اصلاح دندان با تراش | اصلاح دندان بدون ارتودنسی

اصلاح دندان با تراش

اصلاح دندان با تراش (بدون ارتودنسی) چگونه انجام می شود؟

اصلاح دندان با تراش یا میزان کردن دندان‌ها رویکرد نگهدارنده و ارزان قیمتی برای اصلاح طرح لبخند و داشتن لبخندی زیباتر است. زیباسازی و میزان کردن دندان‌ها از درمان‌های دندانپزشکی زیبایی است که تغییرات ظریف و جزیی را در دندان‌ها ایجاد می‌کند. اما همین تغییرات جزیی تفاوت چشمگیری را به وجود می‌آورد.

اصلاح شکل و اندازه دندان‌ها یکی از راحت‌ترین روش‌ها برای اصلاح لب پر شدن، یک دست نبودن یا نامرتب بودن جزیی دندان‌ها است که لبخندی جذاب‌تر را روی لب‌ها می‌نشاند. دندانپزشکان غالباً اصلاح فرم و میزان کردن دندان‌ها را همزمان با درمان دیگری به نام باندینگ انجام می‌دهند. دندان‌های جلو بهترین گزینه برای اصلاح فرم و باندینگ است.

زیباسازی دندان‌ها به دلیل اصلاح ناهمواری قابل توجه دندان‌ها و یک دست و ردیف کردن دندان‌ها اعتماد به نفس بالاتری را برای بیمار به ارمغان می‌آورد. میزان کردن دندان‌ها و باندینگ در مقایسه با سیم‌کشی دندان‌ها و دیگر روش‌های ارتودنسی هزینه کمتری دارد و کوتاه‌تر است.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مهرازکارت همراه شوید.

اصلاح فرم دندان

اصلاح فرم و سایز دندان یا میزان کردن دندان یکی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که در آن مقدار اندکی از مینای دندان، یعنی لایه خارجی پوشش دهنده دندان، تراش داده می‌شود تا شکل، بلندی یا سطح یک یا چند دندان اصلاح شود. گاهی کافی است چند میلی‌متر از دندان در محل مناسب تراش داده‌شود تا دندان بسیار زیباتر شود.

اصلاح فرم و اندازه دندان غالباً در کنار باندینگ انجام می‌شود. باندینگ یکی دیگر از روش‌های دندانپزشکی زیبایی است که در آن شکل دندان با استفاده از مواد کامپوزیتی همرنگ دندان اصلاح می‌شود. اصلاح شکل و میزان کردن دندان‌ها گاهی نخستین مرحله از روش‌های پرهزینه‌تر دندانپزشکی زیبایی مانند ونیر، سفید کردن دندان‌ها و افزایش طول تاج دندان است که اتمام آنها ماه‌ها یا حتی سال‌ها پس از تراش زیبایی دندان طول می‌کشد.

اما اگر می‌خواهید زمان و هزینه زیادی را برای درمان‌های پرهزینه دندانپزشکی زیبایی صرف نکنید، اصلاح شکل دندان و میزان کردن دندان‌ها لبخندی زیبا را بر روی لب‌هایتان خواهد آورد.

همچنین مطالعه نمائید: هزینه جرمگیری دندان

مشکلات قابل اصلاح به روش میزان کردن دندان‌ها

نقص‌ها یا مشکلاتی مانند همپوشانی جزیی یا شکل غیرطبیعی دندان‌ها، لب پر شدن یا شکستگی جزیی یا نوک تیز بودن بیش از حد دندان‌های نیش را غالباً می‌توان با تراش دادن جزیی دندان به منظور اصلاح شکل و میزان کردن دندان‌ها برطرف نمود.

مزایای اصلاح دندان با تراشیدن

اگرچه زیباسازی دندان روشی نگهدارنده برای تغییر ظاهر دندان‌ها است، با این حال بهتر است نقاط ضعف و قوت این روش را قبل از تصمیم‌گیری بررسی کرد تا از مناسب بودن آن مطمئن شد. مزایای اصلاح شکل و فرم و میزان کردن دندان‌ها به شرح زیر است:

هزینه کمتر

تراش زیبایی دندان روشی ارزان برای داشتن لبخندی جذاب‌تر است. هزینه این روش معمولاً برحسب هر دندان و با توجه به گستردگی درمان تعیین می‌شود. اگر نقص دندان نتیجه آسیب دیدن یا سانحه باشد، بیمه بخشی از هزینه را پرداخت خواهد کرد.

بدون درد

چون فقط مینای سطحی دندان تراش زیبایی داده می‌شود، بیمار هیچ‌گونه ناراحتی و دردی را در طول درمان حس نمی‌کند و نیازی به بی‌حسی نیست.

ارتقاء سلامت دندان‌ها

رفع همپوشانی‌های جزیی دندان‌ها و نقص‌های دیگری که می‌تواند محل انباشته شدن جرم و پلاک باشد، احتمال پوسیدگی دندان و ابتلا به بیماری لثه را کاهش می‌دهد.

جهت مشاهده هزینه ارتودنسی دندان کلیک کنید

اصلاح دندان با تراش جایگزین ارتودنسی

اصلاح فرم و میزان کردن دندان‌ها گاهی می‌تواند جایگزین ارتودنسی باشد، چون به این روش ساده نیز می‌توان دندان‌ها را مرتب‌تر کرد و همپوشانی و بی‌نظمی آنها را رفع کرد.

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟ افراد واجد شرایط چه کسانی هستند؟

پر کردن دندان با جدیدترین روش ها با مهراز کارت

متقاضی ایده‌آل درمان

اصلاح فرم و میزان کردن دندان‌ها بهترین روش برای افرادی است که می‌خواهند فقط تغییراتی جزیی در دندان‌ها ایجاد کنند یا دندان‌هایشان نیاز به ترمیمی مختصر دارد.

این روش به بیمارانی توصیه می‌شود که دندان‌شان اندکی کج و نامرتب یا بیش از حد نوک تیز است یا یک طرف دندان بیش از سمت دیگر جلو آمده است. البته تراش زیبایی دندان مناسب دندان‌های پوسیده، عصب کشی شده یا دارای لثه ناسالم نیست.

مراحل انجام درمان اصلاح دندان با تراش

اصلاح شکل دندان با استفاده از وسایل دندانپزشکی خاص و تکنیک‌های سایشی انجام می‌شود. دندانپزشک مینای دندان را با دقت با لیزر یا دریل تراش می‌دهد. قبل از شروع درمان از دندان‌ها عکس گرفته می‌شود تا محل و میزان پالپ بررسی و از سالم بودن دندان اطمینان حاصل شود. سپس دندانپزشک ناحیه‌های لازم به تراش دادن و زیباسازی را با مداد علامت می‌زند. دندانپزشک در مرحله بعد ناحیه‌های بدشکل را تراش می‌دهد، دندان را کوتاه می‌کند یا دندان نابه هنجار را دستکاری می‌کند تا با بقیه دندان‌ها همخوانی داشته باشد و مشکلات مربوط به بایت یا نامرتبی دندان‌ها را اصلاح کند.

دندانپزشک نقص‌های سطحی دندان‌ها را با وسیله صیقل دادن مخصوص از بین می‌برد یا به حداقل می‌رساند و گاهی کناره‌های دندان را با نوارهای سنباده‌ای مانند میزان می‌کند. دندانپزشک در نهایت دندان‌ها را صاف و پولیش می‌کند. اصلاح فرم و سایز دندان گاهی فقط به یک جلسه 30 دقیقه‌ای نیاز دارد، البته مدت زمان درمان به گستردگی آن بستگی دارد.

فوق تخصص دندانپزشکی کودکان در کدام مرکز فعالیت دارد؟

چنانچه اصلاح شکل دندان در کنار باندینگ انجام شود، دندان‌پزشک می‌تواند لب پر شدن و فاصله بین دندان‌ها را اصلاح، دندان را زیباتر و رنگ آن را بهتر کند. دندانپزشک قبل از اعمال رزین با وسیله‌ای درمل مانند اسید به سطح دندان می‌زند تا رزین به خوبی به دندان بچسبد.

چون این کار باعث حساسیت دندانی می‌شود، دندانپزشک ممکن است دندان را بی‌حس کند. دندانپزشک گاهی مایع مخصوص آماده سازی به دندان می‌زند. تا پیوند بین رزین و دندان محکم‌تر شود. دندانپزشک رزین را شکل می‌دهد. و در نهایت با تابش نور آن را خشک و سفت می‌کند. باندینگ 30 دقیقه تا یک ساعت طول می‌کشد. اگر زیباسازی بیش از یک دندان مد نظر باشد، چند جلسه به بیمار وقت داده می‌شود.

محدودیت های اصلاح دندان با تراش

محدودیت‌های اصلاح شکل و میزان کردن دندان‌ها به شرح زیر است:

جزیی بودن تغییر

اصلاح شکل و میزان کردن دندان‌ها برخلاف بعضی از روش‌های دندانپزشکی زیبایی تغییر چشمگیری را در لبخند ایجاد نمی‌کند. و دندان‌ها را سفیدتر نمی‌کند.

بنابراین اگر خواستار تغییری کلی و اصلاح قابل توجه طرح لبخند هستید، بهتر است ونیر را امتحان کنید. تراش زیبایی دندان فقط نقص‌های کوچک را رفع می‌کند. حال آن که ونیر کل سطح جلویی دندان را پوشش می‌دهد. و دندان را کاملاً از این رو به آن رو می‌کند.

افزایش احتمال پوسیدگی و شکستن دندان

با توجه به مقدار مینایی که هنگام اصلاح فرم دندان تراشیده شده است، ممکن است دندان پس از مدتی حساس شود. اگر مینای زیادی تراشیده شده باشد، احتمال شکستن دندان نیز وجود دارد.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

مراقبت پس از درمان

پس از اصلاح فرم و باندینگ دندان باید از آن به خوبی مراقبت کرد. تا نتیجه به دست آمده حفظ شود. دندان باندینگ شده بیش از تمام ترمیم‌های دندانی در معرض خطر لب پر شدن یا شکستگی و لکه یا زرد شدن است.

جویدن ناخن، گاز زدن سر مداد، خوردن غذاهای سفت و باز کردن درب بطری با دندان برای بیمارانی که این درمان را انجام داده‌اند، ممنوع است. با رعایت این احتیاط‌ ها می‌توان خطر لب پر شدن دندان را کاهش داد. دندان‌ها را باید دو بار در روز مسواک زد تا دندان سفید و بدون لک باقی بماند. سیگار، قهوه و چای نیز ار موادی هستند که رزین را لکه می‌کنند. بنابراین به بیماران توصیه می‌شود که مصرف این نوشیدنی‌ها را کاهش دهند و سیگار را ترک کنند.

***جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهراز کارت همراه شوید***

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره ارتودنسی دندان

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    • صدف
    • مهر ۱۰, ۱۴۰۰

    چقدر خوب ولی به اندازه ارتودنسی تاثیر گذار هست؟

      • admin
      • مهر ۱۱, ۱۴۰۰

      با سلام بستگی به میزان نامرتب بودن دندان‌ها دارد؛ بهتر است بنا به تشخیص و پیشنهاد پزشک انجام بدید.

  1. با این روش که دندان خیلی ضعیف میشه احتمال شکستنش زیاده

    1. با سلام دندانپزشک در صورتی اقدام به تراش دندان میکنه که مطمئن باشه مشکلی برای دندان به وجود نیاد. اگر میزان تراش دندان زیاد باشه بله دندان ضعیف و به مرور دچار شکستگی و پوسیدگی میشه. https://mehrazcard.com/cost-of-veneers/

  2. من کارت مهراز میخوام بگیرم راهنمایی میکنید

    1. با سلام جهت تهیه مهراز کارت میتونید روی سایت ثبت نام کنید و یا به صورت تلفنی اقدام کنید و طی چند ساعت مهراز کارتتون رو درب منزل دریافت کنید دوست عزیز :)

  3. شما برای همه سنین تخفیف دارید؟

    1. با سلام بله. مهراز کارت برای تمامی افراد جامعه در هر سنی قابل استفاده هستش :)

  4. ممنون بابت مطالب مفیدتون

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.