پوسیدگی دندان کودکان با والدین سیگاری

پوسیدگی دندان کودکان با والدین سیگاری

پوسیدگی دندان کودکان با والدین سیگاری احتمال بیشتری دارد!!!

پوسیدگی دندان کودکان با والدین سیگاری ریسک بالاتری دارد. طبق نتایج تحقیقات چنانچه کودک در 4 ماهگی در معرض دود سیگار قرار بگیرد، این امر با افزایش ریسک پوسیدگی دندانی در 3 سالگی همراه خواهد بود.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با ما همراه باشید

مشاهده هزینه مشاوره کودک و نوجوان

پوسیدگی دندان های شیری

میزان پوسیدگی دندان­های شیری در کشورهای توسعه ­یافته، زیاد است. به­ طوری­که این میزان در کودکان 5-2 ساله ایالات متحده ٪20/5 و در کودکان 3 ساله ژاپنی ٪25 است.برنامه­ های پیشگیری از پوسیدگی دندان­های کودکان و نوپایان روی کاهش مصرف قند، استفاده از مکمل­های خوراکی فلوراید و وارنیش فلوراید تمرکز دارد.

دانستیم که ریسک پوسیدگی دندان کودکان با والدین سیگاری بسیار بالاست. با این حال، بعضی از مطالعات بیان می­ کنند که قرار گرفتن در معرض دود سیگار نیز در بروز پوسیدگی دندان­های شیری، نقش دارد.

توجه به این نکته لازم است که پوسیدگی دندانی از فاکتورهای متعددی منتج می­ شود مانند عوامل فیزیکی، بیولوژی، محیطی و عوامل مرتبط با شیوه زندگی.

عوامل پوسیدگی­ زا شامل میکروب پوسیدگی­ زا، میزان ناکافی جریان بزاق، میزان ناکافی فلوراید و بهداشت نامناسب دهان و دندان است. در این میان عاملی که نقش کلیدی ایفا می­ کند، اکتساب میکروب استرپتوکوک موتانس است.

موتانس از قند مصرفی، اسید تولید می­ کند که این اسید سبب حل شدن مینا (انامل) دندان می­ شود.این میکروب معمولاً از دهان مادر به دهان کودک منتقل می­شود و سن شایع انتقال میکروب موتانس به دهان کودک 31-19 ماهگی است.

آیا عصب کشی دندان پوسیده فایده ای دارد؟

استنشاق دود سیگار چه مضراتی برای سلامت دهان و دندان دارد؟

قرار گرفتن در معرض دود سیگار اثر سوء بر سلامت دهان و دندان دارد.

قرار گرفتن در معرض دود سیگار بطور مستقیم بر دندان­ها و میکروارگانیسم­ها اثر می ­گذارد. این تأثیرگذاری شامل موارد زیر است: التهاب مخاط دهان، آسیب به عملکرد غدد بزاقی، کاهش سطح سرمی ویتامین ث و نقص عملکرد دستگاه ایمنی.

در کودکانی که در معرض دود سیگار محیطی قرار می ­گیرند، کاهش سطح IgA بزاقی و افزایش سطح و افزایش فعالیت سیالیک اسید دیده می­ شود. سیالیک اسید تجمع استرپتوکوک موتانس را قدرت می­ بخشد. این امر سبب ایجاد پلاک دندانی و پوسیدگی دندانی خواهد شد. براساس حقایق پیش گفته، کاهش استنشاق دود سیگار محیطی در میان کودکان به پیشگیری از پوسیدگی دندانی کمک می­ کند. به عبارت دیگر چنانچه کودکان در معرض دود سیگار قرار نگیرند، پوسیدگی دندانی در آن­ها کاهش می ­یابد. با این وجود، این نظریه هنوز به اثبات نرسیده است.

والدین محترم لطفا بیماری های دندان در کودکان را بشناسید!

تیم پژوهشی متشکل از محققین ژاپنی مطالعه­ ای را ترتیب دادند که براساس آن اثر استعمال دخانیات در دوران بارداری و در معرض قرار گرفتن نوزاد 4 ماهه به دود سیگارِ موجود در فضای خانه را بر پوسیدگی دندان­های شیری مورد بررسی قرار دادند.

آیا کشیدن دندان پوسیده راهکار درستی است؟

انواع پوسیدگی دندان چگونه درمان میشود؟

استعمال سیگار توسط مادران باردار

محققین می­ خواستند بدانند آیا استعمال دخانیات توسط مادر در دوران بارداری و در معرض قرار گرفتن نوزاد 4 ماهه به دود سیگار، ریسک پوسیدگی دندان­های شیری را افزایش می­ دهد یا خیر؟

پژوهشگران اطلاعات مربوط به 76920 کودکی را که بین 2004 تا 2010 میلادی متولد شده بودند و چکاپ­های منظمی در 0، 4، 9، 18 ماهگی و 3 سالگی در خانه­ های بهداشت شهر کوب ژاپن داشتند را مورد بررسی قرار دادند.

از مادران خواسته شد که پرسشنامه خاصی را پر کنند تا اطلاعات زیر بدست آید:

در معرض قرار گرفتن کودک به دود سیگار در دوران بارداری تا 3 سالگی وی و دیگر فاکتورهای مرتبط با شیوه زندگی مثل عادت تغذیه و بهداشت دهان و دندان.

سرایت پوسیدگی یک دندان به سایر دندان ها

شیوع پوسیدگی دندان براساس وجود حداقل یک دندان پوسیده، از دست رفته یا پر شده مشخص گردید. معاینه دندان­های کودک توسط دندان­پزشکان مجرب صورت گرفت.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

انواع روش های جراحی دندان پوسیده چگونه است؟

افزایش ریسک پوسیدگی در کودکانی با والدین سیگاری

تا اینجا پوسیدگی دندان کودکان با والدین سیگاری را بررسی کردیم ولی میخواهیم به درکی عمیق تر برسیم.

شیوع دود سیگار در محیط خانه در میان کودکانی که مورد مطالعه قرار گرفته بودند ٪55/3 بود و ٪6/8 شواهدی از قرار گرفتن در معرض دود سیگار را نشان دادند. در مجموع 12729 مورد از پوسیدگی دندان تشخیص داده شد. که البته در بیشتر این موارد، دندان در مرحله پوسیدگی قرار داشت.

در مقایسه با خانواده­ های غیرسیگاری، مصرف سیگار در محیط خانه و استنشاق دود سیگار توسط نوازد 4 ماهه با افزایش دو برابری ریسک ایجاد پوسیدگی دندانی کودک همراه خواهد بود. تأثیر استعمال دخانیات توسط مادر در دوران بارداری، در این زمینه بخصوص از نظر آماری قابل ملاحظه نبود.

از جمله محدویت­های مطالعه فوق این است. که در زمره مطالعات مشاهده­ ای قرار می­ گیرد و نتیجه گیری در مورد علت و معلول قابل دستیابی نیست. یافته­ های حاصل از مطالعه ممکن است تحت تأثیر عواملی قرار گرفته باشند. که در مطالعه فوق اندازه ­گیری نشده است.

“قرار گرفتن در معرض دود سیگار در سن 4 ماهگی که نیمی از کودکان مورد مطالعه در شهر کوب ژاپن آن را تجربه کرده بودند با افزایش ریسک پوسیدگی دندان­های شیری همراه است. هرچند یافته­ های این مطالعه نمی ­توانند رابطه علت و معلول مشخصی برقرار سازند. اما از گسترش دامنه برنامه­ های سلامت جامعه ­نگر جهت کاهش قرار گرفتن در معرض دود سیگار، حمایت می­ کنند.”

دیگران مطالعه میکنند:

درمان پوسیدگی دندان با لیزر

بهترین کلینیک دندانپزشکی کودکان کجاست؟

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

شما با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوانید کاهش هزینه ۵۰ درصدی تمامی خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندان را برای داشتن لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر دهان و دندان خود استفاده نمایید. با تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی، می‌توانید به راحتی فهرستی از دندانپزشکان متخصص را در اختیار داشته و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

کارت تخفیف دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت

با در نظر داشتن هزینه های بسیار بالای ایمپلنت دندان، داشتن بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت که بتواند درصد قابل توجهی از هزینه های بالقوه و مرتبط با آن را پوشش دهد قطعا بسیار کمک کننده خواهد بود. شما با داشتن این بیمه میتوانید به بهترین متخصصان ایمپلنت دسترسی داشته باشید. و از خدمات با کاهش هزینه 30 درصدی مهراز کارت برای ایمپلنت و همچنین سایر خدمات با کاهش هزینه 50% بهره مند شوید.

خرید بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید با خرید بیمه دندانپزشکی مهراز از کاهش هزینه ۵۰ درصدی واقعی برای تمامی خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی خود بره مند شوید. همچنین از مزایای خرید کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوان به امکان استفاده از خدمات بلافاصله پس از صدور کارت اشاره کرد. همچنین امکان مراجعه به نزدیکترین مراکز درمانی در سراسر کشور جهت استفاده از خدمات را خواهید داشت. برای دریافت این بیمه میتوانید از طریق سایت و شبکه های اجتماعی و یا به صورت حضوری و تلفنی نیز اقدام نموده و در سریع ترین زمان ممکن بیمه نامه خود را در محل مورد نظرتان دریافت نمایید.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره دندانپزشکی اطفال و پوسیدگی دندان

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    • آذر
    • مهر ۱۹, ۱۴۰۰

    چقدر جالب فقط برای دندون کودکان دود سیگار باعث پوسیدگی میشه؟

      • admin
      • مهر ۲۰, ۱۴۰۰

      با سلام خیر، برای تمامی سنین دود سیگار مضر و موجب خراب شدن دندان ها می‌شود.

  1. سلام من همسرم سیگاریه ترک هم نمیکنه واقعا آزاردهندس

    1. با سلام سیگاری بودن والدین تاثیر مستقیم و منفی روی سلامت دهان و دندان کودک شما خواهد داشت.

    • taher
    • بهمن ۲۴, ۱۴۰۲

    جالب بود

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.