کراودینگ | نامرتبی و شلوغی دندان ها

کراودینگ

کراودینگ (نامرتبی و شلوغی دندان ها) چگونه درمان می شود؟

یکی از ناهنجاری های دندانی نامرتبی و شلوغی دندان ها است که به انگلیسی Crowding  کراودینگ خوانده می شود.

در عارضه کراودینگ دندان ها در هر کجا که خواسته اند رشد کرده اند و والدین و بیمار از این بابت نگران و متعجب اند. یکی از سوالاتی که ذهن بیماران را به خود مشغول می کند این است که چرا دندان های من نامرتب و بی نظم شده است؟ بهترین روش درمان این دندان های نامرتب که روز به روز شلوغ تر و بی نظم تر می شوند چیست؟ برای درمان این دندان های نامرتب به چه کسی باید مراجعه کنم؟ و سوالاتی از این قبیل. این مطلب را کامل بخوانید تا جواب تمام سوالات خود را دریابید.

ارتودنسی دندان را با مهراز کارت با کاهش هزینه چشمگیر تجربه کنید …

علت نامرتبی و شلوغی دندان ها (کراودینگ)

پیدا کردن علت نامرتبی دندان های شلوغ اولین قدم برای یک درمان موفق و بدون بازگشت است. به شما توصیه می کنم به یک متخصص ارتودنسی با تجربه در این زمینه مراجعه کنید. دلایلی که متخصص ارتودنسی به شما اعلام می کند یکی از موارد زیر است:

  • وراثت: بیمار مبتلا به کراودینگ دندانی ممکن است فک کوچک را از مادر و دندان های بزرگ را از پدر به ارث برده باشد. در این صورت دندان های بزرگ در قوس دندانی کوچک دچار کمبود فضا شده و این کمبود فضا موجب بروز شلوغی دندان ها می شود
  • فک کوچک: گاها دندان های بیمار بزرگ نیستند و این فک است که بسیار کوچک است و یا رشد کاملی نداشته است
  • دندان های بزرگ: گاهی نیز فک بیمار استاندارد است اما دندان ها بسیار بزرگ هستند. هرچند که عمده علت بروز شلوغی دندان ها کوچک بودن فک و قوس دندانی است
  • عادات غلط: عادات غلط مثل مکیدن انگشت زبان و ناخن موجب نامرتب شدن دندان ها می شود
  • تغذیه نامناسب: این امر می تواند منجر به عدم رشد کافی فکین شود
  •  وجود دندان اضافه: تعداد دندان برخی افراد از تعداد نرمال بیشتر است بدین ترتیب وجود دندان اضافه می تواند باعث کرودینگ شود

جهت مشاهده هزینه ارتودنسی دندان کلیک کنید

کاهش هزینه ایمپلنت دندان با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز کارت …

درمان ارتودنسی نامرتبی و شلوغی دندان ها

دقت کنید برای درمان این ناهنجاری حتما به یک متخصص ارتودنسی مراجعه کنید. برخی افراد با مراجعه به یک دندانپزشک اقدام به کشیدن دندان های عقبی و یا دندان عقل می کنند. اما کشیدن دندان های عقبی به خصوص بدون مشورت با یک متخصص ارتودنسی کمکی به درمان نخواهد کرد. زیرا این دندان های شلوغ باید با یک دستگاه مناسب ارتودنسی حرکت داده شوند تا در جای مناسب خود قرار گیرند. به این نکته توجه کنید که دندان های شلوغ خود به خود جا به جا نخواهند شد. شما نمی توانید تنها با باز کردن فضای انتهایی دندان ها به درمان این ناهنجاری کمک کنید.

متخصص ارتودنسی تشخیص خواهد داد که چند دندان و در چه نقاطی باید از قوس دندانی خارج شود. طی درمان ارتودنسی دندان های شلوغ ممکن است 2 تا 4 دندان از بیمار کشیده شود. این دندان ها به طور قرینه کشیده می شوند. بدین ترتیب که اگر از قوس دندانی بالا سمت راست یک دندان کشیده شود یک دندان نیز در طرف چپ همان قوس دندانی کشیده خواهد شد.

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟ افراد واجد شرایط چه کسانی هستند؟

کشیدن 4 دندان در درمان ارتودنسی دندان های شلوغ

این روش بدین ترتیب است که 2 دندان در ردیف بالا و 2 دندان در ردیف پایین کشیده می شود. اما بابت از دست دادن دندانهای خود نگران نباشید. با ادامه درمان ارتودنسی و به پایان رساندن این دوره دیگر هیچ کس نمی تواند حدس بزند که 2 یا 4 دندان از شما کشیده شده است. به این نکته نیز توجه کنید که یک متخصص ارتودنسی خبره تا آنجا که می تواند دندان های سالم را نمی کشد و سعی می کند دندان های معیوب و خراب را برای کشیدن انتخاب کند.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مهرازکارت همراه شوید.

آیا کشیدن دندان در درمان شلوغی دندان  الزامی است؟

خیر الزاما در تمام درمان های ارتودنسی این دسته از بیماران نیازی به کشیدن دندان نیست. در برخی از بیماران پزشک تشخیص می دهد که دندانی از بیمار نکشد. متخصص ارتودنسی با گذاشتن پیچی در فکین آنها را باز می کند و به اصطلاح قوس دندانی را افزایش می دهد. بدین ترتیب فضای کافی برای همه دندان ها در اختیار خواهد داشت. در ادامه با یک دستگاه مناسب ارتودنسی دندان های شلوغ را ردیف و مرتب می کند.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

فوق تخصص دندانپزشکی کودکان در کدام مرکز فعالیت دارد؟

شلوغی دندان ها به همراه ناهنجاری فکین

برخی از بیماران نه تنها دندان های شلوغ و نامرتبی دارند بلکه یکی یا هر دو فک آنها نیز دچار ناهنجاری است. برای درمان این گروه از بیماران از ارتودنسی متحرک و  ثابت استفاده می شود. با استفاده از ارتودنسی متحرک   فکین در سرجای خود قرار می گیرند و  با استفاده از ارتودنسی  ثابت دندان های شلوغ مرتب می شوند.

***جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهراز کارت همراه شوید***

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره ارتودنسی دندان

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام من دندان های جلوی فک بالام ازدحام داره (3 تاش) میخواستم بدونم شما برنامه حمایتی ارتودنسی برای برطرف کردن این مشکل دارید؟ هزینه ها و شرایطش چطوره؟

    1. با سلام لطفا جهت کسب اطلاعات در رابطه با هزینه ها و شرایط دریافت مهرازکارت با تلفن روابط عمومی مهراز 66575012الی14 تماس حاصل نمائید. با تشکر

  2. سلام من دقیقا مشکلم مثل همینی هست که گفتید فکم کوچیکه دندونام بزرگه نمیدونم ارتودنسی اصلا جواب میده یا نه بعد شما اقساطم دارید؟

      • admin
      • مهر ۱۱, ۱۴۰۰

      با سلام بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنید، ویزیت و مشاوره در مهراز رایگان است. همچنین علاوه بر تخفیف 50% شرایط اقساط برای ارتودنسی نیز داریم.

  3. سلام این نوع بیماری با ارتودنسی برطرف میشه؟

    1. با سلام بستگی به شدت عارضه داره. در صورتی که مشکل نامرتبی حاد نباشه بله با ارتودنسی قابل درمان هست ولی در صورتی که شدید باشه نیاز به جراحی فک هست. https://mehrazcard.com/dental-orthodontic-prices/

  4. سلام جراحی لثه با کارت شما چقدره؟

    1. با سلام هزینه جراحی لثه با داشتن مهراز کارت 50% کاهش داده میشه براتون. https://mehrazcard.com/gum-surgery/

  5. سلام خسته نباشید شما برای ارتودنسی اقساط دارید؟

    1. سلام بله

  6. عالی بود

  7. ممنون از محتوای خوبی که قرار دادید

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.