مقابله با مشکل تلخ شدن دهان، مصرف مواد غذایی مناسبی است که به سم زدایی از بدن کمک می کنند. در واقع پیش از هر چیز لازم است بدن تان را از شر سموم خلاص کنید.

صبح تان را با خوردن یک حبه سیر (به صورت ناشتا) آغاز کنید. با مصرف منظم و روزانه سیر، بدن تان به طور طبیعی سم زدایی می شود. در گام بعدی سراغ یک نوشیدنی بروید. کافیست یک نوشیدنی ساده تهیه کرده و به مدت ۸ شب متوالی (هر ماه) میل کنید.

برای این کار نیاز به یک عدد چغندر، یک حبه سیر، آب نصف یک عدد لیموترش، کمی جعفری و یک قاشق چایخوری عسل دارید. ترکیبات ذکر شده را با مقداری آب در مخلوط کن بریزید و هم بزنید تا کاملا یکدست شود.

این نوشیدنی باعث سم زدایی از بدن شده و توکسین ها و باکتری ها را از بین می برد. در نتیجه مسئله تلخی دهان نیز به مرور برطرف می شود.

تلخی دهان می‌تواند در اثر کشیدن سیگار، آسیب‌های وارده به سر، بینی و دهان، بیماری‌ها یا شرایطی باشد که با فرآیند درک مزه ها در دهان تداخل می‌کنند.

تلخی دهان را می‌توان با رفع علت آن مثل تهوع، برطرف کرد. ولی بعضی علل آن مثل مسمومیت شیمیایی، بیماری‌های خودایمنی و بیماری‌های عصبی جدی هستند، یا باعث ایجاد مشکلات طولانی مدتی در درک مزه‌ها می‌شوند.

بدمزگی دهان در بارداری

یکی از علائم شایع در سه ماهه اول بارداری در برخی مادران احساس مزه تلخ یا ترش و یا طعم فلز در دهان است که این بدمزگی دهان معمولا” از ابتدای روز شروع شده و در طول روز تداوم می یابد. هورمون های بارداری و به خصوص هورمون استروژن، نقش مهمی در ایجاد این عامل دارد. در زمان بارداری، سطح هورمون استروژن و در نتیجه حس چشایی به میزان زیادی تغییر می کند.همچنین از آنجا که حس چشایی و بویایی با هم در ارتباط هستند، تغییر حس بویایی در بارداری هم می تواند باعث بدمزگی دهان گردد.علاوه بر این ریفلاکس معده که در زمان بارداری امری شایع است می تواند در ایجاد این مشکل نقش داشته باشد.

میتوانیم با انجام امور زیر بدمزگی دهان را نیز رفع کنیم:

مسواک زدن مرتب دندان ها، شستشوی چندین باره دهان در طی روز با آب، مکیدن آب نبات های نعنایی و یا ترش، جویدن آدامس نعنایی و مکیدن خوراکی های ترش مزه ممکن است در رفع این مشکل مفید باشند. به علاوه مصرف خوراکی های شیرین و خوراکی های نشاسته ای نیز می تواند به کاستن مزه بد دهان کمک نماید.

علت بدمزگی دهان در کرونا

در زمان ابتلا به کرونا پرز‌های زبان در دهان حس چشایی خود را از دست می‌دهند و دهان شخص مبتلا دچار یک بدمزگی تدریجی و موقت می‌شود. همچنین بعضی از افراد نیز هستند که در دوران ابتلا به کرونا به‌علت بی‌اشتهایی و تهوع نمی‌توانند غذا و خوراکی بخورند که این مورد هم تاثیرات بالایی روی بدمزگی دهان می‌گذارد‌.

عوامل شایع مسبب تلخی دهان

– نفس کشیدن از راه دهان

– کم آبی بدن

خشکی دهان

– بارداری

– کشیدن سیگار

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با ما همراه باشید.

بیماری هایی که باعث تلخی دهان می شوند:

– آلرژی (حساسیت) و گرفتگی بینی

– فلج بل (بیماری عصبی)

– ژنژیویت (التهاب، ورم و خونریزی لثه‌ها)

-گلوسیت (التهاب، ورم و قرمزی زبان)

– پولیپ بینی

– عفونت غدد بزاقی دهان

– سندرم شوگرن (نوعی بیماری خودایمنی که باعث خشکی دهان و چشم می‌شود)

– عفونت‌های تنفسی مثل سرماخوردگی، سینوزیت، گلودرد چرکی، آنفلوآنزا و فارنژیت (التهاب و ورم گلو)

– کمبود ویتامین ب ۱۲ یا عنصر روی در بدن

– استفراغ یا برگشت اسید معده به مری (می‌تواند در اثر بیماری ریفلاکس باشد).

جهت تهیه بیمه تکمیلی دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت همراه شوید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی مهراز با کاهش هزینه ۵۰ درصدی به عموم مشتریان این اطمینان را به شما میدهد که بتوانید با کمترین هزینه، سلامت دندان های خود را تضمین کنید. همانطور که میدانید هزینه های مرتبط با خدمات دندانپزشکی در دسته گران ترین خدمات درمانی قرار میگیرد. از این رو داشتن یک بیمه دندانپزشکی جهت کاهش هزینه های این خدمات میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در نتیجه شما میتوانید با انتخاب یک بیمه دندانپزشکی مناسب هزینه های خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

خرید بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید با خرید بیمه دندانپزشکی مهراز از کاهش هزینه ۵۰ درصدی واقعی برای تمامی خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی خود بره مند شوید. همچنین از مزایای خرید کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوان به امکان استفاده از خدمات بلافاصله پس از صدور کارت اشاره کرد. همچنین امکان مراجعه به نزدیکترین مراکز درمانی در سراسر کشور جهت استفاده از خدمات را خواهید داشت. برای دریافت این بیمه میتوانید از طریق سایت و شبکه های اجتماعی و یا به صورت حضوری و تلفنی نیز اقدام نموده و در سریع ترین زمان ممکن بیمه نامه خود را در محل مورد نظرتان دریافت نمایید.

بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی

قطعا از مهمترین ویژگی هایی که میتوان برای یک کارت تخفیف دندانپزشکی نام برد، میزان پوشش دهی آن است که در این میان کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز با پوشش ۵۰ درصدی به عنوان بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی از سوی کاربران، شناخته شده است. از دیگر ویژگی‌های بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی می‌توان به سرعت و سهولت در استفاده، پوشش وسیع خدمات دندانپزشکی و تخفیف‌های متنوع اشاره کرد. به علاوه مهراز کارت بدون پرداخت هزینه ماهانه و تنها با پرداخت یک هزینه سالانه بسیار جزئی ارائه می‌شود که از لحاظ مالی نیز برای شما بسیار کمک کننده خواهد بود.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام منم دهنم بدمزه شده نمیدونم بخاطر معدمه یا لثه هام

    • mino
    • آذر ۵, ۱۴۰۱

    سلام من صبح ها دهانم تلخه فقط علتش چیه؟

    1. با سلام به دلایل مختلفی این اتفاق میفته. گاهی به دلیل تغذیه نامناسب و گاهی هم به علت مصرف برخی داروها.

  2. ممنون بابت مطالب مفیدتون

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.