تفاوت دندانهای شیری و دائمی | تشخیص دندان شیری

تفاوت دندانهای شیری و دائمی

تفاوت دندانهای شیری و دائمی در چیست؟

تفاوت دندانهای شیری و دائمی : هر فردی 20 دندان شیری و 32 دندان دائمی درمی‌آورد. با این حال بسیاری از افراد به صورت مادرزادی یک یا چند دندان ندارند. معمولاً این وضعیت مربوط به دندان عقل می‌شود . معمولا هنگامی که کودک 6 ماهه است. اولین دندان های شیری در دهان او ظاهر می شود. رویش بقیه این دندان ها تا پایان 2 یا 3 سالگی طول می کشد.

دندانهای شیری و دائمی با یکدیگر تفاوت هایی دارند. که آنها را از یکدیگر قابل تشخیص می سازد.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

آیا دندان آسیاب شیری است؟

دندان اسیاب با دندان شیری متفاوت است. و هرکدام دندانی جدا هستند. وقتی‌که رویش دندان‌های شیری کامل می‌شود. تعداد 20 عدد دندان که شامل 8 عدد دندان قدامی فک بالا و پایین و 4 عدد دندان نیش و 8 عدد دندان آسیاب شیری می‌باشند. که در داخل حفره دهان وجود دارند.

روش تشخیص تفاوت دندانهای شیری و دائمی

چند روش ساده برای تشخیص این که دندان شیری است یا دائمی، وجود دارد. در اینجا به تفاوت‌های اصلی و ظاهری دندان‌های شیری و دائمی اشاره می‌کنیم:

  • رنگ: رنگ دندان‌های شیری معمولاً سفیدتر از دندان‌های دائمی است.
  • لبه‌ های دندان: لبه های دندان‌های شیری در راس دندان، صاف است. اما لبه‌ های دندان‌های دائمی مضرسی و دندانه دار است. لبه های دندانه دار یا اره ای دندان‌های دائمی تازه در آمده، ماملون mamelon نام دارند. وجود ماملونها به دندان‌های دائمی کمک می‌کند. راحت‌تر بتوانند از لثه کودک بیرون بزنند.
  • تعداد دندان‌ها : همان ‌طور که گفته شد هر کودک 20 دندان شیری ‌دارد. که شامل چهار دندان جلویی کناری، چهار دندان جلویی وسطی، چهار دندان آسیاب بزرگ اول، چهار دندان آسیاب بزرگ دوم و چهار دندان نیش می‌باشد. تعداد دندان‌ها در بزرگسالی 32 عدد بوده و به این صورت است: چهار دندان عقل، چهار دندان آسیاب بزرگ دوم، چهار دندان آسیاب بزرگ اول (آسیاب شش ‌سالگی)، چهار دندان جلویی وسطی، چهار دندان جلویی کناری، چهار دندان نیش، چهار دندان آسیاب کوچک اول و چهار دندان آسیاب کوچک دوم.

جهت مشاهده هزینه مشاوره و روانشناسی کلیک کنید

ارتودنسی دندان را با مهراز کارت با کاهش هزینه چشمگیر تجربه کنید …

اهمیت دندان های شیری در 6 سالگی

خیلی از افراد هنوز تصور می کنند که دندان های شیری اهمیتی ندارند، چرا که به زودی جایشان را به دندان های دائمی خواهند داد. در صورتیکه این دندان ها در زمانی که در دهان هستند کلیه وظایف اصلی زیر زا به عهده دارند:

حفظ فضای لازم برای رویش دندان های دائمی. دندان های شیری به عنوان راهنمای رویش صحیح دندان های دائمی محسوب می شوند. بنابراین اگر زودتر از دست بروند سبب جابجایی و مرتب شدن دندان های دائمی به دلیل کمبود فضا خواهند شد که درمان آن هزینه گزافی به خانواده ها تحمیل خواهد کرد. همچنین در صورتی که دندان های شیری بیش از زمان لازم در دهان باقی بمانند، باعث بروز مشکلات رویشی دندان های شیری بیش از زمان لازم در دهان باقی بمانند، باعث بروز مشکلات رویشی دندان های دائمی میگردند.

کمک به رشد و تکامل صورت. در صورتی که دندان های شیری زود کشیده شوند، رشد فکی به درستی انجام نخواهد شد.اهمیت در جویدن و هضم غذا. کودک در حال رشد به تغذیه مناسب نیاز دارد و تغدیه مناسب با دندان های پوسیده دچار اشکال شده و سلامت کودک را به خطر می اندازد.اهمیت در تکلم و بیان صحیح حروف. کودک از لحاظ رفتاری راحت تر با کودکان دیگر ارتباط برقرار می کند.

جهت مشاهده هزینه جراحی تخصصی دندان کلیک کنید

تفاوت دندانهای شیری و دائمی: نامگذاری دندان ها

تعداد و نوع دندان ها در فک بالا و پایین یکسان است. در هر فک نیز تعداد و نوع دندان های نیمه راست و چپ مشابه هستند. بنابر این در دهان 4 نیمه فک داریم:

نیمه چپ فک بالا نیمه راست فک بالا
نیمه چپ فک پایین نیمه راست فک پایین

تفاوت دندانهای شیری و دائمی: دندانهای شیری کدامند؟

دندان های شیری پیشین از ۶ ماهگی شروع به رویش کرده و حدود ۷ـ۶ سالگی شروع به افتادن می کنند. تأخیر در رویش یا افتادن دندان های شیری در حدود ۶ ماه طبیعی است و در موارد تأخیر زیادتر لازم است با دندانپزشک مشاوره انجام شود.
دندان نیش شیری در سن تقریبی ۱۸ ماهگی می رویند ولی افتادن دندان شیری نیش در فک بالا و پایین در سنین متفاوتی رخ می دهد، به طوری که در فک بالا در سن تقریبی ۱۲ ـ ۱۱ سالگی و در فک پایین در سن تقریبی ۹ سالگی اتفاق می افتد و دندان نیش دائمی جایگزین می شود.
دندان های آسیاب شیری نیز در سن حدود ۲۶ ـ ۱۶ ماهگی به تدریج در دهان ظهور پیدا کرده و دندان های دائمی جانشین آنها که دندان های آسیاب دائمی کوچک هستند در سنین ۱۱ ـ ۹ سال جایگزین آنها می شوند.

علت افتادن دندان های شیری

علت افتادن دندان های شیری به این خاطر است که دندان های دائمی زیر دندان شیری شروع به رویش کرده و به مرور ریشه دندان شیری را می‌خورد و این روند تا جایی ادامه پیدا می‌کند که ریشه دندان شیری به کلی از بین رفته و در آخرین مرحله که دندان دائمی در دهان جوانه می‌زند دندان شیری می‌افتد.
گاهی این روند متوقف شده و اختلالی در این مسیر به وجود می‌آید. آیا تا به حال شنیده‌اید که در دهان فرد بزرگسالی هنوز دندان شیری هست. هرگاه دندان های شیری در موعد خود نیفتند، می‌توانند باعث کج یا دیر روییدن و در مواردی نروییدن دندان‌های دائمی زیرین گردند.

زمان دقیق افتادن دندان‌های شیری

دندان‌های شیری ردیف جلوی بچه‌ها در سن ۶ یا ۷ سالگی شروع به ریختن و افتادن می کند، دندان‌های آسیاب و کرسی بچه‌ها نیز بعد از گذشت چند سال از افتادن دندان‌های جلویی شیری شروع به افتادن می‌کند، در واقع دندان‌های شیری کرسی ردیف عقبی بچه‌ها تا سن ۱۲ سالگی در دهان آن‌ها حضور دارد، وجود دندان‌های کرسی شیری در تکامل فک کودکان و همچنین حفظ فضای لازم برای رویش دندان‌های دائمی شان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد.

عوارض زود افتادن دندان های شیری

با آن که اغلب پدر و مادرها برای دندان‌های شیری ارزشی قایل نیستند و زود افتادن آن‌ها را مسئله چندان مهمی نمی‌دانند، باید بدانیم که: برای صحیح روییدن دندان‌های دائمی، هر کدام از دندان‌های شیری باید تا سن خاصی در دهان باقی بمانند؛ به عنوان مثال دندان های آسیای شیری بایستی تا حدود سن ۱۰ سالگی به طور سالم در دهان کودک نگهداری شوند.

عوارض نیفتادن به موقع دندان های شیری

هرگاه دندان های شیری در موعد خود نیفتند، می‌توانند باعث کج یا دیر روییدن و در مواردی نروییدن دندان های دائمی زیرین گردند. در این گونه مواقع بهتر است کودک را نزد دندانپزشک ببرید و علت نیفتادن دندان های شیری و سرنوشت دندان های دائمی زیرین را جویا شوید.
از دست رفتن زودهنگام یا دیر افتادن دندان شیری می تواند باعث صدمه به دندان دائمی جایگزین شونده شود و ناهنجاری هایی مثل اختلالات تکلمی، نامرتبی دندان ها، نمای صورت نامناسب، مشکلات جویدن، مشکلات لثه ای و افزایش هزینه های درمانی در آینده شود، که مشکلات گفته شده درمان های متعددی مثل ارتودنسی، گفتارـ درمانی، درمان های لثه ای و… را توسط متخصصان مربوطه طلب خواهد کرد.

در موارد از دست رفتن زودهنگام دندان های شیری دندانپزشک قادر است فضای آن را توسط فضای نگهدارنده حفظ کرده و اقدامات درمانی مورد نیاز را انجام دهد یا آن را تحت معاینات مجدد دوره ای قرار دهد.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید

علل نیفتادن دندان شیری

علل اصلی نیفتادن دندان های شیری از این قرار است:
۱- کج بودن مسیر رویش دندان دائمی زیر دندان شیری
۲- نبودن دندان دائمی به طور مادرزادی؛ یعنی در بعضی موارد، فرد به طور ارثی یک تا چند دندان دائمی را ندارد. در این صورت دندان شیری مربوطه هم نخواهد افتاد.
۳- گیر کردن دندان شیری بین دندان های دائمی. این مسئله علل مختلفی ممکن است داشته باشد. مثل درشت بودن دندان ها و کمبود فضای کافی و تحت فشار بودن دندان ها.

توصیه هایی درمورد دندان شیری کودکان

تعداد دندان های شیری در هر فک 10 عدد و در تمامی دهان 20 عدد است. متاسفانه بسیاری از پدر ها و مادر ها فکر می کنند که زود خراب شدن دندان های شیری و کشیدن آن ها مهم نیست چرا که دندان های دائمی به جای آن ها خواهند رویید. به این ترتیب با عدم مراقبت کافی باعث پوسیدگی زودرس و از دست رفتن آن ها می شوند که نتیجه آن رویش نابجا یا عدم رویش دندان های دائمی زیرین است. در صورتی که توجه به دندان های شیری مهم است.

دندانهای شیری کودکان معمولا از 6 سالگی شروع به افتادن می کند. افتادن دندان های شیری از 2 دندان جلویی بالا و پایین شروع می شود. گاهی ممکن است دندان های شیری کودکان 6 ماه زود تر بیفتد یا 6 ماه دیر تر، ولی به صورت کلی در 5 و نیم سالگی باید یک عکس از دندان های کودک گرفته شود و با تشخیص دندانپزشک مشخص می شود که این دندان لق می شود یا کج در می آید.

در 5 سالگی با مراجعه به دندانپزشک و معاینه او اگر دندان از آن نوع باشد که فرم طبیعی ندارد باید کشیده شود. دندان شیری اگر تا 7 سالگی لق نشود ممکن است از داخل دربیاید. در نتیجه با به موقع عکس گرفتن از دندان ها توسط دندانپزشک تشخیص داده می شود، در غیر این صورت دندان جای مناسب درنمی آید.

از 5 سالگی به بعد دندان ها شروع به افتادن می کنند. در بعضی از کودکان این اتفاق زود تر می افتد و در بعضی دیگر دیر تر.

سخن آخر در مورد تفاوت دندانهای شیری و دائمی

نکته مهم این است که دندان های دائمی سرجای طبیعی خودشان قرار بگیرند. در نتیجه 6 ماه دیر افتادن یا 6 ماه زود افتادن دندان مهم نیست. مهم ترین نکته این است اگر دندان سرجای اصلی خود در نیاید ممکن است به صورت کج در بیاید. دندان های دائمی باید زیر دندان های شیری در بیایند.

اگر به این حالت نباشد دندان های دائمی در سمت داخل دندان های شیری درمی آیند و آن هنگام است که مادر متوجه می شود دندان ها سرجای خودشان در نیامده اند. اگر این حالت به وجود بیاید دندان شیری لق نمی شود و با فشاری که همیشه به سمت بالا وارد می کنند ریشه دندان تحلیل می رود یعنی عملا ریشه ای برای دندان باقی نمی ماند.

توصیه می شود حتما به دندانپزشک مراجعه کنند. چون با گرفتن عکس بزرگ از دندان مشخص می شود که دندان سر جای اصلی خود قرار گرفته است یا نه؟

اگر دندان سرجای اصلی خود نباشد و آن را به موقع بکشند سرجای خود برمی گردد، ولی اگر رویش دندان های شیری تمام شده باشد دندان سر جای خود برنمی گردد، یعنی عمل بیرون آمدن دندان شیری و رویش دندان سر جای اصلی همزمان با هم انجام نمی شود. وقتی رویش دندان تمام شود با کشیدن دندان آن هرگز سرجای اصلی خود قرار نمی گیرد.

***جهت تهیه بهترین بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید***

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره دندانپزشکی اطفال

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    • Sana
    • اردیبهشت ۲۴, ۱۴۰۰

    باسلام من ۲۰ سالم هستش پشت دندان نیش شیریم یه دندان دراومده از اونحایی که دندان نیشم شیری اذیتم میکرد خودن دراوردمش .تقریبا یه هفتس از بالا لثم به رنگ سفید پف کرده ممکنه ریشه دندون نیشم شیریم مونده باشه یا یه دندون اضافه از بالا رشد کنه ؟

    1. با سلام باید با داشتن عکس opg به متخصص فک و صورت مراجعه کنید.

  1. من ۱۴ سالمه یه دندون دوقلو دارم باید چیکارش کنم؟

    1. با سلام. راه چاره بستگی به شرایط دندانها داره! ممکنه نیاز به کشیدن دندان باشه که با توجه به تشخیص پزشک باید تصمیم بگیرید.

    • هما
    • آبان ۲۳, ۱۴۰۱

    بهترین دکتر کودکان مهراز رو معرفی میکنید؟

    1. با سلام دندانپزشکان فعال در مراکز مهراز کارت همه متخصص و با تجربه هستن. لینک لیست مراکز و پزشکان مهراز خدمت شما: https://mehrazcard.com/treatment-centers/

  2. شما در شهرستان ها هم خدمات دارید؟

    1. با سلام بله، مهراز کارت در چندین شهر فعال هستش. لیست مراکز درمانی و پزشکان خدمت شما: https://mehrazcard.com/treatment-centers/

  3. سلام برای کودکان از چه سالی خدمات دارید؟

    1. با سلام برای کودکان در هر سن و شرایطی میتونید از مهراز کارت خدمات دریافت کنید. https://mehrazcard.com/pediatric-dental-prices/

  4. کودکان مطب جدا دارن؟

    1. سلام خیر

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.