موم ارتودنسی

موم ارتودنسی

موم ارتودنسی

عموما موم ارتودنسی یا موم دندان با هدف تسکین استفاده میگردد. که برای افرادی که ارتودنسی انجام داده اند. یک مزیت است.

معمولا افرادی که ارتودنسی انجام داده. و روی دندانهایشان بریس قرار داده شده است. به دلیل وجود براکت ها دچار ناراحتی در داخل گونه و همچنین زبان میشوند. زمانی از طول درمان ارتودنسی ممکن است سیم‌ها شل شوند. و یا قلاب‌ها به داخل و یا خارج دهان صدمه بزنند. و باعث بریدن شوند. که در نهایت موجب سائیدگی داخل گونه و یا ایجاد نقاط قرمز رنگ و همچنین تاول شوند. که این امر باعث میشود جویدن غذاها برای شخص با مشکل و احساس درد مواجه گردد.

گاهی اوقات اگر این عوارض پیگیری و درمان نشوند. باعث ایجاد عفونت میگردند. وقتی زخمی عادی داخل دهان ایجاد میشود. معمولا 1هفته زمان میبرد تا التیام یابد. یکی از راههای تسکین این نوع زخم ها موم ارتودنسی است. که البته بسیار دردناک خواهد بود. لازم به ذکر است بدانید که موم ارتودنسی یا همان موم دندان برای افرادی که دارای دندان مصنوعی جزئی هستند بسیار مفید خواهد بود.

جهت مشاهده تعرفه تخفیف ارتودنسی کلیک کنید.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی و یا بیمه تکمیلی دندانپزشکی با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید

جهت مشاهده هزینه مشاوره و روانشناسی کلیک کنید

 

روش کار موم دندان

گاهی متخصصین ارتودنسی براکت های نامرئی را پیشنهاد میدهند. به دلیل اینکه علاوه بر ناپیدا بودن در دهان از ایجاد سائیدگی نیز جلوگیری میکنند. اما هنوز هم براکت‌های فلزی  رایج ترین نوع هستند.

وظیفه موم ارتودنسی این است که به عنوان مانعی بین سیم ها و براکت های ارتودنسی و بافت نرم دندان قرار بگیرد. تا از ایجاد زخم ها و سائیدگی های احتمالی جلوگیری کرده و همچنین به بهبود زخم های ایجاد شده از قبل، کمک کند . به مرور زمان پوست داخلی دهان محکم تر شده و به بریس ها عادت میکند. تا جایی که بیمار دیگر نیازی به استفاده از آنها ندارد. و یا خیلی کمتر از قبل مورد نیازش خواهد بود.

متخصص ارتودنسی معمولا در کیت مراقبت از دندان هنگام نصب بریس‌ها ، روش مراقبت از موم دندان را ارائه می‌کند. اما زمانی که تمام شود. میتوان به راحتی از هر داروخانه ای تهیه نمود.

ارتودنسی برای چه کسانی مناسب است؟ افراد واجد شرایط چه کسانی هستند؟

موم ارتودنسی

موم ارتودنسی

رنگ و اندازه موم های دندان

موم ها در اندازه های کوچک تهیه میشوند که بتوانید آن را در کیف دستی خود نگهداری کنید تا هر زمان تمام شد جایگزین موم قبلی کنید.

رنگ موم ها معمولا در دمای اتاق که جامد هستند، سفید است ولی در دمای دهان نرم شده و بیرنگ ظاهر میشود.

جنس موم دندان از مواد طبیعی تهیه میشود موادی همانند موم پارافین و موم طبیعی، موم زنبور عسل یا موم کارنوبا و شامل بعضی از ژل‌ها یا اصلاح کننده‌هاست.

جالب است بدانید موم قابل خوردن و بدون ‌طعم است یا در طعم‌هایی مانند نعناع تهیه می‌شود. معمولا بیماران ترس از بلعیدن موم دندان دارند از آنجایی که موم در داخل دهان مورد استفاده قرار می‌گیرد تولید کنندگان اطمینان حاصل می‌کنند که برای سلامت انسان مضر نباشد. پس جای نگرانی نیست.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی و هزینه دندان مصنوعی با مهراز کارت کلیک کنید

طریقه استفاده از موم دندان

موم ارتودنسی یک محصول پزشکی کاملا نرم و بی ضرر است . در صورتی که تا به حال استفاده نداشته اید و نگرانی دارید به دستورالعمل های زیر توجه نمائید:

 

  • کمی موم را از ظرف جدا کنید.
  • موم را بین انگشتان خود کمی ورز دهید تا نرم شود و قابل شکل گیری باشد.
  • موم را مستقیما بر روی براکتی که باعث آزار می‌شود قرار دهید. موم به براکت و دندان می‌چسبد. می‌توانید به مقدار نیاز از موم استفاده کنید تا راحت باشید. با کار کردن با آن متوجه خواهید شد که چه مقدار به آن نیاز دارید.

 

نیاز به استفاده‌ی مجدد از موم دندان از مشکلاتیست که ممکن است مصرف کنندگان با آن مواجه شوند زیرا به تدریج پوسته پوسته می‌شود. جایگزین موم ارتودنسی، سیلیکون دندانی است که به صورت نوار در بازار موجود است. برخی افراد استفاده از محافظ لب پلاستیکی را که روی بریس‌ها نصب می‌شود ترجیح می‌دهند.

جایگزین موم ارتودنسی

موم سیلیکونی : موم سیلیکونی مانند نوارهایی میباشد که روی براکت ها قرار میگیرد

موم شمع : اگر شمع دارید می توانید مقداری از آن را جدا کنید و دقیقا مثل موم ارتودنسی روی محل قرار دهید .

ادامس بدون قند : از ادامس های بدون قند میتوانید به عنوان موم ارتودنسی استفاده کنید.

جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهرازکارت تماس حاصل نمائید.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره ارتودنسی دندان

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. من چند روزه ارتودنسی کردم همه دهنمو زخم کرده این مومارو بزارم ازار دهنده نیس؟ انگار یه جسم اضافه دیگه روهم باید تحمل کنی

      • admin
      • شهریور ۱۹, ۱۴۰۰

      با سلام خیر، آزار دهنده نیست چون اصلا متوجه نمی‌شید؛ نه طعم داره، نه بو و...

  2. سلام من با مهراز کارت ارتودنسی کردم و راضی هستتم قیمتا هم خیلی مناسب بود

    1. با سلام ممنون از انتخابتون. خوشحالیم که از خدمات راضی بودید. در خدمتتون هستیم دوست عزیز :)

  3. ممنون بابت مطالب مفیدتون

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.