تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان ها

تغییر رنگ دندان ها

عوامل تغییر رنگ دندان ها را می‌توان به 2 دسته عوامل خارجی و عوامل داخلی طبقه‌بندی کرد.

کاهش هزینه بلیچینگ دندان ها با مهراز کارت

عوامل داخلی تغییر رنگ دندان ها

  • داروها

    مصرف بعضی داروها در دورانی که دندان‌ها در حال شکل‌گیری هستند. مثل دوران جنینی، نوزادی یا کودکی می‌تواند تغییر رنگ دندان‌ها را به‌دنبال داشته‌باشد. درمان این‌گونه از تغییر رنگ دندان ها پرهزینه و مشکل است و بهترین راه چاره عدم مصرف خودسرانه این داروهاست. تتراسیکلین یکی از شناخته‌شده‌ترین داروهایی است که در صورت مصرف در سال‌های ابتدایی زندگی می‌تواند عامل تغییر رنگ دندان شود و لکه های آبی، خاکستری یا سیاهی از خود بر روی دندان به‌جا بگذارد. تعداد دندان‌های تغییر رنگ داده بسته به زمان مصرف دارو متفاوت است. در صورت مصرف طولانی‌مدت ممکن است کلیه دندان‌ها دچار تغییر رنگ شوند.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی و یا بیمه تکمیلی دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

  • فلوراید

    عامل اصلی استحکام و مقاوم کردن دندان‌ها در مقابل پوسیدگی فلوراید است اما وجود آن به مقدار زیاد موجب تغییر رنگ دندان می‌شود. وجود فلوراید اضافی می‌تواند باعث ایجاد لکه های زرد یا قهوه ای روی دندان‌ها شود. در مناطقی که آب آشامیدنی آن‌ها حاوی فلوراید است این لکه‌های دندانی بسیار شایع است.

  • عصب‌کشی یا درمان ریشه کانال دندان

    پس از درمان ریشه رنگ بسیاری از دندان‌ها با گذشت زمان تغییر می‌کند. عواملی که در این تغییر رنگ نقش دارند عبارتند از خونریزی پالپ دندان هنگام انجام پروسه درمان ریشه، جا ماندن بقایای پالپ در تاج دندان، مواد پر کننده کانال که خود رنگ دارند و عوامل دیگر. در صورتی که درمان ریشه در زمان مناسب و توسط دندان‌پزشک حرفه ای بدون عوارض جانبی صورت گیرد احتمال تغییر رنگ به حداقل کاهش می‌یابد.

  • مواد ترمیمی دندان

    آمالگام ماده ای است که برای پر کردن دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. آمالگام حاوی فلز جیوه است. این فلز با نفوذ تدریجی به داخل دندان می‌تواند موجب تیرگی آن شود.

  • ضربه به دندان‌ها

    ضربه به دندان می‌تواند موجب خونریزی پالپ و تغییر رنگ دندان شود.

  • عفونت دندانها

    دندانهای عفونی شیری و دائمی باید به‌موقع درمان شوند در غیر این‌صورت تغییر رنگ دندان را به دنبال خواهند داشت.

  • بیماری های مادرزادی، ارثی و اکتسابی

    مینا یا عاج دندان در برخی افراد می‌توانند به خاطر برخی بیماری‌های خونی، پوستی یا مادرزادی نقص داشته باشند که همین نقصان می‌تواند عامل تغییر رنگ دندان باشد.

استفاده از زردچوبه و گلاب برای سفیدی دندان

عوامل خارجی تغییر رنگ دندان ها

  • رنگ‌دانه‌های مواد خوراکی

    خوراکی‌های رنگ‌دار در درازمدت می‌توانند رنگ دندان‌ها را تغییر دهند. مصرف بی‌رویه نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه باعث تیرگی دندان می‌شود. چای حاوی فلوراید است و همان‌طور که در بخش عوامل داخلی تغییر رنگ اشاره شد فلوراید خودش می‌تواند لکه‌های زرد یا قهوه‌ای بر روی دندان‌ها ایجاد کند.
    کشیدن سیگار در افرادی که به آن اعتیاد دارند یکی از بدترین عوامل تغییر رنگ دندان هاست.دهان‌شویه‌ها نیز علی‌رغم اینکه مصرف درمانی دارند اما مصرف خودسرانه و بی رویه شان مضر بوده و می‌تواند دندان‌ها را تیره کند.

  • بالا رفتن سن

    جویدن مواد غذایی نیروهایی به دندان‌ها وارد می‌کند که این نیروها با گذشت زمان و بالا رفتن سن، ترک‌هایی در مینای دندان به‌وجود می‌آورند. این ترک‌ها راهی برای نفوذ رنگ مواد به داخل دندان‌ها باز می‌کنند که بر اثر آن دندان‌ها تیره‌تر به‌نظر می‌رسند.

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی و تخفیف روکش دندان کلیک کنید.

همه چیز درباره روکش دندان را بدانید …

نقش مراقبت های بهداشتی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ها

مسواک زدن و کشیدن منظم نخ دندان برای حفظ سلامت دندان‌ها نقشی حیاتی دارند. تداوم و نظم در مراقبت از دندان‌ها علاوه بر این‌که از پوسیدگی و آسیب دیدن دندان‌ها جلوگیری می‌کند به حفظ زیبایی و سفیدی دندان‌ها نیز کمک می‌کند.

افراد سیگاری گاها از خمیردندان‌های سفیدکننده ای برای از بین بردن تیرگی های ناشی از سیگار استفاده می‌کنند که این خمیردندان‌ها اثرات سایشی دارند و باعث از بین بردن مینای دندان آسیب جدی به دندان وارد آورده و در درازمدت موجب تیره‌تر شدن دندان‌ها می‌شوند. بنابراین جهت حفظ سلامت دندان‌ها از به‌کاربردن این خمیردندان‌ها اجتناب شود. مراجعه دوره‌ای به دندان‌پزشک برای جرم گیری راهکار بهتری برای سفید کردن دندان‌هاست و به این افراد توصیه می‌شود به جای استفاده از خمیردندان‌های سفید کننده مضر با مراجعه دوره‌ای به دندان‌پزشک دندان‌ها را جرم‌گیری کنند تا به روشی بدون خطر بتوانند زیبایی و سلامت دندان‌های خود را حفظ کنند. هر چند ترک سیگار بهترین راهکار برای سفید ماندن دندان‌های افراد سیگاری است.

به کلیه افراد توصیه می‌شود برای سالم و زیبا ماندن دندان‌ها از مصرف بی رویه چای، قهوه و جویدن آدامس خودداری کنند.
به طور جدی توصیه می‌شود از مصرف موادی که تحت عنوان سفیدکننده دندان مثل برچسب، ژل، آدامس یا خمیردندان‌های سفیدکننده که در فروشگاه‌ها به‌فروش می‌رسد خودداری شود.

خوشبختانه امروزه برای اغلب انواع بدرنگی دندان روش‌های درمانی مناسبی وجود دارد که از آن‌جمله می توان به بلیچینگ (روش‌های سفید کردن دندان‌ها) و لمینت اشاره کرد.

آشنایی با معایب بلیچینگ دندان

جهت تهیه بهترین بیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

کارت تخفیف دندانپزشکی

شما با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوانید کاهش هزینه ۵۰ درصدی تمامی خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندان را برای داشتن لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر دهان و دندان خود استفاده نمایید. با تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی، می‌توانید به راحتی فهرستی از دندانپزشکان متخصص را در اختیار داشته و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

کارت تخفیف دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت

با در نظر داشتن هزینه های بسیار بالای ایمپلنت دندان، داشتن بیمه دندانپزشکی برای ایمپلنت که بتواند درصد قابل توجهی از هزینه های بالقوه و مرتبط با آن را پوشش دهد قطعا بسیار کمک کننده خواهد بود. شما با داشتن این بیمه میتوانید به بهترین متخصصان ایمپلنت دسترسی داشته باشید و از خدمات با کاهش هزینه 30 درصدی مهراز کارت برای ایمپلنت و همچنین سایر خدمات با کاهش هزینه 50% بهره مند شوید.

بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی

قطعا از مهمترین ویژگی هایی که میتوان برای یک کارت تخفیف دندانپزشکی نام برد، میزان پوشش دهی آن است که در این میان کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز با پوشش ۵۰ درصدی به عنوان بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی از سوی کاربران، شناخته شده است. از دیگر ویژگی‌های بهترین کارت تخفیف دندانپزشکی می‌توان به سرعت و سهولت در استفاده، پوشش وسیع خدمات دندانپزشکی و تخفیف‌های متنوع اشاره کرد. به علاوه مهراز کارت بدون پرداخت هزینه ماهانه و تنها با پرداخت یک هزینه سالانه بسیار جزئی ارائه می‌شود که از لحاظ مالی نیز برای شما بسیار کمک کننده خواهد بود.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره جرمگیری دندان

دانلود pdf مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    • رضا
    • شهریور ۲۵, ۱۴۰۰

    دندونای من ارثی ضعیفن انقدد پر کردمو کشیدم خسته شدم یه روکش قوی با هزینه مناسب میخوام انجام بدم کجارو پیشنهاد میکنید

      • admin
      • شهریور ۲۵, ۱۴۰۰

      با سلام تمامی خدمات درمانی طرف قرارداد مهراز کارت، از تخفیف 50%، تعرفه مشخص و همچنین توسط متخصص با تجربه انجام می‌شود. مراکز درمانی طرف قرارداد مهراز کارت: https://mehrazcard.test-prozhe.ir/treatment-centers/

    • حسن
    • آبان ۱۴, ۱۴۰۱

    سلام وقت بخیر من به علت سیگار دندونام زرد شده چه روشی برای سفیدی پیشنهاد میدید؟

    1. با سلام روش های متعددی برای سفیدی و درخشندگی دندانها وجود داره مانند جرمگیری ، بلیچینگ و یا حتی کامپوزیت و لامینت دندان. https://mehrazcard.com/cost-of-dental-composite/ https://mehrazcard.com/the-cost-of-scaling-teeth/ https://mehrazcard.com/the-cost-of-dental-laminate/ https://mehrazcard.com/the-cost-of-teeth-bleaching/

  1. سلام با مهرازکارت همه شهرها میشه درمان کرد؟

    1. با سلام مهراز کارت در شهرهای مختلف کشور مراکز درمانی و زیبایی طرف قرارداد بسیاری داره که میتونید مراجعه کنید. لیست مراکز و پزشکان خدمت شما: https://mehrazcard.com/treatment-centers/

  2. سلام اگر زردی دندان زیاد باشه جرم گیری تاثیری داره؟

    1. با سلام بله قطعا تاثیرگذار خواهد بود :) https://mehrazcard.com/the-cost-of-scaling-teeth/

  3. سلام روکش دندان با مهراز کارت چقدر هزینه داره؟

    1. سلام لینک تعرفه خدمت شما

  4. سلام کارت مهراز رو از کجا باید تهیه کنیم؟

    1. سلام میتونید از طریق لینک “ثبت نام آنلاین” اقدام بفرمایید

  5. من چند سال شسیگار میکشیدم میخواستم ببینم میتونم رنگ دندونم رو مثل قبل سفید کنم؟

    1. سلام بله چرا که نه

  6. سلام وقت بخیر شما اراک هم مطب دارید؟

    1. سلام بله

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.