مقابله با استرس چه روش هایی دارد؟

مقابله با استرس

مقابله با استرس

استرس در زندگی امروز از جمله مشکلات رایج در بین افراد جامعه است. این حالت پدیده‌ پیچیده ای در زندگی است که گاهی مشکل ساز می‌شود. اگر انسان قادر به سازگاری با آن نباشد جسم و روان او را تهدید می کند. پس یادگیری روش های مقابله با استرس امری ضروری است. این حالت، شرایط یا احساسی است که در آن، فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی که از او وجود دارد، فراتر از امکانات و توانمندی‌های در اختیار اوست. این معضل متاسفانه آمار بسیار بالایی را به خود اختصاص داده است. اگر این حس پاسخ بدن به هر گونه تهدید درک شده باشد. عامل استرس زا وضعیت یا اتفاقی است که این پاسخ را تحریک می نماید.

در دنیای امروزی موقعیت ها و شرایط زیادی عامل استرس زا محسوب می شوند. مانند: سبک زندگی ماشینی، تغذیه نامناسب، شرایط و محیط نامناسب زندگی و کار، عدم آگاهی و توانایی برای کنترل شرایط، عوامل وراثتی و… .  همگی زمینه ساز بروز این حس در افراد هستند. تمایل به کنار آمدن با این مشکل راه مثبتی است که باعث دستیابی تدریجی به ارتقاء سلامتی می‌شود. و برای این کار باید اقدامات خاصی انجام داد.

 

جهت مشاهده هزینه مشاوره و روانشناسی کلیک کنید

مشاهده هزینه مشاوره قبل از ازدواج توسط متخصص

علل ایجاد حالت استرس

دنیای امروز، دنیای فشار کاری است. به طوری که فشار کاری، حجم زیاد کار، استراحت کم و مشکلات خانوادگی بعضا مواردی هستند که ممکن است بر سلامت روح ما تأثیر گذاشته. و باعث بروز اختلالات احساسی و رفتاری در ما می شوند. مقابله با این حس یکی از راه های واجبی است که باید در آن خودمان را تقویت کنیم. از جمله عوامل مهمی که نشان دهنده وجود استرس در شماست می توان به مواردی مانند تغییرات رفتاری، ظاهری و حتی ذهنی اشاره کرد. که به طور معمول خود را با بی اشتهایی، بهم خوردگی برنامه خواب، سردرد و سرگیجه و مواردی از این دست نشان می دهد.

روش های مؤثر مقابله با استرس

در واقع شیوه های مقابله با استرس فرآیند چگونگی رویارویی شخص با حوادث و وقایعی است که از آن برای مقابله موفق و تطابق با شرایط و تعاملات محیطی مناسب استفاده می شود.

برای مقابله با استرس راهکارهای زیادی وجود دارد. مجموعه فعالیت هایی نظیر:‌ توکل به خدا، کم کردن عوامل استرس زا، آگاهی کامل از وضعیت جسمی خود، برنامه ریزی و اولویت بندی کارهای روزانه، عوض کردن عادت های رفتاری استرس زا، قبول مشکلات، واقع بین بودن، در نظرگرفتن موفقیت ها، انجام فعالیت های ورزشی (مانند: پیاده روی، شنا و دویدن)، تغذیه مناسب، خواب و استراحت، تفریحات سالم، مسافرت، خندیدن، نوشتن افکار و احساسات خود و قبول خود میباشد. فرد را در کم کردن استرس کمک می کند.

علاوه بر موارد ذکر شده، روش های دیگری نیز برای مقابله با استرس وجود دارد. در مواقعی که استرس شدید باشد، نیاز است شما حتما به یک مشاور خوب مراجعه کنید. در مواردی که استرس فرد حاد است، به طوری که کنترل آن برای فرد دشوار باشد، به درمان دارویی نیاز است. در این زمان نیاز است فرد برای مقابله با این حالت خود به روان پزشک مراجعه کند. در این صورت با تشخیص مشاور فرد به روان پزشک مراجعه کرده. و درمان آن به صورت موازی از طریق روان شناس و روان پزشک به طور هم زمان انجام می شود.

برای دانستن ارتباط استرس با سلامت دندان کلیک کنید.

سخن آخر

روش های زیادی در علم روانشناسی برای مقابله با استرس وجود دارد که بواسطه آن ها می توان استرس را از بین برد. برای آگاهی از این روش ها و انجام صحیح آن ها نیاز است به مشاوری متبحر و با تجربه مراجعه کنید. و تحت نظر ایشان تمرین های مخصوص را انجام دهید. مشاوران مهراز در زمینه ارائه بهترین خدمات تخصصی مشاوره، شناخت و بهبود مشکلات ناشی از این حالت و ارائه راهکارهای مقابله با آن در خدمت شما عزیزان هستند.

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. من بعد از کنکور یه فرد فوق العاده استرسی شدم برا مشاورم تخفیف دارید؟

      • admin
      • مهر ۱, ۱۴۰۰

      با سلام بله، 30% تخفیف دارد.

    • meysam
    • آبان ۱۸, ۱۴۰۱

    سلام من در هر زمینه ایی استرس دارم و خیلی تمرین کردم که از خودم دور کنم اما موفق نمیشم میشه راهنمایی کنید

    1. با سلام پیشنهاد میشه برای کنترل استرس به مشاور مراجعه کنید. مشاورین متخصص مهراز در مراکز روانشناسی متعدد با کاهش هزینه 30% فعالیت دارن. https://mehrazcard.com/%d8%aa%d8%b9%d8%b1%d9%81%d9%87-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%88-%d8%b1%d9%88%d8%a7%d9%86%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%b3%d8%a7%d9%84-98/

  2. سلام مشاورین مهراز رو معرفی میکنید

    1. با سلام خدمات مشاوره روانشناسی با مهراز کارت با کاهش هزینه 30% ارائه میشه خدمتتون. لیست مراکز و متخصصین خدمت شما: https://b2n.ir/y70946

  3. سلام با مهراز کارت میتونیم مشاوره بگیریم؟

    1. با سلام بله. با داشتن مهراز کارت میتونید با 30% کاهش هزینه ها از خدمات مشاوره روانشناسی استفاده کنید. https://mehrazcard.com/the-cost-of-counseling-and-psychology/

  4. من از دندانپزشکی میترسم میشه بگید کدوم دکتر کارش خوبه؟

    1. تمام پزشکان مهراز متخصص و ماهر هستن

  5. خیلی عالی بود ممنون

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.