براکت ارتودنسی چیست؟ | انواع براکت ارتودنسی

براکت ارتودنسی چیست

براکت ارتودنسی چیست؟

براکت ارتودنسی اتصالی است که با چسب یا باند روی دندان ها قرار داده می شود و معمولاً یک یا دو شیار دارد که سیم قوسی شکل ارتودنسی داخل آن قرار می‌گیرد.

انواع براکت های ارتودنسی

براکت از نظر جنس به براکت‌های سرامیکی، فلزی (کبالت، کروم، کامپوزیت، طلا، استیل ضدزنگ، تیتانیوم) و پلاستیکی تقسیم‌ بندی می‌شود. براکت خودباز شونده و براکت لینگوال نیز انواعی از براکت هستند که از نظر تکنیک اتصال به دندان متفاوتند.

جهت مشاهده تعرفه تخفیف ارتودنسی کلیک کنید.

براکت ارتودنسی فلزی یا معمولی

ارتودنسی با براکت فلزی یا معمولی، پرکاربردترین و رایج ترین نوع ارتودنسی ثابت است. براکت فلزی نسبت به دیگر انواع براکت از مزایای بسیاری بر خوردار است مانند: قابل بازیافت بودن، استریلیزه بودن، مقاومت بالا، سایش کم و هزینه مناسب.

براکت ارتودنسی چیست

براکت ارتودنسی چیست

جهت مشاهده هزینه ارتودنسی دندان کلیک کنید

مقایسه براکت لینگوال (زبانی) و براکت فلزی

  • تاثیر براکت فلزی و براکت لینگوال در ردیف کردن دندان‌ها به یک اندازه است.
  • براکت لینگوال یا زبانی در پشت دندانها، سمت زبان قرار داده می‌شود (برخلاف براکت فلزی که جلوی دندان قرار می‌گیرد)
  • مزیت بارز براکت لینگوال دیده نشدن آن هنگام لبخند زدن است، و از معایب آن ایجاد ناراحتی بیشتر برای زبان بیمار و دشواری تمیز کردن آن است.
  • براکت های لینگوال نسبت به براکت فلزی نسبت به هم نزدیکتر قرار می گیرند زیرا محیط داخلی قوس دهان نسبت به محیط بیرونی آن کوچکتر است و استقرار براکت ها و تنظیمات جلسات آینده سخت تر شده و هزینه انجام ارتودنسی نیز بیشتر می شود.

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟ افراد واجد شرایط چه کسانی هستند؟

براکت ارتودنسی چیست

براکت ارتودنسی چیست

جهت مشاهده هزینه کامپوزیت دندان کلیک کنید

تزریق ژل و بوتاکس صورت با کمترین هزینه و بالاترین کیفیت

درباره لیزر موهای زائد بیشتر بدانید.

براکت‌های خود تنظیم دیمون

کش های دور براکت (اورینگ)، در براکت خودباز و بسته شونده دیمون به کار برده نمی‌شود، بنابراین بریس چندان جلب توجه نمی‌کند و تمیز کردن دندان‌ها آسان تر است. حذف شدن کش دور براکتها نیز به نوبه خود جمع شدن پلاک روی دندان را کاهش می‌دهد. براکت دیمون فشار لازم را از طریق فنری بسیار کوچک به سیم ارتودنسی اعمال می‌کند. که این فشار دندان‌ها را به آرامی به سمت موقعیت صحیح حرکت می‌دهد. هنگام استفاده از این براکت تعداد جلسات ارتودنسی کمتر بوده و بیمار راحت‌ تر است.

قیمت اصلاح طرح لبخند با کاهش هزینه 50%

براکت ارتودنسی چیست

براکت ارتودنسی چیست

براکت سرامیکی

براکت سرامیکی از جنس اکسید تیتانیوم یا اکسید زیرکونیوم بوده، کاملاً پایدار و در برابر نیرو مقاوم است و در حفره دهان تغییر شکل نمی‌دهد. اما براکت سرامیکی به دلیل شکننده بودن ممکن است در طول درمان ارتودنسی بشکند. در این حالت برای مقاوم‌ تر شدن براکت در قسمت شکستگی از ماده بیشتر استفاده می‌شود که استفاده از آن را ناراحت کننده می باشد.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید

اصلاح طرح لبخند با بوتاکس چگونه انجام میشود؟

معرفی بهترین دکتر برای اصلاح طرح لبخند

براکت ارتودنسی چیست

براکت ارتودنسی چیست

براکت پلاستیکی

کاربرد براکت پلاستیکی زمانی است که بیمار به ارتودنسی با ظاهری طبیعی‌ تر نیاز داشته باشد و تمایلی به استفاده از فلز نداشته باشد. از معایب براکت‌های پلاستیکی، تغییر رنگ آنها در اثر عادت‌هایی چون مصرف توتون و دخانیات و نوشیدن مشروبات الکلی می باشد.

براکت ارتودنسی رنگی

در واقع و به طور حقیقی در دندانپزشکی عنوانی چون، ارتودنسی رنگی وجود ندارد. زمانی که می گوییم ارتودنسی رنگی، منظور همان حلقه های کوچک پلاستیکی که معروف به الاستیک های او-رینگ یا O-رینگ است. همچنین  این حلقه های پلاستیکی در رنگ های مختلفی وجود دارند. وقتی که از رنگ های مختلف این رینگ ها استفاده میشود، ارتودنسی رنگی نام دارد.

جمع بندی:

  • براکت فلزی مقرون به صرفه‌ ترین نوع براکت است که در تعرفه دندانپزشکی مهراز با نام “براکت معمولی” آورده شده است.
  • براکت‌های سرامیکی و پلاستیکی به دلیل قیمت بالاتر مواد و هزینه‌های جانبی نگهداری گرانتر هستند.
  • براکت‌های سرامیکی و پلاستیکی نسبت به براکت فلزی نیاز به جلسات تنظیم و تعمیر بیشتر دارند و مدت زمان ویزیت‌ هر دوره‌ طولانی‌ تر است.

ارتودنسی با بیمه دندانپزشکی

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام برای ارتودنسی که از داخل دهان انجام میدن قسط هم قبول میکنن؟ تخفیف ها به چه صورته

      • admin
      • شهریور ۲۲, ۱۴۰۰

      با سلام بله، با دریافت خدمات دندان پزشکی مهراز کارت شامل 50% تخفیف + اقساط می‌شوید.

  2. سلام ارتودنسی با مهراز چه میزان تاثیرگذاری روی قیمت داره؟

    1. با سلام با داشتن مهراز کارت میتونید انواع ارتودنسی رو با کاهش هزینه 30% تحت نظر متخصص ارتودنسی انجام بدید :) https://mehrazcard.com/dental-orthodontic-prices/

  3. سلام قیمت ارتودنسی با مهراز کارت چقدره؟

    1. با سلام با داشتن مهراز کارت انواع ارتودنسی دندان رو میتونید با کاهش هزینه 30% توسط متخصص انجام بدید. https://mehrazcard.com/dental-orthodontic-prices/

    • mino
    • بهمن ۳, ۱۴۰۱

    سلامت این کارت برای همه خدمات 50% تخفیف داره؟

    1. با سلام مهراز کارت برای تمامی خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی کاهش هزینه 50% و همچنین برای خدمات پوست و مو و زیبایی کاهش هزینه 30% برای شما در نظر گرفته :) https://mehrazcard.com/treatment-expenses/ https://mehrazcard.com/the-latest-prices-of-beauty-and-treatment-services/

  4. سلام مراکز مهراز کارت کجا هست؟

    1. برای مشاهده روی کلمه “لینک مراکز” کلیک کنید

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.