تاول تبخالی | درمان تاول تبخالی

تاول تبخالی

تاول تبخالی

تاول تبخالی تاولی در داخل و اطراف دهان است که معمولا توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد میشود. عفونت ویروسی اولیه در دوران کودکی ایجاد میشود، با علائم شدیدی مثل لثه های متورم، خستگی شدید، و تب. بعد از اینکه عفونت اولیه از بین میرود، ویروس برای همیشه نهفته میشود.

بعدها یک عفونت دیگر (معمولا سرماخوردگی)، استرس، خستگی، تماس با نور خورشید یا تغییرات هورمونی (مثل قاعدگی، بارداری یا یائسگی) میتوانند ویروس را مجددا فعال کنند. تاول های تبخالی شایع هستند.

عفونت وقتی که تاول ها روی پوست هستند به شدت مسری است. اگرچه نادر، ولی احتما انتقال ویروس به سایر قسمت های بدنتان مثل ناحیه تناسلی (هرپس تناسلی) و یا چشم ها (زخم های قرنیه) وجود دارد.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت تماس حاصل نمائید.

علائم این نوع تاول

برخی افراد پیش از آنکه دچار تاول تبخالی میشوند یک حس گزگز خفیف اطراف پوست دهانشان حس میکنند. لثه ها ممکن است قرمز و متورم شوند. وقتی تبخال بیرون ریخت، تاول ها پاره شده و تبدیل به زخم های دردناک میشوند. درباره هر گونه زخم یا تورمی که در دهانتان عود کرده یا در عرض ۲ هفته رفع نشود با پزشک خود مشورت کنید.

تشخیص تاول تبخالی

پزشک تاول تبخالی را از روی ظاهرش تشخیص میدهد. موارد خفیف اغلب نیازی به درمان ندارند. استفاده از یک کیسه یخ روی تاول های تبخالی برای هر چند دقیقه میتواند درد را بهتر کند.

پزشک ممکن است داروهای ضد ویروسی خوراکی مثل آسیکلوویر، والاسیکلوویر، یا فامسیکلوویر تجویز کند تا پیش از شکل گرفتن کامل تاول ها مصرف کنید. این داروها سرعت تکثیر ویروس هرپس را کاهش میدهند. پزشک ممکن است برای افرادی که بروز بالای بیماری دارند دوزهای کمی از این داروها را تجویز کند تا برای پیشگیری یا کاهش دفعات بروز به صورت روزانه مصرف کنند.

درمان دائمی تبخال

برای رهایی از تبخال درمان قطعی ای وجود ندارد. ولی انجام برخی امور میتواند بوجود آمدن تبخال را به حداقل برساند. از طرفی برای نتیجه بخشی دقیق باید از طریق متخصص دهان اقدام کنید. وی باید ماده داخل تبخال شما را بررسی کند و آن را مورد آزمایش قرار دهد. تا عامل دقیق آن را متوجه و درمان کند.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. منم متاسفانه خیلی تند تند دهنم تبخال میزنه کلافم میکنه راه درمان نداره ؟

      • admin
      • مهر ۲۱, ۱۴۰۰

      با سلام آب نمک قرقره کنید، و اگر زیاد با این مشکل مواجه می‌شوید، به دکتر مراجعه کنید.

  2. سلام تبخال نشانه سلامت بدنه؟

    1. با سلام تبخال گاهی به دلیل استرس ظاهر میشه و گاهی هم به دلیل عدم رعایت بهداشت دهان.

  3. شما فروش کرم هم دارید؟

    1. سلام خیر

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.