عوارض دندان پوسیده بر بدن

عوارض دندان پوسیده بر بدن

عوارض دندان پوسیده بر بدن

لازم است بدانید عوارض دندان پوسیده بر بدن می توانند باعث بروز مشکلات جدی از جمله دیابت،زوال عقل و ناباروری شوند ،پس ضروری است با رعایت بهداشت از این عوارض ترسناک جلوگیری کنیم.

سلامت دهان و دندان، یکی از مهمترین اقدامات برای داشتن دهان، دندان ها و لثه سالم است ؛ از آنجا که دهان یک ورودی اولیه در بدن است، صحت ضعیف دهان و دندان می تواند تاثیر منفی بر روی کل بدن بگذارد.

معمولا دندان هایی که درد دارند، لثه هایی که خونریزی می کنند و نفس هایی که بوی بدی می دهند، همگی نشانه های عدم سلامت دهان و دندان است، باکتری ها می توانند به راحتی از راه دهان وارد جریان خون شوند و باعث ایجاد عفونت و التهاب شوند.

بسیار ضروری است که به طور مداوم به دندانپزشک مراجعه کنید تا دچار عوارض دندان پوسیده بر بدن نشوید.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مهرازکارت همراه شوید.

انواع پوسیدگی دندان چگونه درمان میشود؟


عوارض دندان پوسیده

1.     عوارض دندان پوسیده روی بیماری های قلبی-عروقی:


سلامت ضعیف دهان و دندان، باعث افزایش خطر بیماری قلبی در افراد می شود، اگر لثه ها به علت باکتری هایی که باعث بیماری پریودنتال می شوند ،ملتهب شود این باکتری ها می توانند در جریان خون وارد شوند و موجب ایجاد پلاک و سخت شدن شوند.

این سخت شدن شریان ها، آترواسکلروز نامیده می شود که بسیار جدی است که باعث مشکلات جریان خون و انسداد قلبی می شود و احتمال حمله قلبی را نیز افزایش می دهد و نیز تاثیر مخربی بر عروق و رگ های خونی دارد و می تواند منجر به فشار خون بالا هم شود و سکته مغزی را زیاد می کند ، همچنین می تواند باعث افزایش آندوکاردیت شود، که یک بیماری خطرناک و جدی است و زمانی رخ می دهد که پوشش قلب آلوده باشد.

آیا کشیدن دندان پوسیده راهکار درستی است؟

2.     زوال عقلی از عوارض دندان پوسیده:


سلامت ضعیف دهان و دندان، بر مغز نیز تاثیر گذار است. موادی که از لثه های ملتهب شده، توسط عفونت آزاد می شوند، می توانند سلول های مغزی را از بین ببرند. و منجر به از دست دادن حافظه شوند ، بیماری زوال عقل و احتمالاً بیماری آلزایمر، می تواند به علت ژنژیویت ایجاد شود. که باکتری در دهان به کانال عصبی گسترش می یابد و وارد جریان خون نیز می شود.

انواع روش های جراحی دندان پوسیده چگونه است؟

  

3.     عوارض دندان پوسیده در عفونت های تنفسی :


سیستم تنفسی نیز از صحت ضعیف دهان و دندان آسیب می بیند.  باکتری در دهان از دندان های آلوده و لثه های متورم می تواند به ریه نفوذ کند، و یا از طریق جریان خون به آنجا وارد شود. این باکتری ها می توانند منجر به عفونت تنفسی و برونشیت حاد شوند.

آموزش پیشگیری از بیماری های دهان و دندان

4.     عوارض دندان پوسیده در افراد دیابتی:


علاوه بر افراد مبتلا به دیابت (که بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند)، بیماری های پریودنتال و عفونت های لثه ای ،به نوبه خود باعث افزایش دیابت می شوند و کنترل آن را سخت می کنند. از آنجایی که بیماری لثه ها و پوسیدگی دندان ها ،سطح قند خون را بالا می برند.  پس افرادی با بهداشت دهان و دندان ضعیف در معرض خطر ابتلا به دیابت قرار می گیرند.

 

5.     عوارض دندان پوسیده بر بدن در دوران بارداری:


در دوران بارداری رعایت بهداشت و سلامت دهان و دندان مهم تر و ضروری تر است، چرا که تغییرات هورمونی باعث می شود که عفونت به راحتی در دهان گسترش یابد، هر گونه عفونت در بدن مادر باردار ، عوارض حاملگی را افزایش می دهد، این مشکلات، سبب زایمان زودرس نیز می شوند، مهم است بدانید پوسیدگی دندان ها و بیماری های لثه، مادر و کودک را در معرض خطرات جدی قرار می دهد.

جهت مشاهده هزینه ارتودنسی دندان کلیک کنید

پر کردن دندان با جدیدترین روش ها با مهراز کارت

 

6.     عوارض دندان پوسیده در ناباروری:


لازم است بدانید ارتباط نزدیکی بین سلامت دهان و دندان و مشکلات ناباروری در زنان وجود دارد. پوسیدگی دندانها و آسیب های لثه، سلامت کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهد. افرادی که صحت ضعیف دهان و دندان دارند، دیرتر از افراد دیگر بارور می شوند.

آیا عصب کشی دندان پوسیده فایده ای دارد؟  

 

7.     عوارض دندان پوسیده روی سرطان:


روشن است که اقدامات سلامت ضعیف دهان و دندان، مانند مصرف تنباکو یا سیگار کشیدن، می تواند منجر به سرطان گلو یا دهان شود. اما انواع دیگر سرطان ها هستند که با بیماری های لثه ارتباط نزدیک دارند، احتمال خطر ابتلا به سرطان کلیه، سرطان پانکراس و سرطان خون در افرادی که بهداشت دهان و دندان ضعیف دارند ،بسیار بالاتر است.

 

8.     عوارض دندان پوسیده و بیماری های کلیوی:


مشکلات و بیماری های مزمن کلیه، یک مشکل جدی برای سلامتی هستند که بر کلیه ها، قلب، استخوان ها و فشار خون تاثیر میگذارند. عفونت های بدن، مانند پریودنتال میتواند منجر به بیماری کلیه شود، در کل افراد مبتلا به بیماری لثه، دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیف هستند و احتمال اینکه عفونت را تجربه کنند بسیار زیاد است. لازم است بدانید گاهی اوقات بیماری های کلیوی میتوانند بسیار جدی و حتی مرگ بار باشند.

 

9.     عوارض دندان پوسیده و آرتریت رو ماتویید:


در افراد مبتلا به بیماری لثه احتمال ابتلا به آرتریت ۴ برابر افزایش دارد،هر دو بیماری ، التهاب مشترک دارند، باکتری های دهانی ناشی از ورم لثه، میتوانند باعث افزایش التهاب در سراسر بدن شوند.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

 

10.   راه های پیشگیری از پوسیده شدن دندان ها:


مراقبت مداوم از سلامت دهان و دندان و مراجعه منظم به دندانپزشک، بهترین راه برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها میباشد، دندان ها و لثه هایتان را حداقل دو بار در روز شستشو دهید، از کشیدن سیگار و محصولات تنباکویی اجتناب کنید. از خمیر دندان ها و دهان شویه هایی استفاده کنید که حاوی فلوراید هستند،مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین را محدود کنید.

لازم است بدانید دندان های سالم و پاک، بدون درد و ناشی از حفره ها هستند. توجه داشته باشید که لثه های سالم نیز صورتی رنگ هستند و با مسواک زدن خونریزی نمی کنند.
سلامت دهان و دندان نشان دهنده سلامت کلی بدن است. پس با رعایت کردن آن خطر ابتلا به بیماری های جدی تر را در بدن خود کاهش دهید.

***جهت تهیه بیمه تکمیلی دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید***.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام قیمت برای چکاپ دندون چقدره ؟

      • admin
      • مهر ۵, ۱۴۰۰

      با سلام ویزیت و مشاوره با پزشک متخصص رایگان می‌باشد.

  2. سلام مهراز عصب کشی هم انجام میده؟

    1. با سلام بله با داشتن مهراز کارت عصب کشی دندان رو میتونید با کاهش هزینه 50% انجام بدید. https://mehrazcard.com/cost-of-dental-denervation/

  3. سلام چه زمانی پوسیدگی شدید میشه؟

    1. با سلام در صورت عدم درمان به موقع و طولانی شدن مدت زمان بی توجهی به پوسیدگی دندان، پیشروی کرده و به مرور زمان دندان از دست میرود.

  4. برای پوسیدگی سطحی دندان راهکاری به جز عصب کشی یا تراش وجود داره؟

    1. با سلام خیر. روش دیگه ای وجود نداره.

  5. جالب بود ممنون

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.