آناتومی حفره دهان

آناتومی حفره دهان

آناتومی حفره دهان

ما در این بخش آناتومی حفره دهان انسان را بررسی میکنیم.

به طور کلی ساختمان یا ساختار دهان عبارت است از:

  • لثه
  • زبان
  • زبان کوچک
  • نرم کام
  • سخت کام
  • لوزه کامی
  • آسیاب بزرگ
  • آسیاب کوچک
  • پیشین
  • دندان نیش

که در ادامه به بررسی دقیق تر آناتومی حفره دهان میپردازیم.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی و یا بیمه تکمیلی دندانپزشکی با ما همراه باشید

آناتومی حفره دهان انسان را بیشتر بشناسیم!

آشنایی با آناتومی حفره دهان : دهان در بسیاری از جانداران اولین قسمت دستگاه گوارش است دهان همچنین به نامهای buccal cavity و oral cavity نیز نامگذاری میشود. دهان از لب ها شروع و به حلق منتهی می گردد. حفره دهان شامل زبان کوچک و بزرگ، دندانها، مجاری غدد بزاقی ماژور و مینور، لثه ها و قسمتی از استخوانهای فک میباشد. فک بالا ماگزیلا( maxilla) ثابت بوده و فاقد حرکت میباشد. ولی فک پائین حرکت داشته و عمل باز و بسته شدن دهان را انجام می دهد. عضلات مختلفی به فک پایین متصل بوده و در حرکات مختلف فک پایین نقش دارند.

حفره های داخل استخوان فک

در داخل استخوان هر فک حفراتی وجود دارد که ریشه دندانها در آن قرار می گیرد (حفره آلوئول). در این حفرات دندانها بوسیله الیاف دور دندان (لیگامانهای پریودنتال) به استخوان فک متصل می شوند. روی قسمتی از استخوان فک که در دهان است و نیز اطراف قسمتی از هر دندان را لثه (gingiva) می پوشاند. به آن قسمت از استخوان فک که زوائد آلوئولار دارد (زوائد آلوئولار یعنی قسمتی از فک که ریشه دندانها را در بر گرفته است)، الیاف پریودونتال، سمنتوم و لثه، بافتهای پریودنتال میگویند. دهان انسان در اعمال زیادی نظیر حرف زدن، خندیدن، چشیدن طعم غذا، گاز گرفتن (like a dog!)، جویدن و بلعیدن غذا شرکت دارد.

از جمله اعمال بسیار مهم دهان، اولین مرحله در مسیر گوارش غذا، یعنی خرد کردن و جویدن مواد غذایی و آغشته کردن آنها با بزاق است. همانطور که قبلا خواندیم،  هرکدام از دندانها با شکل منحصر بفردی که دارند، وظیفه مخصوص بخود را در عمل جویدن ایفا میکنند. بطور خلاصه دندانهای پیشین برای بریدن، دندانهای نیش برای پاره کردن و دندانهای آسیا برای خرد کردن لقمه شکل گرفته اند. جالب است که بدانید در انسان هنگام جویدن یک لقمه معمولی، حدودا 60 کیلوگرم فشار توسط دندانهای خلفی به غذای در حال جویده شدن وارد میشود.

لبها و گونه (lips & cheeks):

لب ها و گونه ها (لپ!) در نگهداری غذا داخل حفره دهان و محل جویدن آن نقش دارند. آنها همچنین در فرم دادن صحیح حروف برای ادای درست کلمات و در نتیجه تلفظ نقش دارند. لبها مقدار بسیار زیادی گیرنده های حسی دارند (sensory receptors) که در تشخیص دما و حالت سطحی لقمه غذایی نقش دارند.

کام (palate):

کام سقف دهان را تشکیل داده و حفره دهان را از حفره بینی جدا میکند. کام از دو قسمت کام نرم و کام سخت تشکیل شده است. قسمت قدامی (دو سوم ابتدایی) کام استخوانی بوده و از استخوانهای ماگزیلا و استخوان کام تشکیل شده است. یک سوم خلفی کام، از بافت همبندی و عضلات تشکیل شده و کام نرم نامیده میشود. در خلف کام، اوولا (uvula) یا زبان کوچک قرار دارد. در هنگام قورت دادن (بلع)، اوولا و کام نرم به بالا حرکت کرده تا غذا را از حفره بینی دور کرده و به سمت حلق هدایت کنند.

زبان (tongue):

نقش مهم زبان (فعالترین عضله در بدن) برای همه مشخص است. چرخش غذا در دهان و کمک در ایجاد حروف و کلمات (حرف زدن) از وظایف مهم زبان بشمار میرود. در سطح زبان پرز های بسیاری وجود دارند (4 نوع) که به واسطه این پرزها  اولا اصطکاک بین غذا و زبان ایجاد میشود و ثانیا مزه و طعم غذا برای تجزیه و تحلیل به مغز فرستاده میشود (پرزهای چشایی) taste buds.

دندانها (teeth):

دندانهای شیری به تعداد 20 عدد میباشند. در یک فرد بالغ نرمال 32 دندان مختلف در دهان وجود دارند. شکل هر دندان در عمل آن دندان بسیار مهم است.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید

سخن آخر درباره آناتومی حفره دهان انسان

آشنایی بیشتر با آناتومی حفره دهان باعث میشود بتوانید به درستی از دهان و دندان خود مراقبت کنید و همچنین در صورت بروز هر عارضه و مشکل احتمالی زودتر مطلع شده و پیگیری نمائید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی مهراز با کاهش هزینه ۵۰ درصدی به عموم مشتریان این اطمینان را به شما میدهد که بتوانید با کمترین هزینه، سلامت دندان های خود را تضمین کنید. همانطور که میدانید هزینه های مرتبط با خدمات دندانپزشکی در دسته گران ترین خدمات درمانی قرار میگیرد. از این رو داشتن یک بیمه دندانپزشکی جهت کاهش هزینه های این خدمات میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در نتیجه شما میتوانید با انتخاب یک بیمه دندانپزشکی مناسب هزینه های خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت

با در نظر داشتن هزینه های بسیار بالای ایمپلنت دندان، داشتن بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت که بتواند درصد قابل توجهی از هزینه های بالقوه و مرتبط با آن را پوشش دهد قطعا بسیار کمک کننده خواهد بود. شما با داشتن این بیمه میتوانید به بهترین متخصصان ایمپلنت دسترسی داشته باشید و از خدمات با کاهش هزینه 30 درصدی مهراز کارت برای ایمپلنت و همچنین سایر خدمات با کاهش هزینه 50% بهره مند شوید.

ارزان ترین بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید تنها با پرداخت حق عضویت اولیه تا یک سال از ارزان ترین بیمه دندانپزشکی با عنوان مهراز کارت، بدون پرداخت هیچگونه هزینه جانبی دیگری استفاده نموده و همچنین میتوانید تا ۵ سال متوالی پس از دریافت مهراز کارت با پرداخت یک سوم هزینه اولیه آن را تمدید نمایید. علاوه بر این شما به ازای دریافت خدمات در مراکز درمانی مهراز کارت میتوانید از کاهش هزینه ۵۰ درصد واقعی استفاده نمایید و این در حالی است که بسیاری از مراکز بیمه نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های دندانپزشکی را پوشش میدهند.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام من یه مشکلی رو میخواستم درمیون بزارم راهنماییم کنید لطفا من روزی دوبار مسواک میزنم ولی باز هم دندونام زردن و مدام پوسیده میشن خسته شدم انقدر پر کردمو عصب کشی کردم دلیلش چی میتونه باشه ؟

      • admin
      • مهر ۱۸, ۱۴۰۰

      با سلام حتما دلیلش را جویا شوید و به پزشک متخصص مراجعه کنید، ویزیت و مشاوره در مهراز کارت رایگان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید یا فرم درخواست مشاوره رایگان را پر کنید تا کارشناسان در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  2. سلام از چه طریق میشه مهراز کارت رو تهیه کرد؟

    1. با سلام جهت تهیه مهراز کارت میتونید به صورت تلفنی اقدام کنید و یا روی سایت ثبت نام انجام بدید :)

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.