درمان لبخند لثه ای | روش های جراحی و غیر جراحی

درمان لبخند لثه ای

درمان لبخند لثه ای با روش های گوناگون

در این مطلب به روش های درمان لبخند لثه ای یا لبخند گوشی بوسیله روش های جراحی ، لیزر ،ارتودنسی، با تزریق ژل و… می پردازیم.

آیا وقتی لبخند میزنید بافت بزرگ لثه باعث می شود که دندان های بالایی شما چندان به چشم نیایند؟ و یا دندان بالایی شما در مقایسه با بافت لثه ای که نمایان می شود بیش از حد کوچک به نظر می رسد؟

کاهش هزینه اصلاح طرح لبخند و جراحی لثه با مهراز کارت

تا به حال توجه کرده اید به خاطر لب شکری بودن نمیتوان لبخند زد و یا اینکه تغییر رنگ لثه یا سیاه شدن لثه  شما آزار دهنده است؟

اگر جواب شما به این سوالات مثبت است، بیماری ای دارید که عموما “لبخند لثه ای” یا “لبخند لثه نما” نامیده می شود. کوتاه بودن دندانها هنگام خنده اثر منفی بر زیبایی طرح لبخند شما دارد. خوشبختانه می توان با روش های درمانی مختلف از جمله جراحی لثه، اقدام به طرح لبخند زیبا کرد.

لبخند لثه ای چیست؟

در لبخند زیبا و طبیعی، لب بالا کمی بالاتر از دندان‌ها قرار می‌گیرد. اما برای برخی از افراد لب بالا بیش از حد از لثه فوقانی فاصله می‌گیرد. که اصطلاحاً به آن لبخند لثه‌ای می‌گوییم. نمایان شدن لثه‌ فوقانی، ظاهر ناخوشایندی ایجاد کرده و باعث می‌شود تا بسیاری از این افراد از خندیدن کامل اجتناب کرده. و یا دهان خود را هنگام لبخند زدن با دست بپوشانند. یا به تدریج عضلات صورت خود را برای محدود کردن لبخند خود عادت دهند.

زیبایی بیشتر لبخند شما با طرح لبخند فانتزی با مهراز کارت

همه چیز درباره روکش دندان را بدانید …

دلایل ایجاد لبخند لثه ای

نمایان شدن بیش از حد بافت لثه در فک بالایی و دیده شدن لثه هنگام خنده ناشی از رویش غیرنرمال دندان ها است. دندان هایی که بافت لثه بزرگی آنها را پوشانده است، کوچک به نظر می رسند. اگر چه در واقع طول مناسبی دارند.

عضله ای که حرکت لب بالایی شما را کنترل می کند ممکن است بیش از حد فعال باشد. و باعث شود که لب بالایی شما بالاتر از حد نرمال قرار بگیرد. و باعث نمایان شدن لثه هنگام خندیدن شود.

نحوه رشد و گسترش استخوان فک بالایی باعث بوجود آمدن لبخند لثه ای می شود. برای مثال، در صورتی که در بافت لثه شاهد بیرون زدگی بیش از حد فک بالایی باشید. در حین لبخند زدن، بخش زیادی از لثه شما نمایان می شود.

جهت تهیه بیمه دندانپزشکی با مهرازکارت همراه شوید.

خط لبخند یا ناحیه ای از دندان ها که هنگام لبخند زدن دیده می شوند تحت تاثیر عوامل مختلفی است:

  • ظاهر و اندازه لب ها
  • عضلات صورت
  • اندازه و ظاهر دندان ها
  • بافت لثه فرد

کاهش هزینه ایمپلنت دندان با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز کارت …

درمان لبخند لثه ای

  • درمان لبخند لثه ای با جراحی فک

گاهی اوقات طول فک بالایی (ماکسیلا) نسبت به اندازه صورت، خیلی بزرگ است. به این حالت در اصطلاح «رشد بیش از حد عمودی فک بالا»  یا VME گفته می‌شود. اگر لبخند لثه‌ای به این علت باشد، لازم است برای اصلاح آن، جایگاه فک از طریق یک عمل جراحی به نام جراحی ارتوگناتیک (اصطلاحی مرکب از «ارتو» به معنی صاف کردن و «گناتوز» به معنی فک) تصحیح شود.

از میان تمامی روش‌هایی که در این مقاله برای اصلاح لبخند لثه‌ای ذکر می‌شوند، جراحی فک از همه پیچیده‌تر و دشوارتر است. اما در عین حال می‌تواند نتایج بسیار خوب و ماندگاری حاصل کند.

جرمگیری لثه چه فوایدی دارد؟

  • درمان لبخند لثه ای با ارتودنسی

در مشاوره اولیه، افراد احتمالی برای جراحی ارتوگناتیک معمولاً هم توسط متخصص ارتودنسی و هم توسط جراح متخصص دهان، فک و صورت مورد معاینه قرار می‌گیرند. یک متخصص ارتودنسی قبل از آنکه عمل جراحی ارتوگناتیک انجام شود، برای مدتی مشخص بریس‌های ارتودنسی را برای دندان‌های بالا و پایین طراحی و نصب می‌کند تا دندان‌ها به بهترین موقعیت ممکن برای این عمل جراحی جابه‌جا شوند. سپس بعد از این دوره ارتودنسی، عمل جراحی فک برای اصلاح وضعیت فک بالا یا پایین و یا هر دو ی آنها انجام می‌شود.

ارتودنسی دندان را با مهراز کارت با کاهش هزینه چشمگیر تجربه کنید …

هنگامی که موقعیت فک‌ها به نحو مناسبی اصلاح شد، متخصص ارتودنسی قادر خواهد بود که مجدداً اصلاحات لازم را برای ردیف‌سازی و مرتب کردن دندان‌های بیمار انجام دهد تا همه‌ی ناهنجاری‌های فک و دهان به طور کامل برطرف شود.

  • روش جراحی فک

جراحی فک به منظور اصلاح نامتقارن بودن فک‌ها و سایر نقایص مادرزادی اسکلتی و دندانی انجام می‌شود. این جراحی را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. تا موقعیت دندان‌ها، استخوان‌های فک و سایر بافت‌های سخت و نرم مرتبط با فک‌ها اصلاح شود. و ارتباط آناتومیکی آنها به بهترین شکل ممکن تصحیح گردد. جراحی ارتوگناتیک می‌تواند با هدف جابه‌جا کردن فک‌ بالا یا پایین و یا هر دوی آنها به منظور اصلاح بدشکلی اجزای صورت و دهان در بیمار انجام شود.

  • جراحی فک همراه با درمان ارتودنسی

در بعضی از موارد بهتر است برای کوتاه‌تر کردن دوره درمان، کاهش احتمال بازگشت نتایج و افزایش دوام و ماندگاری نتایج به دست آمده از درمان  ارتودنسی  این روش درمانی همراه با جراحی فک انجام شود. به خاطر داشته باشید که فردی که عمل جراحی فک انجام می‌دهد همیشه باید قبل و بعد از این عمل، یک دوره ارتودنسی را هم طی کند. معمولاً هر بیمار قبل از عمل جراحی فک به مدت 12 تا 18 ماه و بعد از آن به مدت 6 تا 12 ماه، دوره ارتودنسی خواهد داشت. با این حال شرایط برای هر بیمار کاملاً منحصر به فرد است و برنامه درمانی او به صورت اختصاصی بر اساس نیازها و علایق او تنظیم می‌شود.

  • لبخند لثه ای‌ ناشی از مشکل لثه

گاهی اوقات لبخند لثه‌ای فقط ناشی از مشکلی مربوط به لثه‌های شما است. و علت دیگری ندارد. بلند بودن بیش از حد لثه‌ها که در اصطلاح به آن “هایپرتروپی لثه‌ای” گفته می‌شود و یا رشد ناقص و در نیامدن کامل دندان‌ها از لثه، از مهم‌ترین علل شایع برای لبخند لثه‌ای محسوب می‌شوند.

  • افزایش طول تاج دندان

عمل افزایش طول تاج دندان شامل بالا بردن خط لثه از روی سطح دندان است تا از این طریق، قسمت بیشتری از ساختار دندان نمایان شود. این کار باعث می‌شود که دندان‌ها بلندتر به نظر برسند و بافت اضافه لثه از روی آنها برداشته شود.

به منظور نمایان کردن قسمت بیشتری از ساختار دندان‌های طبیعی شما می‌توان هم شکل بافت لثه و هم شکل استخوان اطراف دندان را به طور ملایم تغییر داد. عمل افزایش طول تاج دندان می‌تواند بافت اضافی لثه را از روی دندان‌های شما بردارد، خط لثه را بالاتر ببرد. شکل ظاهری آن را صاف و متقارن سازد و طول دندان‌ها را بیشتر کند.

همچنین هزینه جرمگیری دندان را ملاجظه نمائید

جهت مشاهده هزینه جراحی تخصصی دندان کلیک کنید

  • درمان لبخند لثه ای با لیزر

از این روش در مواردی استفاده می‌شود که بخواهیم از رشد مجدد بافت‌های نرم جلوگیری کنیم. در صورتی که برای اصلاح طرح لبخند لثه‌ای، تنها نیاز به برداشتن قسمت کوچکی از بافت لثه باشد، عمل فرم‌دهی لثه‌ها با استفاده از لیزر دیود معمولاً در حدود 15 تا 30 دقیقه طول می‌کشد. اما برای برداشتن مقادیر زیادی از بافت لثه باید حتماً یک عمل جراحی به نام افزایش طول تاج دندان بر روی بیمار انجام شود.

در این روش، یک متخصص بیماری‌های لثه (پریودنتیست) که در زمینه اصلاح ساختار لثه و دندان‌ها تخصص دارد، بافت اضافی لثه را از طریق جراحی حذف می‌کند و موقعیت استخوان دندان را اصلاح می‌کند تا قسمت بیشتری از ساختار دندان و قسمت کمتری از بافت لثه، نمایان باشد. این جراحی معمولاً بر روی بیش از یک دندان انجام می‌شود تا خط لثه یکنواخت و طبیعی برای بیمار حاصل شود.

  • الکتروسرجری (روش غیر جراحی)

روش الکتروسرجری در مواردی استفاده می‌شود که به دقت و ظرافت زیادی در اصلاح شکل لثه‌ها نیاز باشد. این روش هنگامی که به صورت حداقلی و با استفاده از حداکثر بزرگ‌نمایی انجام می‌شود، به بافت اصلاح شده لثه اجازه می‌دهد که بعداً بتواند دوباره رشد کند.

  • لبخند لثه‌ای ناشی از مشکلات دندان‌ها

فرایند رشد و درآمدن دندان‌ها از لثه می‌تواند به طور طبیعی به اشکال مختلفی صورت گیرد. و با برخی تغییرات طبیعی همراه باشد که منجر به کوتاه‌تر شدن طول دندان‌ها نسبت به حالت معمول و لثه‌ای شدن طرح لبخند می‌شود. اگر لبخند لثه‌ای شما به این علت باشد، می‌توان تغییراتی بر روی دندان‌های شما انجام داد. تا طول آنها بیشتر به نظر برسد. برای این منظور سطح دندان‌ها با استفاده از ونیرهای سرامیکی (لامینت) پوشانده می‌شود. یا اصطلاحاً روکش می‌شود.

همچنین ممکن است دندان‌های شما در اثر ساییده شدن و فرسایش به مرور زمان کوتاه شده باشد. این حالت به طور خاص برای افرادی اتفاق می‌افتد که عادت به ساییدن دندان‌ها بر روی هم یا دندان قروچه دارند. در افرادی که به این مشکل دچار هستند، عارضه‌ای به نام «رشد جبرانی» دندان به وجود می‌آید. به این معنی که دندان‌ها برای جبران ساییدگی و فرسایش شدیدی که برایشان اتفاق می‌افتد و جهت حفظ قابلیت عملکردی خود، شروع به کند کردن روند خروج خود از لثه می‌کنند. به این ترتیب درآمدن دندان‌ها با سرعت بسیار کمتر از حد معمول انجام می‌شود.

این باعث می‌شود که لبخند فرد به حالت لثه‌ای به نظر برسد. چرا که لثه‌ها به سطح دندان‌ها متصل هستند. و همراه با دندان در حال خروج، رشد می‌کنند. در برخی از موارد می‌توان برای برگرداندن دندان‌های درگیر در این عارضه به جایگاه درست خود از درمان ارتودنسی استفاده کرد. بعد از ارتودنسی، دندان‌های ساییده شده با استفاده از روکش‌های پورسلاین یا ونیرهای دندانی، بازسازی می‌شوند.

  • لبخند لثه‌ای ناشی از موقعیت لب

اگر وضعیت دندان‌ها، بافت لثه و فک شما طبیعی و سالم باشد، احتمالاً مشکل لبخند لثه‌ای شما ناشی از لب بالایی است. اگر لب بالا خیلی کوتاه باشد و یا ماهیچه‌های آن بیش از حد فعال باشند، می‌تواند باعث لثه‌ای شدن لبخند شما شود.

کوتاه بودن طول لب بالایی باعث می‌شود که نتواند روی دندان‌ها و لثه‌های شما را بپوشاند. و در نتیجه، لبخند شما حالت لثه‌ای پیدا می‌کند. اگر در حالی که دهانتان بسته و لب‌ها در حال استراحت هستند، لب بالایی به طور کامل روی دندان‌ و لثه را می‌پوشاند، اما وقتی که می‌خندید، لب شما خیلی بالا می‌رود و لثه‌ها نمایان می‌شوند، احتمالاً لبخند لثه‌ای شما به خاطر بیش‌فعال بودن لب بالایی می‌باشد.

  • اصلاح وضعیت لب

این عمل برای افرادی مناسب است که لبخند لثه‌ای در آنها به علت موقعیت نامناسب لب‌ها باشد. عمل اصلاح وضعیت لب به منظور پایین آوردن موقعیت لب بالایی انجام می‌شود. این عمل یک جراحی کوتاه و مختصر است. که دامنه حرکت لب بالایی را محدود و موقعیت آن را به گونه‌ای اصلاح می‌کند که مقدار کمتری از بافت لثه شما در زیر آن نمایان باشد.

در جریان این عمل، یک نوار باریک از بافت لثه از طرف داخل آن برداشته می‌شود. و لبه بریدگی ایجاد شده در نقطه پایین‌تری بخیه می‌شود. تا طول لب بالا بیشتر شود. انجام این عمل معمولاً در حدود 30 تا 45 دقیقه زمان می‌برد. اما نتایج آن که لبخندی زیبا و جذاب است، بلافاصله پس از پایان عمل قابل مشاهده خواهد بود.

بیش‌فعال بودن لب بالایی را معمولاً می‌توان با استفاده از روش‌هایی برای کاهش قابلیت کشسانی طبیعی عضلات آن، درمان نمود. این کار می‌تواند از طریق عمل جراحی دائمی تزریق بوتاکس انجام شود. که ماهیچه‌های بیش‌فعال لب بالایی را غیرفعال می‌سازد.

برای دیدن تعرفه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

هزینه جراحی لبخند لثه ای

به خاطر داشته باشید که بین قیمت جراحی لبخند لثه ای و میزان نمایان بودن لثه هنگام خندیدن رابطه کمی وجود دارد.هزینه جراحی لثه برای هر بیمار متفاوت است. و حتی هر دندان پزشک هزینه متفاوتی را طلب می کند.

با این حال، هزینه های اجتماعی و عاطفی لبخند لثه نمای شما بسیار بیشتر از قیمت اصلاح لبخند لثه ای است.با توجه به هزینه های گزاف دندانپزشکی استفاده از بیمه تکمیلی دندانپزشکی می تواند کمک کننده باشد. در رابطه با پوشش بیمه هزینه های جراحی زیبایی لثه با سپهرسازان مهراز تماس بگیرید.

ممنوعیت های جراجی لثه‌ها

برخی بیماری‌ها از جمله قندخون یا فشار خون بالا، بیماری‌های تثبیت نشده قلبی، آنژین صدری یا شش ماه اول بعد از جراحی بای پس قلب باعث محدودیت در هر نوع جراحی لثه می‌شود.

کسانی که کم‌خونی شدید یا هر نوع بیماری سیستم ایمنی دارند، یا قطر لثه آنان به حدی است که با هر نوع دستکاری دچار مشکلات دندانی دیگری می‌شوند. باید از انجام این نوع جراحی امتناع کنند.

همچنین افرادی که دچار بیماری‌های کنترل نشده یا سرطان هستند. نباید تن به هیچ نوع جراحی و از جمله جراحی‌های دندان بدهند.

انجام این نوع جراحی برای کسانی که ایمپلنت کرده‌اند نیز با ملاحظاتی همراه است.

خطرات احتمالی جراحی لثه

با اینکه عوارض جراحی زیبایی لثه در حین و پس از آن در صورت انتخاب یک دندانپزشک زیبایی معتبر جهت انجام درمان بسیار کم می‌باشد، اما ممکن است مشکلاتی رخ دهد. خونریزی و تورم بیش از حد لثه‌ها و واکنش آلرژیک به بی‌حس‌کننده خطرات احتمالی این درمان می‌باشند.

 

***جهت استفاده از خدمات دندانپزشکی ارزان با مشاورین مهراز کارت همراه شوید***

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره جراحی لثه

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. امکان داره بعد از جراحی ترتیب دندونا بهم بریزه ؟

      • admin
      • مهر ۹, ۱۴۰۰

      با سلام اگر جراحی دندان منجر به از دست رفتن دندان بشه و جای خالی دندان با پروتز و یا ایمپلنت پر نشود، به مرور زمان این جای خالی باعث به هم ریختگی سایر دندان‌های مجاور خواهد شد.

    • meysam
    • آبان ۲۶, ۱۴۰۱

    سلام این مورد جراحی بشه ایا دوام داره؟ بهترین متخصص مهراز رو معرفی میکنید؟

    1. با سلام تاثیر این جراحی دائمی هستش. لینک لیست مراکز درمانی و دندانپزشکان متخصص مهراز خدمت شما: https://mehrazcard.com/treatment-centers/

  2. سلام وقتتون بخیر من موقع خنده لثه ام بیشتر دیده میشه باید چیکار کنم؟

    1. با سلام به این حالت اصطلاحا لبخند لثه ای گفته میشه که با جراحی پیوند لثه قابل درمان هستش. https://mehrazcard.com/gum-surgery/

  3. سلام هزینه این جراحی با مهراز کارت چقدره؟

    1. با سلام مهراز کارت این جراحی رو با کاهش هزینه 50% به شما ارائه میده. https://mehrazcard.com/gum-surgery/

  4. با بیهوشی هم انجام میدین؟

    1. سلام خیر

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.