شکستگی دندان | درمان شکستگی دندان

شکستگی دندان

شکستگی دندان چگونه درمان میشود؟

مینای دندان رویی‌ترین بخش دندان است. این عضو علی‌رغم این‌که سخت‌ترین عضو بدن از لحاظ استحکام می‌باشد اما باز هم ممکن است بشکند. در این مطلب قصد داریم انواع شکستگی دندان و نحوه درمان آن‌ها را بررسی کنیم.

مواردی مثل جویدن ماده‌ای سخت، ضربه به صورت، افتادن، پوسیدگی، ضعیف شدن دیواره دندان به‌خاطر وجود حفره و پرشدگی‌های بزرگ می‌توانند موجب ترک خوردن یا شکستن دندان شوند. شکستگی‌های جزئی معمولا باعث درد نمی شوند، اما جدا شدن قطعه بزرگی از دندان می‌تواند دردناک باشد.

انجمن دندان‌پزشکی آمریکا لیستی ازمواد خوراکی را ارائه داده که می‌توانند به دندان‌های شما آسیب برسانند. این مواد خوراکی عبارتند از آب‌نبات های سخت، یخ، مرکبات، قهوه، میوه‌های خشک، چیپس سیب‌زمینی، سودا، الکل و نوشیدنی‌های ورزشی. درهرحال در صورت بروزهر کدام از انواع شکستگی‌ها لازم است هرچه‌سریع‌تر به دندان‌پزشک مراجعه شود.

جهت مشاهده هزینه کامپوزیت دندان کلیک کنید.

همه چیز درباره عصب کشی دندان

انواع شکستگی

شکستگی دندان مراحل و انواع مختلفی دارد که در ادامه بررسی می‌کنیم:

    • ترک های کوچک (کریزلاین)

کریزلاین عبارتست از خطوط ریز و سطحی که تنها مینای دندان را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این نوع شکستگی خفیف‌ترین نوع شکستگی است. این ترک‌ها عمق زیادی ندارند و غیر از ایجاد نقص ظاهری هیچ گونه درد و مشکلی برای فرد ایجاد نمی کنند. دندان‌پزشک برای رفع مشکل ظاهری پیش‌آمده بر اثر کریزلاین دندان را پالیش می‌کند.

    • شکستگی کاسپ دندان

شکاف‌هایی که بر روی سطح جونده دندان دیده می شوند را شکستگی کاسپ دندان می‌نامند. این شکستگی تاثیری روی پالپ دندان ندارد و بنابراین با درد همراه نیست. دندان‌پزشک جهت جلوگیری از گسترش شکاف و بازیابی عملکرد دندان آن را روکش می‌کند.

    • دندان ترک خورده

ترک‌خوردن دندان ناشی از گسترش ترک از کاسپ به سمت ریشه است. ترک‌خوردگی دندان یک مشکل جدی است و عدم تشخیص به‌موقع آن می تواند منجر به ازدست‌رفتن دندان شود.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی و یا بیمه تکمیلی دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

    • دندان نصف شده

 عدم درمان به‌موقع دندان ترک خورده موجب می‌شود دندان به قطعات جدا ازهم تقسیم‌شود. در این نوع شکستگی، شکاف دندان تا عصب امتداد دارد به این معنی که دندان به صورت عمودی به دو قسمت جداگانه تقسیم شده است. در مورد دندان‌هایی که بیش از یک ریشه دارند مانند دندان‌های مولار، می توان یکی از ریشه‌ها را نگه‌ داشت و بقیه را با یک روکش پوشش داد. در این حالت، دندان‌پزشک ریشه آسیب‌دیده را حذف و بقیه دندان و ریشه را با تاج پوشش می دهد. درمواردی‌که نشود ریشه را حفظ کرد دندان باید کشیده شود.

کاهش هزینه ایمپلنت دندان با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز کارت …

    • شکاف عمودی ریشه

شکستگی عمودی ریشه عبارتست از شکافی که از ریشه شروع شده و تا سطح دندان گسترش یافته است. از آن‌جایی که این شکستگی اطراف ریشه را عفونی می‌کند این آسیب عموما دردناک و با التهاب لثه همراه است. در اغلب موارد این‌چنینی راهی برای نجات دندان وجود ندارد و دندان باید کشیده شود.

    • شکستن در اثر وجود پوسیدگی

پوسیدگی‌های شدید دندان می تواند باعث ایجاد حفره در داخل آن شود. ایجاد حفره باعث تضعیف دندان و فروپاشی آن از درون به بیرون می‌شود. در مواردی‌که پوسیدگی به استخوان رسیده دندان باید کشیده شود.

جهت مشاهده قیمت ایمپلنت دندان و تخفیف روکش دندان کلیک کنید.

همه چیز درباره روکش دندان را بدانید …

بررسی روش‌های درمان دندان شکسته

  • باندینگ

باندینگ دندان یک نوع ترمیم هم‌رنگ دندان است. در این روش که برای درمان ترک، لب‌پر شدن، شکستگی جزئی و پر کردن فاصله بین دندان‌ها استفاده می شود کامپوزیت با استفاده از چسب مخصوص بر روی دندان‌ها قرار گرفته و با نور مخصوص در محل محکم می‌شود. باندینگ فقط در صورتی که برای درمان پوسیدگی استفاده شود نیاز به بی‌حسی دارد و در سایر موارد نیازی به استفاده از بی‌حسی نیست. عمر مفید باندینگ دندان تا ۱۰ سال است.

  • ونیرها

ونیر دندان لایه ای از جنس کامپوزیت یا سرامیک به رنگ دندان است که روی سطح ظاهری دندان قرار گرفته و نواقص دندان را پوشش می‌دهد. ونیرها به دندانهای جلو چسبانده شده و ظاهری کاملا طبیعی و زیبا به دندان‌ها می‌دهند. عمر مفید ونیرها در صورت مراقبت صحیح تا 30 سال است. به‌کارگیری ونیر برای افراد مبتلا به دندان‌قروچه توصیه نمی‌شود.

پر کردن دندان با جدیدترین روش ها با مهراز کارت

آشنایی با مزایا و معایب کشیدن دندان با کاهش هزینه 50% مهراز کارت

  • تاج

تاج از پرسلین هم‌رنگ دندان ساخته شده و یکی از روش‌های محبوب حفظ دندان است. این وسیله مثل یک کلاه روی دندان قرار گرفته و علاوه بر بهبود عملکرد دندان، زیبایی آن را نیز افزایش می‌دهد.
این روش برای درمان دندان‌های شکسته‌ای که نمی‌توانند در برابر فشار جویدن مقاومت کنند و هنگام خوردن و آشامیدن دردناک می‌شوند استفاده می‌شود. برای ساخت تاج باید قالب‌گیری از دندان بیمار انجام شود. به‌عبارت‌دیگر تاج برای هر بیمار به‌صورت سفارشی ساخته می‌شود.

  • عصب کشی

در صورتی که ترک به پالپ دندان رسیده و آن را عفونی کرده باشد از عصب‌کشی برای درمان استفاده می‌شود.

  • ایمپلنت دندان

در مواردی که ترک و شکستگی تا زیر خط لثه گسترش پیدا کرده باشد دیگر راهی برای نجات دندان وجود نخواهد داشت و دندان باید کشیده شود. ایمپلنت علاوه بر این‌که جایگزینی برای دندان‌های از دست رفته است از تحلیل استخوان فک جلوگیری می‌کند.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی  کلیک کنید.

دندان عضو مهم و حساسی در بدن است که باید همواره از آن مراقبت شود. در صورتی‌که دندان ترک خورده یا شکسته در دهان دارید جهت جلوگیری از گسترش آسیب و عفونی و دردناک شدن دندان در اولین فرصت به دندان‌پزشک مراجعه کنید.

جهت تهیه بهترین بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

کارت تخفیف دندانپزشکی

شما با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوانید کاهش هزینه ۵۰ درصدی تمامی خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندان را برای داشتن لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر دهان و دندان خود استفاده نمایید. با تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی، می‌توانید به راحتی فهرستی از دندانپزشکان متخصص را در اختیار داشته و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

کارت تخفیف دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت

با در نظر داشتن هزینه های بسیار بالای ایمپلنت دندان، داشتن بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت که بتواند درصد قابل توجهی از هزینه های بالقوه و مرتبط با آن را پوشش دهد قطعا بسیار کمک کننده خواهد بود. شما با داشتن این بیمه میتوانید به بهترین متخصصان ایمپلنت دسترسی داشته باشید و از خدمات با کاهش هزینه 30 درصدی مهراز کارت برای ایمپلنت و همچنین سایر خدمات با کاهش هزینه 50% بهره مند شوید.

بیمه تکمیلی دندانپزشکی

شما با تهیه بیمه تکمیلی دندانپزشکی مهراز مشمول برخورداری از ۵۰ درصد کاهش هزینه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی شده و میتوانید از تمامی خدمات دندانپزشکی با هرهزینه ای بدون سقف و محدودیت در سراسر کشور بهره بگیرید. در صورتی که سایر بیمه نامه ها دارای سقف استفاده از خدمات به صورت سالانه هستند. از اصلی ترین مزایای داشتن بیمه تکمیلی دندانپزشکی مهراز این است که می‌توانید با اطمینان بیشتری در مورد پوشش هزینه‌های ناگهانی و گزاف دندانپزشکی خود دست یابید.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره کامپوزیت دندان

دانلود pdf مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. عالییی بود عااالی

  2. ایمپلت نیاز به تمدید داره یا دائمیه؟

      • admin
      • شهریور ۲۷, ۱۴۰۰

      با سلام دائمی است؛ ولی مدوام نیاز به مراقبت و رعایت بهداشت دهان دارد.

  3. سلام وقت بخیر اگر دندان بشکنه به چه صورت ترمیم میشه؟ یعنی مواد میزارن؟

    1. با سلام بله با استفاده از مواد کامپوزیتی ترمیم میشه که کاملا مشابه دندان طبیعی شماست. https://mehrazcard.com/restorative-dentistry/

  4. سلام تعرفه کشیدن دندان شکسته چقدره؟

    1. با سلام خدمات کشیدن انواع دندان و همچنین جراحی دندانهای نهفته با مهراز کارت با کاهش هزینه 50% انجام میشه. https://mehrazcard.com/cost-of-tooth-extraction/ https://mehrazcard.com/cost-of-specialized-dental-surgery/

  5. سلام اگر دندانی بشکند باید کشیده شود؟

    1. با سلام خیر. در بیشتر مواقع قابل ترمیم هستش. اما با تشخیص دندانپزشک بستگی به نوع شکستگی داره که کشیده بشه و یا ترمیم. https://mehrazcard.com/restorative-dentistry/

  6. سلام من میخوام کارت مهراز بگیرم باید چیکار کنم ؟

    1. سلام میتونید از طریق سایت وارد لینک ثبت نام بشید.

  7. سلام مراکز شما کجاست؟

    1. سلام از طریق لینک "مراکز درمانی" مشاهده بفرمایید

  8. ممنون از محتوای مفیدتون

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.