دندان مرده | شناسایی دندان مرده

دندان مرده

دندان مرده چه علائمی دارد؟

هیچ کسی دوست ندارد دندان درد داشته باشد، اما اگر کسی در اطراف شما باشد که به طور ناگهانی درد دندانش قطع شود و دیگر احساس درد نکند، این مورد می تواند نشانه مشکل بسیار بزرگتری باشد. به ظاهر به نظر می رسد که وضعیت دندان بهتر است زیرا دیگر درد آن خوب شده. اما در واقع این امر می تواند به این معنا باشد که عصب موجود در دندان از بین رفته است. به همین دلیل مهم است که هر وقت درد دندان دارید به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر خیلی صبر کنید، ممکن است دندان شما بمیرد! در این مقاله قصد داریم ببینیم که دندان مرده چیست؟  چگونه می تواند اتفاق بیفتد؟ و چگونه قابل درمان است؟

چگونه یک دندان می میرد؟

دندان ها از ترکیبی از بافت سخت و نرم ساخته شده اند. ممکن است شما فکر کنید دندان ها زنده نباشند، اما دندان های سالم زنده هستند. هنگامی که اعصاب موجود در پالپ دندان، که لایه داخلی است، صدمه ببینند، مانند آسیب دیدگی یا پوسیدگی، ممکن است مانع از خون رسانی به دندان شوند. اگر برای پالپ آسیب دیده رسیدگی به موقع صورت نگیرد دندان عفونی شده و باعث از بین رفتن عصب آن شود. دندان مرده به این معنی است که دیگر جریان خونی در منطقه وجود ندارد. اعصاب آن قسمت دیگر کار نمی کنند.

در ادامه این مقاله بررسی می کنیم که چگونه دندان مرده تشخیص داده می شود؟ و اگر علائمی را دیدید که دندان شما آسیب دیده است باید چه کاری انجام دهید.

.جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

علائم دندان مرده چیست؟

اگر دندانی دارید که دارد از بین می رود، این دندان تغییر رنگ می دهد و رنگی متفاوت از بقیه دندان های شما خواهد داشت. دندان در حال مرگ ممکن است زرد، قهوه ای روشن، خاکستری یا حتی سیاه به نظر برسد. تقریبا به نظر می رسد که دندان کبود شده است. تغییر رنگ با گذشت زمان بیشتر می شود و دندان همچنان پوسیده می شود و در نهایت عصب آن می میرد.

درد یکی دیگر از علائم احتمالی در دندان مرده است. برخی از مردم هیچ دردی ندارند. برخی دیگر احساس درد خفیف دارند و هنوز هم افراد دیگر احساس درد شدید خواهند کرد. درد اغلب در اثر عصب در حال مرگ ایجاد می شود. همچنین می تواند در اثر عفونت ایجاد شود. علائم دیگر عفونت ممکن است شامل موارد زیر باشد:

اگر علائم دندان مرده را تجربه می کنید، مهم است که سریعا به دندانپزشک مراجعه کنید.

انواع پوسیدگی دندان چگونه درمان میشود؟

چه عواملی باعث از بین رفتن و مرگ دندان می شود؟

صدمه به دندان شما یکی از دلایل احتمالی مرگ دندان است. به عنوان مثال، ضربه زدن به دهان با توپ فوتبال یا سر و ضربه زدن به دهان در مقابل چیزی می تواند باعث از بین رفتن دندان شما شود. ممکن است یک دندان در طی چند روز یا به آرامی و طی چند ماه و یا چند سال بمیرد.

همچنین مرگ دندان می تواند ناشی از بهداشت ضعیف دهان و دندان باشد. این مورد می تواند به ایجاد حفره هایی منجر شود، که در صورت عدم درمان دندان شما به آرامی از بین می رود. حفره ها از روی مینای دندان شروع می شوند که لایه محافظ خارجی دندان شما است. در صورت عدم درمان، آنها می توانند به آرامی در مینای دندان فرو رفته و در نهایت به پالپ برسند. پس از رسیدن پوسیدگی به پالپ، احتمالا درد شدیدی را تجربه خواهید کرد.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید.

شناسایی و درمان دندان مرده

دندان مرده ممکن است طی یک معاینه ساده دندانپزشکی با کمک اشعه ایکس شناسایی شود. و یا حتی ممکن است در صورت مشاهده دندانپزشک به دلیل درد و یا نگرانی از تغییر رنگ، مشخص شود.دندان های سالم معمولا سایه ای از رنگ سفید هستند، هرچند سفیدی رنگ دندان بسته به رژیم غذایی و بهداشت دهان و دندان شما می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال، اگر به طور مرتب غذاهای رنگی مانند قهوه، زغال اخته یا شراب قرمز و یا دود سیگار مصرف می کنید، لبخند شما ممکن است به رنگ سفید یا زرد روشن باشد. به هر حال این تغییر رنگ یکنواخت خواهد بود.

حتما دندانپزشک خود را در صورت آسیب دیدگی دندان و یا در صورت وجود هرگونه علائم مرگ دندان باخبر کنید. به این ترتیب دندانپزشک شما می تواند در اسرع وقت درمان را شروع کند. مهم است که هرچه سریع تر یک دندان در حال مرگ یا مرده درمان شود. به دلیل عدم درمان، باکتری های موجود در دندان مرده می توانند گسترش یافته و منجر به از بین رفتن دندان های بیشتری شوند. همچنین می تواند بر روی استخوان و لثه شما تأثیر بگذارد.

مشکل دندان مرده را فقط به دو روش عصب کشی و یا با کشیدن دندان می توان برطرف کرد. این که دندانپزشک کدام روش را برای شما استفاده می کند بستگی به وضعیت دندان شما دارد. دندانپزشک شما ممکن است یک دندان در حال مرگ را با استفاده از عصب کشی ساده درمان کند. اگر نتواند دندان مرده را عصب کشی کند و نگه دارد، کشیدن آن تنها گزینه است.

نکاتی برای پیشگیری از مرگ دندان

جلوگیری از دندان مرده همیشه ممکن نیست، اما مواردی وجود دارد که می توانید خودتان برای کاهش خطر انجام دهید.

  • بهداشت دهان و دندان را خوب تمرین کنید: روزانه دو بار مسواک بزنید و حداقل روزی یک بار نخ دندان بکشید.
  • هر شش ماه به دندانپزشک خود مراجعه کنید: مراقبت های پیشگیرانه از دندان می تواند به متوقف کردن مشکلات قبل از شروع کمک کند. دندانپزشک شما همچنین می تواند علائم اولیه پوسیدگی دندان را شناسایی کرده و قبل از رسیدن پوسیدگی به پالپ، دندان شما را معالجه کند.
  • یک محافظ دهان بپوشید: اگر در ورزش های تماسی مانند هاکی یا بوکس مشارکت دارید، همیشه از محافظ دهان استفاده کنید تا دندان های خود را از آسیب در امان نگه دارید.
  • رژیم غذایی سالم داشته باشید: از خوردن ریاد غذاهای قندی خودداری کنید، که این امر می تواند خطر پوسیدگی دندان را افزایش دهد.
  • آب بنوشید: به خصوص بعد از خوردن غذا، آب می تواند به شستشوی باکتری های دندان های شما با مسواک کمک کند.

سخن آخر

اگر فکر می کنید دندان مرده دارید فوری به دندانپزشک خود مراجعه کنید. درمان سریع می تواند به جلوگیری از عوارض کمک کند. در صورت عدم درمان، عفونت از دندان مرده می تواند بر دندان ها و ساختارهای اطراف آن تأثیر بگذارد.

جهت تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

کارت تخفیف دندانپزشکی

شما با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوانید کاهش هزینه ۵۰ درصدی تمامی خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندان را برای داشتن لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر دهان و دندان خود استفاده نمایید. با تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی، می‌توانید به راحتی فهرستی از دندانپزشکان متخصص را در اختیار داشته و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

کارت تخفیف دندانپزشکی

ارزان ترین بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید تنها با پرداخت حق عضویت اولیه تا یک سال از ارزان ترین بیمه دندانپزشکی با عنوان مهراز کارت، بدون پرداخت هیچگونه هزینه جانبی دیگری استفاده نموده و همچنین میتوانید تا ۵ سال متوالی پس از دریافت مهراز کارت با پرداخت یک سوم هزینه اولیه آن را تمدید نمایید. علاوه بر این شما به ازای دریافت خدمات در مراکز درمانی مهراز کارت میتوانید از کاهش هزینه ۵۰ درصد واقعی استفاده نمایید و این در حالی است که بسیاری از مراکز بیمه نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های دندانپزشکی را پوشش میدهند.

تخفیف کارت پزشکی و دندانپزشکی

شما میتوانید با دریافت تخفیف کارت پزشکی و دندانپزشکی تا 50% در هزینه های درمانی و زیبایی دندانپزشکی خود صرفه جویی کرده و امکان استفاده از خدمات پزشکان و دندانپزشکان متخصص در سراسر کشور را داشته باشید. در نتیجه همه افرادی که نیاز به دریافت خدمات دندانپزشکی دارند میتوانند در رابطه با هزینه های گزاف دندانپزشکی و دریافت خدمات از پزشکان زبده اطمینان خاطر داشته باشند.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره کشیدن دندان

دانلود pdf مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. دندان رو عصب کشی میکنید درست میشه؟

      • admin
      • شهریور ۲۹, ۱۴۰۰

      با سلام خیر، دندان مرده (اصطلاحا بهش نکروز دندان هم می‌گویند) باعث از دست رفتن دندان می‌شود و در نهایت باید دندان را کشید.

  2. سلام بعد از عصب کشی دندان میمیره درسته؟ به اصطلاح خاصیتی نداره

    1. با سلام دندانی که عصب کشی میشه عصب نداره ولی میشه از ظاهر زیبا و سالمش استفاده کرد. https://mehrazcard.com/cost-of-dental-denervation/

  3. سلام هزینه کارت مهراز چقدره؟

    1. با سلام جهت کسب اطلاعات در این مورد به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید لطفا :) https://mehrazcard.com/

  4. سلام چه زمانی باید متوجه بشیم که دندان مرده؟

    1. با سلام زمانی که دندان به حدی پوسیده باشه که دیگه کشیدن دندان ضروری بشه اصطلاحا میگیم دندان مرده و از دست رفته.

  5. سلام تعرفه کشیدن دندان با مهراز کارت رو میفرمایید

    1. سلام لینک تعرفه خدمت شما

  6. من مهراز داشتم الان کارتمو گم کردم باید چیکار کنم؟

    1. باید با مشاورتون در ارتباط باشید دوست عزیز

  7. جالب بود ممنون

  8. دندون مرده رونمیشه نگه داشت؟

    1. سلام خیر چون میتونه باعث پوسیدگی بشه

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.