بریس های دندان

بریس های دندان

بریس های دندان

در صورتی که میخواهید از بریس های دندان ، برای صاف کردن دندان ها، هم تراز کردن فک ها، ازبین بردن فاصله بین دندان ها و داشتن لبخندی زیبا استفاده کنید، ممکن است در وهله اول به عوارض آن فکر کنید؟

مدت زمان قراردادن بریس ها بر روی دندان ها معمولا بین یک تا دو ساعت زمان میبرد. که این مدت بستگی به نوع دندان ها و نوع بریس های استفاده شده دارد. که البته ممکن است این فعالیت طی یک یا دو جلسه انجام گیرد.

لازم است بدانید که به طور کلی هیچ یک از مراحل نصب بریس های دندان شما را دچار آسیب نخواهند کرد. ولی گاهی ممکن است برخی قسمت های این فرایند همراه با کمی درد باشد.

در صورتی که تصمیم به استفاده از بریس های معمولی و یا سرامیکی دارید. به نکات زیر توجه داشته باشید:

زمانی که دندان ها بسیار نزدیک به هم باشند، دندانپزشک یک هفته قبل از چسباندن بریس ها، فاصله دهنده ها یا بندها را در میان دندان ها قرار میدهند. این فرایند کمکی به ایجاد فضای کافی برای دندان های عقبی محسوب میشود.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید

قبل از نصب بریس حتما دندان ها را تمیز کنید!

دندان های شما قبل از نصب بریس ها حتما و کاملا باید تمیز باشند. پس زمانی که دندان ها به طور کامل تمیز و خشک شدند، ارتودنسیت می تواند بریس ها را بر روی دندان قرار دهد.همه چیز را درباره پین دندان بدانید!

براکت چیست و نحوه چسباندن آن ها چگونه است؟

قطعات فلزی و یا سرامیکی کوچکی که سیم های ارتودنسی را به دندان ها متصل می کنند. براکت نام دارند.

  • در ابتدا محل چسباندن براکت ها به چسب آغشته میشود.
  • پس از آن ارتودنتیست با تاباندن نور آبی به دندان ها چسب را در آن قسمت فیکس می کند.

 

طبیعی است که پس از استفاده از چسب مزه بدی را در دهان احساس کنید. اما اطمینان داشته باشید. که این چسب سمی و مضر نخواهد بود. در مرحله بعد براکت ها به وسط هر یک از دندان ها چسبانده میشوند.

بریس نامرئی دندان

بریس نامرئی دندان نوعی از ارتودنسی دندان میباشد. که از جنس پلاستیک شفاف بوده. و ناحیه اطراف دندان را محکم در بر میگیرد. بریس نامرئی یا همان ارتودنسی نامرئی یا اینویزیلاین گونه هایی از قالب های شفاف و متحرک میباشند. که با استفاده از پلاستیک سخت و مقاوم باعث میشود. تا دندان ها صاف تر و منظم تر شوند. در این شیوه ارتودنسی برخلاف ارتودنسی فلزی، از هیچ گونه سیم یا براکتی استفاده نمیشود.

روش استفاده از بندها چگونه است؟

ارتودنتیست بندها را به منظور محکم کردن بریس ها به دور دندان های آسیاب پشتی متصل می کند. انتخاب نوع بند، بستگی به سایز دندان بیمار دارد و ارتودنتیست کمی چسب برای فیکس کردن این بندها استفاده می کند. در نهایت با تاباندن نور آبی چسب بندها را بر روی دندان ها فیکس میکند.

توجه داشته باشید که امکان دارد قرارگیری بندها بر روی دندان های آسیاب باعث درد بیمار شود. در صورت بروز این درد حتماً در اسرع وقت با پزشکتان، مشورت نمائید. که البته مشکل حادی نبوده و پزشک با تنظیم کردن بند ها این موضوع را حل خواهد کرد.

جهت مشاهده هزینه ارتودنسی دندان کلیک کنید

سیم های ارتودنسی چطور متصل میشوند؟

وقتی براکت ها و بند ها در محل مورد نظر به درستی قرار داده شدند، ارتودنتیست به وسیله سیم ارتودنسی براکت ها را به یکدیگر متصل می کند. در این مرحله ممکن است انتهای سیم ارتودنسی لثه دندان های عقبی بیمار را دچار ناراحتی کند که پزشک با چیدن سیم اضافی این مشکل را رفع خواهد کرد.

آیا میدانید بریس های پشت دندان چگونه قرار میگیرند؟

بریس های پشت دندانی بسیار مشابه بریس های معمولی هستند، با این تفاوت که محل نصب آن ها پشت دندان است. نصب این نوع از بریس ها  نسبت به نوع معمولی و فلزی زمان بیشتری می گیرد زیرا در پشت دندان نصب می شوند و همچنین جهت نصب آن نیاز به تخصص است.

از ارتودنسی نامرئی چه میدانید؟

در استفاده از ارتودنسی نامرئی نیاز به استفاده از سیم، بند و براکت نیست. تنها نیاز به یک قالب از دندان های بیمار است که باید حتما قالب کاملا با دندان های بیمار هم تراز باشد.

اگر تصمیم به استفاده از ارتودنسی نامرئی دارید حتما روش نصب و مراقبت آن را از پزشکتان آموزش ببینید.

مراقبت های پس از نصب بریس ها

معمولا پس از نصب بریس ها حدود یک تا دو ساعت ممکن است بیمار دچار ناراحتی و درد باشد. همچنین احتمال دارد هنگام جویدن غذا با درد مواجه شود، و یا حتی احتمال میرود به مدت چند روز احساس درد در سر و فک بیمار احساس شود که می توان با استفاده از مسکن ها مانند ایبوپروفن و استامینوفن این درد را متوقف کرد.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

رژیم غذایی مناسب پس از نصب بریس های دندان

بهتر است در روزهای اول بعد از نصب براکت ها از غذاهایی استفاده شود که کمترین نیاز به جویدن را دارند.

مواردی مانند:

  • ماست
  • بلغور جو دوسر
  • پوره سیب زمینی و گل کلم له شده
  • سبزیجات پخته
  • ماهی
  • تخم مرغ
  • انواع میوه های نرم مانند توت و موز
  • ماکارونی
  • پنیر
  • بستنی، ماست

همین طور ممکن است در قسمتی از دندانتان که براکت‌ها و سیم ها قرار دارد، در داخل گونه ها، زخم های ایجاد شود. با استفاده از موم و اعمال کردن آن بر روی بریس ها می توانید قسمتی از بریس را که باعث ایجاد درد می شود از میان ببرید. شما می توانید با استفاده از آب نمک دهان خود را شست و شو دهید تا از رشد باکتری ها در دهانتان جلوگیری کنید. بعد از یک ماه، شما باید برای تنظیم دوباره ارتودنسی خود به ارتودنتیست خود مراجعه کنید.

رژیم غذایی غیر مجاز بعد از نصب بریس های دندان

استفاده از برخی مواد غذایی در زمان استفاده از بریس ها برای شما مضر است.

انجمن ارتودنتیست های آمریکایی توصیه می کنند که از خوردن بعضی از غذاهای جویدنی و یا غذاهایی که خاصیت چسبندگی دارند در طول درمان خودداری کنید. مانند:

 

  • مغزها
  • پاپ کورن
  • ذرت
  • یخ
  • شکلات های سفت
  • آدامس
  • کارامل

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟ افراد واجد شرایط چه کسانی هستند؟

تغییرات ایجاد شده بعد از استفاده از بریس ها

اولین و مهمترین اتفاقی که بعد از نصب بریس ها رخ می دهد، حرکت تدریجی دندان های شما خواهد بود، این همان دلیلی که شما از استفاده کردن بریس ها انتظار دارید. اما تغییر دیگری که در شما ایجاد می شود اتخاذ کردن نوع متفاوتی است بهداشت دهان و دندان در زمان استفاده از آن ها می باشد.

برای جلوگیری از پوسیدگی و لکه بر روی دندان‌ها نیاز است که روش جدیدی در استفاده از مسواک و نخ دندان کسب کنید. انجمن ارتودنتیست های آمریکایی پیشنهاد می کنند که دندان های خود را به طور مرتب روزی چند بار تمیز کنید، حتی اگر در منزل نیستید. حداقل بعد از استفاده ی هرغذای شیرین دهان خود را با آب شست و شو دهید و با استفاده از وسایل خاص شست و شو و شوینده های مخصوص قسمت های زیرین سیم‌های ارتودنسی و بین دندان های خود را تمیز نگه دارید

نصب بریس های ارتودنسی

از بزرگترین روزهایی که یک فرد دارای ارتودنسی می تواند تجربه کند، روزی است که بریس های دندان را نصب کرده و روزی که بریس ها را از دندان خود خارج میکند. استفاده از بریس هیچ نوع ضرر و آسیبی به همراه ندارد و نصب آن معمولا یک تا دو ساعت طول می کشد. اگر شما از بریس های معمولی استفاده می کنید، این فرایند شامل اعمال بندها، براکت ها و سیم های ارتودنسی می باشد. اگر شما از بریس های پشت دندانی استفاده می کنید، فرایند نصب آن به دلیل موقعیت خاص براکت ها که در داخل دهان، که در قسمت داخلی دندان شما می باشد وقت گیر تر خواهد بود. اگر شما از ارتودنسی نامرئی استفاده می کنید، نیازی به استفاده از براکت ها و بندها ندارید.

نصب ارتودنسی گاهی هم با درد همراه خواهد بود، اما معمولاً با استفاده از داروهای ضد درد و خوردن غذاهای نرم بعد از چند روز این درد کاهش خواهد یافت.

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره ارتودنسی دندان

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. من یه ارتودنسی میخوام انجام بدم که فقط سیم باریک باشه کجا میتونم اقساطی پیدا کنم؟

      • admin
      • شهریور ۱۸, ۱۴۰۰

      با سلام تمامی خدمات ارتودنسی مهراز کارت شامل تخفیف 50% + اقساط می‌باشند. شما پس از دریافت کارت می‌توانید به نزدیک مراکز درمانی جهت معالجه مراجعه کنید. مراکز درمانی طرف قرارداد مهراز کارت: https://mehrazcard.test-prozhe.ir/treatment-centers/

  2. من هم ارتودنسی کردم با مهرازکارت راضی بودم قیمتش هم خیلی مناسب دراومد

    1. با سلام ممنون از انتخابتون. خوشحالیم که از خدمات و هزینه ها راضی بودید. در خدمتتون هستیم. https://mehrazcard.com/dental-orthodontic-prices/

  3. ممنون از مطالب مفیدتون

  4. عالی بود

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.