تومورهای لثه در دوران بارداری

تومورهای لثه در دوران بارداری

تومورهای لثه در دوران بارداری

تومورهای لثه در دوران بارداری بسیار شایع هستند. وضعیت دهان و دندان در دوران بارداری با تغییرات قابل توجهی همراه است. که عموما به صورت التهاب لثه، تومورهای دهان و تورم خفیف یا حتی شدید لثه ها بروز می کنند.

علی رغم اینکه معمولا افراد به ضرورت رعایت بهداشت دهان و دندان در دوران بارداری، آگاه هستند، اما گاهی مادران بر این باور معتقدند که با هدف پیشگیری از خطرات احتمالی برای جنین و ایمن نبودن روش های درمانی در دوران بارداری، به دندانپزشک مراجعه نکنند که البته این باور غلط است.

توجه داشته باشید که تنها دندانپزشک می تواند اقدامات درمانی ایمن و موثر را برای شما ترتیب دهد. این اقدامات برای مبارزه با عوارض منفی بیماری های دهان در طول دوران بارداری بسیار ضروری هستند.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید

علائم التهاب لثه در زنان باردار

لازم است بدانید علایم التهاب لثه در زنان باردار با سایر افراد هیچگونه تفاوتی ندارد. هر بیماری که دچار چنین عارضه ای باشد، علائمی مانند قرمزی و التهاب لثه ها، خونریزی و حرکت دندان ها را تجربه می کند.

 

30 تا 100 درصد زنان باردار به التهاب لثه با درجات مختلف مبتلا می شوند. ممکن است التهاب و خونریزی لثه ها در تمام طول دوران بارداری مشاهده شوند ولی اگر بهداشت دهان و دندان رعایت شود و مراجعه به دندانپزشک مرتب صورت گیرد،این علائم بین 3 تا 6 ماه بعد از زایمان ازبین خواهند رفت.

لازم به توجه است که بدانید تومورهای لثه و دهان در 10 درصد از زنان باردار مشاهده می شود. این تومورها سرطانی نیستند ، بلکه به شکل رشد بخشی از بافت دهان بروز میکنند و بلافاصله بعد از زایمان خود بخود محو خواهند شد.

درد و خونریزی تومورهای لثه در دوران بارداری

معمولا تومورهای لثه و دهان در دوران بارداری بدون درد، به رنگ بنفش یا قرمز هستند، اما عموما با خونریزی همراه اند. اگر درد و خونریزی شدید باشد و یا در غذا خوردن فرد مشکل ایجاد کند، توسط جراحی خارج می شوند.

تصور نکنید که در دوران بارداری تورم و بزرگ شدن لثه شایع است، اما در برخی موارد شدید، لثه ها رشد میکنند و گاهی در برخی موارد روی دندان ها را به طور کامل می پوشانند.

متخصصان دندانپزشکی میگویند: در نتیجه واکنش به باکتری های دهان است که تومورهای لثه در دوران بارداری ایجاد می شود، در نتیجه مهم ترین اقدام در پیشگیری از این عوارض، چیزی جز رعایت بهداشت دهان و دندان نیست. اگر بهداشت دهان قبل از شروع بارداری و در طی آن رعایت نشود، تومورهای دهان، التهاب و تورم لثه ها در این دوران حساس، وخیم تر خواهند شد و سلامت مادر و جنین را به خطر می اندازند.

به عنوان نکته آخر باید توصیه شود که زنان باردار به طور منظم و هر 6 ماه یک بار به دندانپزشک مراجعه کنند و در صورت مشاهده هرگونه تغییر در بافت لثه و دندان ها فورا و حتما با متخصص مشورت کنند.

تقویت لثه در بارداری

در زمان بارداری باید برای جلوگیری از مشکلات لثه اقداماتی را انجام دهیم نظیر :

ممنوعیت استعمال دخانیات و مشروبات الکلی

غنی سازی بدن با ویتامین های c

مراجعه مداوم به دندانپزشکی

استفاده کردن از مکمل های کلسیم و اسید سولفیک

استفاده از دهانشویه های خاص و انتی باکتریال طبق دستور پزشک

رعایت بهداشت دهان و دندان

 

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. برای مشاوره با پزشک تغذیه برا جلوگیری از عفونت لثه باید کارت بگیرم؟

      • admin
      • شهریور ۱۸, ۱۴۰۰

      با سلام مشاوره رایگان است.

  2. من باردارم 2 روزه لثه هام باد دارن و قرمز شدن باید چیکار کنم؟

    1. با سلام ممکنه دچار بیماری لثه شده باشید. پیشنهاد میشه فورا به دندانپزشک مراجعه کنید و حضورا ویزیت بشید.

    • nn
    • دی ۱۹, ۱۴۰۲

    سلام وقت بخیر میشه در دورا بارداری دندان پزشکی رفت؟

    1. سلام وقت بخیر بله ولی باید پزشک خودتون رو در جریان قرار بدید که باردار هستید

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.