دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای یا پروتز دندان موقت یک نگهدارنده است. که به صورت اتصال به سقف دهان و یا در برخی مواقع به فک تحتانی متصل می شود. زمانی که پروتز را در دهان قرار می دهید یک ردیف کامل دندانی دارید که لبخند زیبایی را به صورت شما می دهد.

از دست دادن دندان های دائمی بر اثر انواع بیماری های دندان و لثه و یا انواع جراحت ها مانند ضربه تصادف و غیره می تواند زیبایی ما را دچار نقض کند.

جهت مشاهده تعرفه تخفیف دندانپزشکی کلیک کنید.

درباره دندان مصنوعی و انواع پروتزهای دندانی بیشتر بدانید

دندان مصنوعی ژله ای شامل دو قسمت می باشد:

  • پایه ، برای ساختن قسمت پایه دندان از کلریک یا همان فلز کروم کبالت استفاده می شود.
  • از پرسلین استفاده می شود.

دندان ژله ای از مابقی دندانهای مصنوعی مزیتهای بهتری دارد. زیرا در دندانهای مصنوعی معمولی تحریک لثه ها به همراه درد وجود دارد. همچنین احتمال شکسته شدن دندان مصنوعی زیاد میباشد.

دندانپزشکان به استفاده از دندان مصنوعی ژله ای توصیه می کنند. زیرا بیماران با آنها راحتی بیشتری را حس می کنند. انعطاف پذیری دندان ژله ای باعث می شود که به لثه ها بچسبد و نیازی به چسب یا اتصالات جداگانه برای ثابت ماندن روی لثه ها نداشته باشد.

همچنین دندان مصنوعی ژله ای به دلیل انعطاف پذیر بودن، با افتادن از دست دچار شکستگی نمی‌شوند.

در هنگام تمیز کردن آنها دقت بیشتری لازم است. این پروتز نسبت به مدلهای دیگر پروتز بیشتر مستعد ایجاد پلاک و باکتری است.  بنابراین هر روز باید پروتز را از دهان خود خارج کنید و آن را تمیز کنیم.

جهت مشاهده تعرفه تخفیف ایمپلنت و بیمه دندانپزشکی کلیک کنید.

دندان مصنوعی ژله ای

دندان مصنوعی ژله ای

 تفاوت های پروتز دندان ژله ای و دندان موقت

  • پروتز دندان ژله ای به نسبت پروتز دندان موقت نرم تر می باشد
  • دندان مصنوعی موقت به نسبت دندان ژله ای ارزان تر بوده و از نظر اقتصادی صرفه تر می باشد.
  • دندان های موقت از نظر شکل ظاهری طبیعی و شبیه دندان های فرد می باشد پروتزهای دندان موقت سریع آماده می شوند و نیاز به انجام مقدمات خواص ندارد
  • پروتز دندان ژله ای در این پروتز نسبت به پروتز موقت معمولی احتمال شکستگی کمتری دارد. پروتز ژله ای  به راحتی به دندان می‌چسبد و در استفاده آن نیازی به گیره فلزی نمی باشد.
  • جنس پروتز ژله ای شفاف است. بنابراین رنگ طبیعی لثه ها مشخص می باشد. این پروتزها با سرعت آماده می شوند و نیاز به زمان زیادی برای ساخت آنها نیست.
  • در دندان های مصنوعی ژله‌ای کمترین حساسیت ها به وجود می آیند.
  • جویدن غذا با دندان های مصنوعی ژله ای بسیار راحت و آسان است.

همه چیز درباره مراحل پروتز دندان

کاهش هزینه ایمپلنت دندان با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز کارت …

البته با بیان تمام این مزیت ها از پروتز دندان موقت و دندان مصنوعی ژله ای معایبی هم برای آنها وجود دارد که بیان آنها در اینجا می پردازیم.

معایب دندان های موقت

  • معایب پروتز های موقت به دلیل استفاده از متریال ارزان قیمت که استحکام کمی نسبت به بقیه پروتزهای دندان دارند، شکننده تر می باشند. که در صورت شکستن آنها باید مجدداً به دندانپزشک مراجعه کرد.
  • در دندان های موقت به دلیل گیره هایی که در دهان وجود دارد خصوصاً در استفاده‌های اول با ناراحتی افراد همراه است. جویدن غذا کمی با سختی همراه میباشد.
  • امکان حساسیت نیز وجود دارد.
  • ماندگاری و دوام بسیاری از بیماری های لثه و یا فرسوده شدن دندان در زمانی که پروتز به طور مرتب تمیز نشود همراه است.
  • با گذشت زمان به دلیل لاغر شدن فرد یا خورده شدن لثه، پروتز شل شده و برای قرار گرفتن در جای مناسب خود باید دوباره به پزشک مراجعه شود.

کاهش قیمت دندان مصنوعی فک بالا بدون سقف با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز

 معایب دندان مصنوعی ژله ای

  • هزینه این پروتز نسبت به ایمپلنت کمتر بوده ولی نسبت به پروتز موقت بیشتر می‌باشد.

دندان مصنوعی تکه ای ثابت چگونه به فک متصل میشود؟

راه حل هایی برای دندان های مصنوعی لق شده و استخوان فک تحلیل رفته

قبل از ایمپلنت ها استفاده از چسب دندان یا آستر نرم در زیر دندانهای مصنوعی تنها راه از بین بردن درد و همچنین ناراحتی‌های ناشی از لق شدن دندانهای مصنوعی بود.
چسب دندان یک روش موقت است که فقط در زمان کوتاه باعث جلوگیری از لق بودن دندانهای مصنوعی میشود. ولی با گذشت زمان که استخوان های فک بیشتر تحلیل می روند این چسب اثر خود را از دست میدهد و دیگر کارایی ندارد.
همچنین این چسب ها از مواد تشکیل شده‌اند که در قسمت مخاط بدون دندان بیمار حساسیت هایی را به وجود می‌آورند.

قیمت کاشت دندان مصنوعی تکی با کاهش هزینه مهراز کارت چقدر است؟

برخی نکات مراقبت از دندان های مصنوعی

به طور منظم دندانهای طبیعی و دندانهای مصنوعی که در دهان وجود دارند باید تمیز شوند. چون این دندان ها مستعد هستند چه ذرات مواد غذایی باعث پلاکهای روی آنها شوند. همچنین مواد غذایی بیشتری نسبت به دندانهای طبیعی در آنها گیر میکند.

بنابراین به شستشوی منظم تر نیاز می باشد و نیز لازم است که دندان های مصنوعی که از دهان خارج می‌شوند در محلول تمیز کننده مناسب قرار بگیرند.

در زمان مسواک زدن دندان های مصنوعی مانند دندان های طبیعی با خمیر دندان و یک عدد مسواک که دارای سر کوچک می باشد آنها را تمیز کنیم.

اما ممکن است با تمام مراقبت های ما بازهم لکه هایی روی دندانهای مصنوعی ایجاد شود. با مراجعه به دندانپزشک می‌توان آنها را برطرف کرد. باید دقت کنیم دندان مصنوعی ژله ای تا حدودی حساس هستند.

دندان مصنوعی تکی جلو چگونه متصل میشود؟

ماندگاری و دوام دندان های مصنوعی چقدر است؟

اگر از دندان های مصنوعی به خوبی مراقبت شود می توانند برای سالیان طولانی ماندگاری و دوام داشته باشند.

البته بعضی مواقع لازم است که وضعیت این دندانها اصلاح شوند و یا به خاطر فرسایش لثه ها و حتی دندان های طبیعی، تغییری در آنها به وجود آید و یا حتی نیاز به ساخت دوباره آنها باشد.

در زمان انتخاب دندانپزشک برای ساخت دندان مصنوعی ژله ای دقت لازم را به کار ببرید. زیرا دندانهای مصنوعی ضعیف که به خوبی در دهان قرار نگیرند می‌توانند باعث مشکلات زیادی مانند بوی بد دهان، به دلیل گیر افتادن مواد غذایی در زیر لثه ها، زخم های دهانی عفونت‌های دهانی بشوند.

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

آیا استفاده از دندان های مصنوعی در نحوه غذا خوردن تاثیر می گذارند؟

زمانی که برای اولین بار از دندان های متحرک برای غذا خوردن استفاده می شود بهتر است از غذاهای نرم و لقمه های کوچک استفاده شود از خوردن مواد غذایی سفت و چسبنده جلوگیری شود.

به مرور زمان این دندانها مانند دندانهای طبیعی شما می شوند و هیچ تغییری در نحوه غذا خوردن و یا حرف زدن شما ایجاد نمی کنند.

قیمت دندان مصنوعی سرامیکی با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز چگونه است؟

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره دندان مصنوعی

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام میخوام بدونم برای سفید کردن دندون مصنوعی میشه از وایتکس استفاده کرد؟؟

    1. سلام و وقت به خیر بهتره برای سفید و ضدعفونی کردن دندانهای مصنوعی از وایتکس و سایر مواد اسیدی استفاده نشه چون ممکنه به مرور زمان باعث تغییر شکل پروتز ها بشه ولی اگر بخواهید میتونید چند قطره از این سفید کننده رو داخل آب بریزید و دندان مصنوعی رو داخلش قرار بدید.

  2. من برای مادرم دندون میخوام بزارم بین ژله ای و انواع دیگش موندم چطور میتونم با دکتر مشورت کنم؟

      • admin
      • شهریور ۱۳, ۱۴۰۰

      با سلامَ پس از دریافت کارت تخفیف مهرازکارت می‌توانید به مراکز طرف قرارداد مراجعه فرمایید. مراکز درمانی طرف قرارداد مهراز کارت: https://mehrazcard.test-prozhe.ir/treatment-centers/

  3. سلام من حدود یکماه دندان کشیده ام کامل ایا ژله ای بزارم بهتر است وکجا بهتر کار می کنند. چون طاقت ابله لثه را ندارم

    1. با سلام انتخاب نوع پروتز دندان باید حتما با توجه به شرایط دندانهاتون و با تشخیص پزشک باشه.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.