تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان و دهان

تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان

تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان

تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان چندان جالب و مفید نیست. رفتن به استخر، یک راه بسیار خوب برای خنک شدن در تابستان است. همچنین ممکن است ترجیح بدهید که بعد از یک روز دشوار کاری، در جکوزی استراحت کنید. با این حال، باید مراقب باشید زیرا استخرها حاوی کلر هستند و این ماده می‌تواند به دندان‌های شما آسیب بزند. وقتی که در حال لذت بردن از بودن خود در آب هستید، دندان‌هایتان احتمالاً آخرین چیزی هستند که به آنها  فکر می‌کنید.

 آیا می‌دانید که گذراندن زمان زیاد در آب حاوی کلر می‌تواند تأثیری منفی بر روی کیفیت لبخند شما بگذارد؟  آنقدر تعلل نکنید تا دندان‌هایتان آسیب ببینند. ترمیم دندان‌های آسیب دیده، به مراتب دشوارتر و گران‌تر از این محافظت خواهد بود.

اگر قرار است که در این تابستان مدت زمان زیادی را در آب بگذرانید، مراقب باشید که کلر به دندان‌های شما آسیب نزند. پیشگیری بهتر از درمان است.  شما می توانید با مراقبت کافی و بهداشت مناسب پس از شنا خطرات کلر را به حداقل برسانید . از اثرات ناراحت کننده ی آن را خود را مصون بدارید. استفاده از مسواک و نخ دندان مناسب، مسواک بین دندانی همراه با ژل فلوراید از مواردی است که برای افرادی که در استخر شنا می کنند الزامی است.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید

جهت مشاهده تعرفه تخفیف ارتودنسی کلیک کنید.

علت وجود کلر در آب استخر و تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان

دلیل بسیار خوبی برای وجود کلر در آب استخر وجود دارد. کلر از مریض شدن شما جلوگیری می‌کند. باکتری‌های مضر می‌توانند همه جا باشند (شما حتی برخی از انواع آن را به صورت طبیعی در دهان خود دارید، که علت ابتلای شما به پوسیدگی‌های دندان و بیماری‌های لثه می‌باشد). این باکتری‌ها دوست دارند که در آب بمانند، و به این روش می‌توانند رشد کنند. شنا کردن در چنین استخر آلوده‌ای می‌تواند باعث شود که به شدت بیمار شوید.

کلر، معمولاً به عنوان یک عامل ضد میکروب در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. کلر، شما را از باکتری‌های مضر در آب آشامیدنی ایمن نگه می‌دارد. این ماده همچنین استخرهای ما را تمیز و عاری از جلبک حفظ می‌کند. با این حال، زمانی که کلر به آب اضافه می‌شود، بر روی بالانس PH آب اثر می‌گذارد. بالانس PH میزان اسیدی یا قلیایی بودن آب است.

همه چیز درباره روکش دندان را بدانید …

پایین بودن PH  آب استخر

در حالی که PH پایین به اندازه‌ی 5/5 واقعاً می‌تواند دندان را حل کند. استخرهایی که به خوبی کلردار نشده اند، یا به صورت مکرر در معرض مواد شیمیایی هستند، نیز می‌توانند یک اثر منفی بر روی سلامت دندان‌های شما داشته باشند.کلر، با افزایش سطح PH (یا میزان اسیدی بودن) آب، به این موضوع کمک می‌کند.

خوب نیست که استخر دارای PH 11 باشد. آب تقریباً هیچ اسیدی در خود ندارد و این به این معنی که باکتری‌ها می‌توانند به صورت خارج از کنترل رشد کنند. اضافه کردن کلر به آب، میزان اسیدی بودن آن را افزایش می‌دهد تا جایی که شرو ع به کشتن باکتری‌ها کرده و آب را ایمن سازد. جایگزین‌هایی برای کلر وجود دارند، اما این جایگزین‌ها احتمالاً پرهزینه بوده و یا به سختی یافت می‌شوند. به این دلیل است که بسیاری از افراد و جوامع از کلر در استخرهای شنا استفاده می‌کنند.

چگونه کلر استخر بر سلامت دندان شما اثر می‌گذارد؟

اگر کلر کمک می‌کند که شما بیمار نشوید، پس چرا برای دندان‌ها مشکل‌ساز است؟ به این دلیل که کلر یک اسید است و هر اسیدی موجب آسیب می‌شود. مسلماً این آسیب باعث نمی‌شود که پس از خوردن یک قلپ آب در استخر، دندان‌های شما یکی یکی بریزند!. اما با گذشت زمان، این همان کاری که کلر موجود در استخر با دندان‌های شما می‌کند. یک استخر خوب، باید سطح PH بین 2/7 تا 8/7 داشته باشد. زمانی که بالانس PH استخر به درستی حفظ نمی‌شود، یا زمانی که در هفته شش ساعت یا بیشتر شنا می‌کنید، ممکن است دندان‌هایتان در خطر قرار بگیرند. اگر فکر می‌کنید که ممکن است مینای دندان خود را از دست داده باشید، دندان‌های خود را برای یافتن علائم زیر چک کنید:

لکه‌ی تیره بر روی دندان‌ها

آیا بر روی دندان‌های شما لکه‌های قهوه‌ای تیره ایجاد شده است؟

شفافیت دندان

آیا لبه‌های دندان‌های جلوی شما شروع به شفاف شدن کرده اند؟

تغییر رنگ دندان‌ها (کلکولوس شناگران)

درمان مسمومیت با کلر استخر

اگر با کلر استخر تماس مستقیم داشتید، بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. چراکه امری حیاتی است. به هیچ وجه استفراغ نکنید. مگر به دستور پزشک.

اگر پوست صورت یا بدنتان با کلر استخر تماس مستقیم داشت، بلافاصله آن را با صابون و آب شستشو دهید. اگر چشمان تان با کلر تماس مستقیم داشت چشم هایتان را با آب جاری یا چای دم کرده بشویید.

لباس هایتان را که با این ماده در تماس بوده اند را کاملا خارج کنید.

اگر به طور تصادفی کلر را بلعید، بلافاصله شیر یا آب جوشیده بخورید. مگر اینکه استفراغ یا تشنج داشته باشید.

تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان و عارضه کلکولوس شناگران

یک عارضه‌ی دیگر از وجود کلر در آب به نام “کلکولوس شناگران” معروف است. که تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان است. تمامی این کلر پشت یک لکه‌ی تیره‌تر و قهوه‌ای رنگ بر روی دندان‌های شما قرار دارد. کلر می‌تواند پس‌مانده‌ها را بر روی دندان‌ها ذخیره کرده و در صورت زیاد قرار گرفتن در معرض آن، رنگ دندان‌ها را به زرد یا قهوه‌ای تغییر دهد. مانند ضعیف شدن مینا، قرار نیست که به یکباره با دندان‌های تیره برخورد کنید. این فرایند آهسته است، اما به همین دلیل، تا زمانی که خیلی دیر نشده باشد، این تغییر رنگ را در دندان‌های خود مشاهده نخواهید کرد.

هرچه دندان‌ها مدت زمان بیشتری در معرض آب کلردار باشند، احتمال ابتلای شما به کلکولوس شناگران بیشتر خواهد بود. این بیماری معمولاً تنها برای شناگرانی پیش می‌آید که در هفته بیش از شش ساعت در آب دارای شیمیایی شنا می‌کنند. اگر این این لکه‌ها را بر روی دندان‌های خود یا کودک خود مشاهده کردید، دندان‌پزشک خود را در جریان بگذارید. پزشک می‌تواند این لکه‌ها را برطرف کرده. توصیه‌هایی را برای پرهیز از آنها به شما کند و در صورتی که این یک مسئله‌ی مزمن بود، جرم‌گیری‌های مکرر را انجام دهد.

تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان و ایجاد حساسیت دندان

یک عارضه‌ی دیگر که از مینای ضعیف حاصل می‌شود، حساسیت دندان می‌باشد که بازهم تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان و دهان است. قسمتی از وظیفه‌ی مینای دندان، محافظت از پایانه‌های عصبی است که در عمق دندان شما وجود دارند. بدون مینا، خوردن هر چیزی می‌تواند ناراحت کننده باشد. اما زمانی که آب کلردار مینای دندان را ضعیف می‌کند، فشار و دما، ساده‌تر می‌توانند به این پایانه‌های عصبی برسند. این دندان‌های حساس می‌توانند در زمان خوردن غذاهای داغ یا سرد  شما را اذیت کنند.

آسیب‌های دهان

ورزش‌های دارای برخورد بالا مانند واترپلو یا والیبال در آب می‌توانند شما را در خطر آسیب‌های دندان و فک قرار دهند. با پوشیدن محافظ دهان در زمان بازی، از خود محافظت کنید.

فشار دندانی

اگر غواص یا شناگر زیر آب هستید، در معرض خطر “فشار دندانی” قرار دارید. این بیماری که به نام بارودونتالژیا نیز شناخته می‌شود، در ارتفاعات شدید مانند عمق آب اتفاق می‌افتد. هوای درون دندان‌های شما منقبض می‌شود تا با فشار بیرونی انطباق یابد، و این موضوع باعث ایجاد درد و حتی آسیب به دندان‌های پر شده یا روکش‌های دندان می‌شود. قبل از غواصی بعدی خود، از دندان‌پزشک خود بخواهید تا دندان‌های شما را برای یافته پوسیدگی درمان نشده یا ترمیم‌های سست شده بررسی کند.

از دست رفتن تجهیزات دندان

همیشه پیش از شنا، نگهدارنده‌های دندان را از دهان خود خارج کنید. نه تنها ممکن است این تجهیزات در آب گم شوند، بلکه کلر موجود در استخر می‌تواند به تجهیزات پلاستیکی آسیب بزند. اگر دارای ارتودنسی کامل یا جزئی هستید، لازم نیست آنها را در حین شنا خارج کنید. با این حال، آب می‌تواند جذب میان ارتودنسی‌ها و دهان شما را سست کند، بنابراین، از چسب دندان مصنوعی برای ایمن کردن آنها استفاده کنید. اگر همچنان به نظر می‌رسد که ارتودنسی شما سست شده است، با دندان‌پزشک خود صحبت کنید.

ارتودنسی دندان را با مهراز کارت با کاهش هزینه چشمگیر تجربه کنید …

خشک شدن دهان

در زمانی که ذرات غذا در دهان شما باقی می‌مانند، پوسیدگی‌ها و بیماری‌های لثه بدتر می‌شوند. این موضوع به تغذیه شدن باکتری‌هایی می‌انجامد که باعث ایجاد چنین مشکلاتی در دندان می‌شوند. به صورت طبیعی، بزاق دهان شما این ذارت را می‌شوید. اما کلر باعث خشک شدن دهان شما می‌شود. خشک شدن دهان باعث می‌شود که ذرات غذای بیشتری در دهان شما باقی بماند تا باکتری‌ها را تغذیه کند و این موضوع باعث بالا رفتن خطر ایجاد پوسیدگی‌ها و بیماری‌های لثه می‌شود.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

چگونه می‌توانید در زمان شنا دندان‌های خود را از کلر محافظت کنید؟

تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان: شنا کردن، یک قسمت عالی از تابستان است، بنابراین به جای پرهیز از استخر، توصیه‌هایی که در ادامه خواهند آمد را برای محافظت از دندان‌های خود در مقابل کلر، به کار ببندید. زمانی که در آب هستید، سعی کنید که تا حد ممکن در زمان شنا دهان خود را بسته نگه دارید. بسیاری از دندان‌پزشکان توصیه می‌کنند که برنامه برای تمیزکاری و درمان فلوراید در ابتدای فصل ترتیب بدهید. اینکار از لبخند زیبای شما محافظت کرده و آن را در طول فصل تابستان در بهترین حالت خود نگه می‌دارد.

  • محافظت از دهان و تمیز کردن:

تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان: متأسفانه، آسیبی که کلر بر روی دندان‌های شما می‌گذارد فقط در صورتی پیش‌گیری می‌شود که به کلی در تماس با آن قرار نگیرید. شما می‌توانید در زمانی که ورزش‌های برخوردی آبی مانند واتر پلو یا والیبال در آب را بازی می‌کنید، از یک محافظ دهان استفاده کنید. با این حال، نتایج استفاده از این وسیله کامل نیستند. بهترین راه برای محافظت از دندان‌هایتان از لکه شدن، این است که برای جرم‌گیری بیشتر به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

  • پس از شنا در استخر کلردار،دهان خود را شستشو داده و مسواک بزنید:

 کلر استخر بر سلامت دندان: شستشو به پاک کردن اسیدها از دندان‌هایتان کمک می‌کند در حالی که مسواک زدن  با خمیر دندان حاوی فلوراید به تقویت مینای دندان شما کمک می‌نماید.

  • سطح PH استخر را در حدود 5/7 نگه دارید:

این دما، یک نقطه‌ی خوب است که در آن آب به قدری اسیدی است که باکتری‌ها را می‌کشد اما آنقدر اسیدی نیست که به سادگی به دندان‌ها آسیب بزند.

  • دهان خود را مرطوب نگه دارید:

از آنجا که خشکی دهان می‌تواند مشکل‌ساز باشد، نوشیدن آب زیاد و کافی، یک روش خوب برای مقابله با این مشکل است.

  • سطح کلر را چک کنید:

بررسی سطح کلر و تاثیر کلر استخر بر سلامت دندان و دهان: باید مطمئن باشید که استخری که در آن شنا می‌کنید به خوبی تمیز می‌شود. اگر از استخر عمومی استفاده می‌کنید، با تیم نگهداری استخر مرتبط شوید تا مطمئن باشید که سطح PH آب صحیح است. اگر در خانه استخر دارید، استخدام یک فرد متخصص را برای مدیریت سطح PH استخر خود، در نظر داشته باشید. اگر نمی‌توانید هزینه‌ی این کار را پرداخت کنید، تحقیقاتی را انجام دهید تا مهارت‌های خود را برای انجام این کار بالا ببرید.

  • برای تقویت مینای دندان خود، فلوراید کافی دریافت کنید. آب با برچسب فلوراید بنوشید و روزی دو بار با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
  • برای جرم‌گیری منظم و بررسی به دندان‌پزشک خود مراجعه کنید.

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام وقت بخیر بچه ۷ ساله رو من گزاشتم کلاس شنا ممکنه دندوناش پوسیده شه؟

      • admin
      • مهر ۲۲, ۱۴۰۰

      با سلام بله امکانش هست؛ بهتر است با دندانپزشک خود در میان بگذارید.

    • melika
    • آذر ۱۴, ۱۴۰۱

    سلام من دندونام جلوش شفاف شده باید چیکار کنم؟

    1. با سلام ممکنه مینای دندان آسیب دیده باشه. پیشنهاد میشه به دندانپزشک مراجعه کنید دوست عزیز :)

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.