حفره خشک | پیشگیری از حفره خشک

حفره خشک

حفره خشک به چه علت ایجاد میشود؟

حفره خشک چیست؟

حفره خشک (الوئولار استئیت) یک عارضه دردناک دندانپزشکی است که گاهی اوقات بعد از کشیدن دندان دائمی بزرگسالان رخ می دهد. حفره خشک زمانی اتفاق می افتد که لخته خون در محل خالی دندان کشیده شده رشد نکند، یا قبل از بهبودی زخم، خارج و یا حل شود.

به طور معمول، یک لخته خون در محل کشیدن دندان شکل می گیرد. این لخته خون به عنوان یک لایه محافظ بر روی قسمت انتهایی استخوان و عصب در حفره خالی دندان عمل می کند. همچنین پایه و اساس رشد استخوان جدید را فراهم می کند.

مطالعه درباره عوارض کشیدن دندان و آشنایی یا مزایای کشیدن دندان

از بین رفتن و جا به جایی لخته خون تشکیل شده بعد از کشیدن دندان، باعث می شود استخوان و اعصاب زیرین در معرض هوا قرار بگیرند و این مورد منجر به درد شدید می شود. درد شدید نه تنها در حفره بلکه در امتداد اعصاب به سمت صورت شما حرکت می کند. حفره ملتهب می شود و ممکن است با مواد غذایی باقی مانده پر شود و بر درد افزوده شود. اگر حفره خشک ایجاد شود، درد به طور معمول یک تا سه روز پس از برداشتن دندان شما شروع می شود.

حفره خشک شایعترین عارضه در مورد کشیدن دندان مانند برداشتن دندان مولر سوم (دندان عقل) است. مصرف داروهای بدون نسخه به تنهایی برای درمان این عارضه کافی نیست. بهتر است به دندانپزشک یا جراح متخصص دهان مراجعه کنید تا درمان های مناسبی را برای تسکین درد شما ارائه دهند.

جهت تهیهبیمه دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

علائم و نشانه های حفره

علائم و نشانه های سوکت خشک ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • درد شدید در طی چند روز پس از کشیدن دندان
  • کاهش جزئی یا کل لخته خون تشکیل شده در محل دندان کشیده شده
  • استخوان قابل مشاهده در حفره
  • شیوع درد از حفره به سمت گوش، چشم یا گردن شما در همان طرف دندان کشیده شده صورت
  • بوی بد دهان یا بوی ناخوشایند از نفس کشیدن شما
  • طعم ناخوشایند در دهان

کشیدن دندان خراب چه مزایایی دارد؟ آیا جراحی دندان درد دارد ؟

چه زمانی به پزشک مراجعه کنید؟

بعد از کشیدن دندان احساس میزان مشخصی از درد و ناراحتی طبیعی است. با این حال، شما باید با کمک داروهای مسکنی که دندانپزشک یا جراح متخصص دهان و دندان برایتان تجویز کرده، بتوانید درد طبیعی دندان را مدیریت کنید. درد به مرور زمان کاهش می یابد. اگر چند روز پس از کشیدن دندان احساس درد جدید و یا شدیدی در دندان خود شدید، به سرعت با دندانپزشک یا جراح متخصص دهان خود تماس بگیرید.

همه چیز درباره روکش دندان را بدانید …

درمان حفره خشک دندان در طب سنتی و روش های خانگی

1- استفاده از سیر : ابتدا سیر تازه را درون دهان خود قرار دهید و آن را با دندان خرد کنید. هنگامی که آب سیر در دهان جاری شد درد به تدریج فروکش خواهد کرد. پس از گذشت 5 دقیقه سیر را از دهان خود خارج کرده و دهانتان را با آب ولرم بشویید . این عمل را 2-3 بار در روز تکرار کنید.

2- استفاده از دهانشویه زردچوبه : مقداری زردچوبه را در آب ولرم حل کرده. سپس دهان تان را با این محلول شستشو دهید و آن را تکرار کنید.

3- استفاده از سرکه سیب و آب : این دو مایع را باهم مخلوط کرده و در دهان تان قر قر کنید. برای مدتی آن را تکرار کنید.

4- : استفاده ار اب نمک : این دهانشویه را عفونت زدایی نیز میکند در در طول روز سه بار در دهان خود قر قر کنید.

5- روغن گل میخک : مقداری پنبه فشرده شده را در این روغن قرار داده و روی دندان خود بگذارید. بعد از 5 دقیقه آن را از دهان خارج کرده و دهان خود را با آب ولرم شستشو دهید.

چگونه ترس از کشیدن دندان را کاهش دهیم؟

علل ایجاد حفره

علت دقیق ساکت خشک همچنان موضوع مطالعه است. محققان بر این باور هستند که ممکن است موارد خاصی در ایجاد این عارضه درگیر باشد، مانند:

  • آلودگی باکتریایی ساکت
  • ترومای شدید استخوان وبافت در محل جراحی
  • باقی ماندن تکه های بسیار کوچکی از ریشه یا استخوان در زخم پس از جراحی

جهت مشاهده هزینه عصب کشی کلیک کنید

عوامل مؤثر در افزایش احتمال عارضه حفره

عواملی که می توانند خطر ابتلا به ساکت خشک را افزایش دهند عبارتند از:

  • کشیدن سیگار و مصرف دخانیات: مواد شیمیایی موجود در سیگار یا اشکال دیگر تنباکو مانند پیپ، ممکن است روند بهبودی را کندتر کند و منجر به آلودگی محل زخم شود. عمل مکیدن سیگار ممکن است از نظر جسمی لخته خون را از بین برده و یا جا به جا کند.
  • مصرف قرص های ضد بارداری: میزان زیاد استروژن در داروهای ضد بارداری ممکن است روند بهبودی طبیعی را مختل کرده و خطر حفره خشک را افزایش دهد.
  • مراقبت نادرست در منزل: عدم رعایت دستورالعمل های مربوط به مراقبت از دندان کشیده شده در منزل و رعایت ضعیف بهداشت دهان و دندان ممکن است خطر ساکت خشک را افزایش دهد.
  • سابقه ابتلا به ساکت خشک در گذشته: اگر در گذشته دچار حفره خشک شده اید، احتمال دارد بعد از کشیدن هر دندان دیگری دچار این عارضه شوید.
  • عفونت دندان یا لثه: وجود عفونت های فعلی یا قبلی در اطراف دندان کشیده شده خطر بروز حفره خشک را افزایش می دهد.

جراحی دندان برای کشیدن چگونه انجام میشود؟

عوارض ایجاد حفره در دندان

ایجاد حفره خشک و دردناک، به ندرت منجر به عفونت یا عوارض جدی می شود. با این حال، عوارض احتمالی آن تأخیر در بهبودی، عفونت در ساکت و یا پیشرفت عارضه و ایجاد عفونت مزمن استخوان (استئومیلیت) می باشد.

راه های جلوگیری از ایجاد حفره

برای جلوگیری از عارضه حفره خشک، قبل از عمل می توانید این مراحل را انجام دهید:

به یک دندانپزشک یا جراح متخصص دهان با تجربه در کشیدن دندان، مراجعه کنید. در صورتی که دخانیات استعمال می کنید، سعی کنید قبل از کشیدن دندان سیگار نکشید؛ زیرا سیگار کشیدن و استفاده از سایر محصولات تنباکو خطر ابتلا به ساکت خشک را افزایش می دهد. در این مورد می توانید با پزشک یا دندانپزشک خود مشورت کنید تا برنامه ای به شما بدهد و در ترک دائمی کمکتان کند. در رابطه با مصرف هرگونه داروهای بدون نسخه و یا مکمل هایی که مصرف می کنید با دندانپزشک یا جراح متخصص دهان خود صحبت کنید، زیرا ممکن است مصرف آن ها در ایجاد لخته شدن خون تداخل داشته باشد.

انواع روش های جراحی دندان پوسیده چگونه است؟

توصیه های دندانپزشک یا جراح متخصص دهان

برای اطمینان از بهبود صحیح ساکت و جلوگیری از حفره خشک، دندانپزشک یا جراح متخصص دهان شما اقدامات زیادی می تواند انجام دهد. این مراحل ممکن است شامل مصرف یک و یا چند مورد از داروهای زیر است که به جلوگیری از حفره خشک کمک کند:

  • استفاده از دهانشویه های ضد باکتری یا ژل ها بلافاصله قبل و بعد از عمل
  • خوردن آنتی بیوتیک خوراکی، به ویژه اگر سیستم ایمنی بدن به خطر بیفتد
  • استفاده از محلول ضد عفونی کننده بر روی زخم
  • انجام پانسمان های دارویی بعد از عمل

جهت مشاهده تعرفه دندانپزشکی سال کلیک کنید.

کاری که بعد از عمل می توانید انجام دهید

بعد از کشیدن دندان، دندانپزشک و یا متخصص دهان برای تسریع در روند بهبودی و کاهش درد و تورم توصیه هایی به شما می کند. مراقبت صحیح در منزل بعد از کشیدن دندان به بهبودی و جلوگیری از آسیب رساندن به زخم کمک می کند. این دستورالعمل ها عبارتند از:

زمان مناسب برای شروع فعالیت بعد از کشیدن دندان

بعد از عمل جراحی برنامه ریزی کنید و تا روزی که دکتر از شما خواسته استراحت کنید. توصیه های دندانپزشک یا جراح متخصص دهان خود را در مورد زمان از سرگیری فعالیت های طبیعی جدی بگیرید. به مدت زمانی که باید از انجام ورزش های شدید و ورزش هایی که ممکن است منجر به خارج شدن لخته خون در ساکت شود، دقت کنید.

مدیریت درد بعد از کشیدن دندان

کمپرس سرد در روز اول بعد از کشیدن دندان و کمپرس گرم در روزهای بعد از آن، در قسمت بیرونی صورت خود قرار دهید تا به کاهش درد و تورم کمک کند. داروهای مسکن و ضد درد را طبق تجویز پزشک مصرف کنید.

نوشیدن مایعات بعد از کشیدن دندان

بعد از عمل مقدار زیادی آب بنوشید. این عمل از ایجاد احساس تهوع به دلیل استفاده از داروهای ضد درد جلوگیری می کند. تا زمانی که دندانپزشک یا جراح متخصص دهان شما توصیه می کند، از نوشیدن مشروبات الکلی، کافئین دار، گازدار یا گرم خودداری کنید. حداقل یک هفته با نی بنوشید زیرا عمل مکیدن ممکن است باعث جدا شدن لخته خون را در ساکت شود.

آیا کشیدن دندان پوسیده راهکار درستی است؟

خوردن غذا بعد از کشیدن دندان

در روز کشیدن دندان فقط غذاهای نرم مانند ماست میل کنید. مراقب مایعات گرم و سرد باشید. حواستان باشد به علت سر بودن دندان تا زمانی که بیهوشی از بین نرفته در زمان خوردن موارد غذایی لپ خود را گاز نگیرید. بعد از گذشت زمان و هنگامی که می توانید درد آنها را تحمل کنید، شروع به خوردن غذاهای جامد کنید. از جویدن غذا در سمتی که جراحی شده، خودداری کنید.

تمیز کردن دهان بعد از کشیدن دندان

بعد از عمل، می توانید دهان را به آرامی شستشو داده و دندان های خود را مسواک بزنید. دقت داشته باشید 24 ساعت بعد از کشیدن دندان، از مسواک زدن محل جراحی خودداری کنید. بعد از 24 ساعت اول، به مدت یک هفته پس از عمل جراحی، چندین بار در روز دهان خود را با نمک گرم بشویید. 1/2 قاشق چایخوری (2.5 میلی لیتر) نمک سفره را در 237 میلی لیتر (8 اونس) آب مخلوط کنید. در این مورد نیز حتما به دستورالعمل های دندانپزشک یا جراح متخصص دهان خود توجه کنید.

نرخ کشیدن دندان با بیمه دندانپزشکی مهراز

مصرف دخانیات بعد از کشیدن دندان

اگر سیگار می کشید یا از قلیان استفاده می کنید، حداقل 48 ساعت بعد از عمل و تا زمانی که می توانید، بعد از عمل این کار را نکنید. هرگونه استفاده از محصولات دخانی پس از جراحی دهان می تواند روند بهبودی را به تأخیر اندازد و خطر عوارض را افزایش دهد.

جهت تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی با مشاورین مهراز کارت همراه شوید

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی مهراز با کاهش هزینه ۵۰ درصدی به عموم مشتریان این اطمینان را به شما میدهد که بتوانید با کمترین هزینه، سلامت دندان های خود را تضمین کنید. همانطور که میدانید هزینه های مرتبط با خدمات دندانپزشکی در دسته گران ترین خدمات درمانی قرار میگیرد. از این رو داشتن یک بیمه دندانپزشکی جهت کاهش هزینه های این خدمات میتواند در این شرایط بسیار کمک کننده باشد. در نتیجه شما میتوانید با انتخاب یک بیمه دندانپزشکی مناسب هزینه های خود را به طرز قابل توجهی کاهش دهید.

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی

بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده

بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده با پوشش ۵۰ درصد هزینه های درمانی و زیبایی دندانپزشکی هزینه های سرسام آور این خدمات را کاهش داده و همه اعضای خانواده را بدون در نظر گرفتن محدودیت سنی، مورد حمایت قرار میدهد. از دیگر ویژگی های برتر بیمه دندانپزشکی نامحدود خانواده مهراز کارت میتوان به استفاده نامحدود و بدون سقف و مرز از خدمات اشاره کرد که این امر به این معنی است که شما میتوانید به تعداد دفعات نامحدود و با مبالغ بدون سقف از این خدمات استفاده نمایید.

تخفیف دندانپزشکی

شما میتوانید با دریافت ۵۰ درصد تخفیف دندانپزشکی در هزینه های درمانی و زیبایی خود صرفه جویی کرده و پس از دریافت کارت تخفیف مهراز از پشتیبانی و مشاوره رایگان نیز بهره مند شوید. با انتخاب این کارت‌، شما می‌توانید از بین شبکه ‌ای از دندانپزشکان معتبر و حرفه‌ای پزشک خود را انتخاب و در سراسر کشور از خدمات آنها استفاده نمایید.

دانلود pdf مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    • negar56
    • شهریور ۲۹, ۱۴۰۰

    حفره خشک وحشتناکه من تجربه کردم الان باز میخوام دندونمو بکشم میترسم باز تکرار شه یه متخصص خوب میخوام

      • admin
      • شهریور ۳۰, ۱۴۰۰

      با سلام تمامی متخصصین تحت قرارداد مهراز کارت با تجربه و متحبر هستند. مراکز درمانی طرف قرارداد مهراز کارت: https://mehrazcard.test-prozhe.ir/treatment-centers/ جهت کسب اطلاعات بیشتر تماس بگیرید؛ یا فرم درخواست مشاوره رایگان را پر کنید تا کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

  1. سلام یعنی ممکنه بعد از هربار دندان کشیدن این حفره ایجاد بشه ؟

    1. با سلام خیر. فقط گاهی ممکنه پیش بیاد. همیشگی نیست. https://mehrazcard.com/cost-of-tooth-extraction/

  2. سلام تعرفه دندان کشیدن رو میفرمایید

    1. سلام لینک تعرفه خدمت شما

  3. سلام واقعا مهراز کارت برای همه خدماتش تخفیف داره؟

    1. سلام بله برای تمامی خدمات 50درصد تخفیف داره

  4. ممنون از اطلاعات مفیدتون

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.