کشیدن دندان کودک

کشیدن دندان کودک

کشیدن دندان کودک

در زمان های قبل تر، برای کشیدن دندان از انبر و نخ و پیزهای دیگر استفاده میکردند. حتی برای کودکان نیز از این روشها استفاده میشده است.

حتی برای کشیدن دندان کودک (دندان شیری) هم ازین روشهای دردناک و ترسناک که حتی ما بزرگترها هم طاقتش را نداریم استفاده می کردند.

اما با روند رو به رشد توجه به کودکان و ارزشمندتر شدن حفظ روحیه لطیف کودک در سنین کودکی اش و پیشرفت دانش ها، برای بهبود همه نوع از موارد پزشکی، امروزه برای کشیدن دندانهای کودک روش های بهتری در نظر گرفته شده است.

دندانپزشکی اطفال ارزان با مهراز کارت

ارتودنسی دندان را با مهراز کارت با کاهش هزینه چشمگیر تجربه کنید …

تقریبا همه کودکان 20 عدد دندان شیری دارند. با بزرگ شدنشان به تدریج 32 دندان دایمی جایگزین آنها می شود.

در بعضی موارد همه دندانهای دایمی در زیر لثه ها وجود دارند و پنهان هستند. با افتادن یا کشیدن دندان شیری سر از لثه بیرون می اورند.

بعضی مواقع هم چند دندان اضافه که به آنها دندان سوپرنومری می گویند، وجود دارد. در این شرایط به عنوان هایپردونتیا یا همان رشد دندان اضافه شناخته می شوند که بیشتر به عوامل ژنتیکی برمیگردد.

جهت مشاهده تعرفه تخفیف دندانپزشکی کلیک کنید.

تصور غلط والدین از دندان های شیری کودک

بعضی والدین تصور می کنند که دندان های شیری از آنجایی که قرار است موقتی باشند و دندان دایمی جایگزین آنها می شوند اهمیت چندانی ندارند. اهمیت ندادن به دندانهای شیری کودک، باعث مشکلات دندان درد و عوارضی دیگر برای دندان های دایمی می شود.

پوسیدگی دندان ها در کودک می تواند سبب دندان درد و یا عفونت دندان شود. به دلیل تحمل نکردن درد کشیدن در هنگام درست کردن دندان کودک، والدین درمان و یا ترمیم آنها را نادیده بگیرند. در این مواقع والدین ممکن است به انواع دهان شویه ها و مسکن های دندان مراجعه کنند. این موارد نیز اثار جبران ناپذیری برای کودک می تواند داشته باشد.

مراجعه به دندانپزشکی کودکان ارزان

مشاهده هزینه مشاوره کودک و نوجوان

زمانی که دندان آسیاب شیری کودک، به دلیل پوسیدگی زیاد کشیده می شود ممکن است گاهی الگوی مناسب رویش دندانهای دایمی تغییر کند.

در این حالت، فضای مورد نیاز برای دندانهای دایمی وجود دارد. به این صورت دندانهای دایمی ممکن است در جایگاه مناسبی در لثه ها قرار نگیرد.

جهت مشاهده تعرفه تخفیف ایمپلنت و بیمه دندانپزشکی اینجا کلیک کنید.

کاهش هزینه ایمپلنت دندان با کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز کارت …

از مهمترین دلایل کشیدن دندان شیری

  • پوسیدگی شدید دندان
  • بیماریهای لثه
  • تحلیل رفتن و یا خورده شدن ریشه دندان
  • درمان های ارتودنسی
  • نیفتادن دندانهای شیری در موقع مناسب
  • رشد دندان های اضافی
  • شکسته شدن دندان
  • وجود عفونت دندان در راستای یک خط شکستگی
  • دندان هایی که به دلیل شکستگی استخوان فک دچار آسیب شده اند

 

جهت مشاهده هزینه دندانپزشکی سال کلیک کنید

آموزش مراقبت بعد از پر کردن دندان

کشیدن دندان کودک

کشیدن دندان کودک

روش های کشیدن دندان شیری

بعد از اطمینان از اینکه باید دندان شیری کودک کشیده شود. ممکن است که دندانپزشک در همان جلسه اول معالجه، دندان شیری را بکشد. البته ممکن است کشیدن دندان را به جلسه آینده مولکول کند.

ریشه دندان ها در داخل محفظه یا جایگاهی بنام “ساکت دندانی” هستند که در استخوان فک قرار گرفته است.

در موقع کشیدن دندان لازم می باشد که دندانپزشک این جایگاه را مقداری گشاد و یا باز کند، و ریشه دندان را از لیگامنتی که به آن وصل است جدا کند.

این کار معمولا به راحتی و با سرعت انجام میشود ولی باز هم می توان برای کاهش درد و اندازه توانایی کودک، از نوع بی حسی خاصی که برای کودکان می باشد، توسط پزشک مورد استفاده قرار گیرد.

چگونه ترس از کشیدن دندان را کاهش دهیم؟

مراقبت های لازم بعد از کشیدن دندان های شیری

 بعد از کشیدن دندان کودک، لب، گونه ها و حتی زبان کودک به مدت نیم ساعت تا دو ساعت بی حس می باشد. والدین باید وضعیت را مورد نظر داشته باشند و تا زمان برطرف شدن کامل داروی بی حسی، از قسمت دندان کشیده شده برای جویدن غذا استفاده نکنند.

برای مدت یک روز از غذاهای نرم برای کودک استفاده شود و همچنین از فعالیت و بازی های پرتحرک کودک جلوگیری شود.

بعد از کشیدن دندان شیری کودک می بایست گاز استریل را حداقل به مدت نیم تا یک ساعت روی محل دندان کشیده شده گذاشته و به آرامی گاز بگیرد.

اگر در هنگام خواب کودک بعد از کشیدن دندان لکه خون روی بالشت کودک دیده شد، نگران نشوید. این مساله ای عادی است. البته اگر خونریزی بعد از کشیدن دندان به مرور در طول 8 ساعت اول کمتر نشد و یا حتی بیشتر شد حتما با دندانپزشک کودک در میان بگدارید.

برای جلوگیری از عفونت دندان کشیده شده، باید از وارد کردن مداد و سایر اجسام به داخل دهان کودک جلوگیری شود.

بعد از کشیدن دندان برای جلوگیری از گیر افتادن مواد غذایی در حفره ایجاد شده، از آب نمک رقیق به صورت چرخاندن در دهان و یا دهانشویه استفاده کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

شما با داشتن کارت تخفیف دندانپزشکی مهراز میتوانید کاهش هزینه ۵۰ درصدی تمامی خدمات متنوع درمانی و زیبایی دندان را برای داشتن لبخندی زیباتر و سلامت بیشتر دهان و دندان خود استفاده نمایید. با تهیه کارت تخفیف دندانپزشکی، می‌توانید به راحتی فهرستی از دندانپزشکان متخصص را در اختیار داشته و بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

کارت تخفیف دندانپزشکی

کارت تخفیف دندانپزشکی

بیمه تکمیلی دندانپزشکی

شما با تهیه بیمه تکمیلی دندانپزشکی مهراز مشمول برخورداری از ۵۰ درصد کاهش هزینه خدمات درمانی و زیبایی دندانپزشکی شده و میتوانید از تمامی خدمات دندانپزشکی با هرهزینه ای بدون سقف و محدودیت در سراسر کشور بهره بگیرید. در صورتی که سایر بیمه نامه ها دارای سقف استفاده از خدمات به صورت سالانه هستند. از اصلی ترین مزایای داشتن بیمه تکمیلی دندانپزشکی مهراز این است که می‌توانید با اطمینان بیشتری در مورد پوشش هزینه‌های ناگهانی و گزاف دندانپزشکی خود دست یابید.

ارزان ترین بیمه دندانپزشکی

شما میتوانید تنها با پرداخت حق عضویت اولیه تا یک سال از ارزان ترین بیمه دندانپزشکی با عنوان مهراز کارت، بدون پرداخت هیچگونه هزینه جانبی دیگری استفاده نموده و همچنین میتوانید تا ۵ سال متوالی پس از دریافت مهراز کارت با پرداخت یک سوم هزینه اولیه آن را تمدید نمایید. علاوه بر این شما به ازای دریافت خدمات در مراکز درمانی مهراز کارت میتوانید از کاهش هزینه ۵۰ درصد واقعی استفاده نمایید و این در حالی است که بسیاری از مراکز بیمه نهایتا ۱۰ تا ۲۰ درصد از هزینه های دندانپزشکی را پوشش میدهند.

منابع: الهام گرفته از مجموعه مقالات بین المللی ISI درباره کشیدن دندان و دندانپزشکی اطفال

دانلود PDF مقاله

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  1. سلام من یه پسر 2ساله دارم برای جلوگیری از آسیب قطره آهن به دندونهاش چیکار باید کنم؟

    1. سلام و وقت به خیر بهترین راه حل استفاده از قطره چکان های مخصوص کودک هستش.

    • mino
    • آذر ۲۲, ۱۴۰۱

    سلام خدمات برای کودکان هم دارید همه مراکز مهراز داره؟

    1. با سلام دندانپزشکان متخصص کودکان در تمامی مراکز درمانی مهراز کارت فعال هستن. لیست مراکز و پزشکان خدمت شما دوست عزیز: https://mehrazcard.com/treatment-centers/

  2. برای کودکان مطب جدا دارید؟

    1. سلام خیر در مطب های مهراز ویزیت میشن

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.

دریافت مشاوره رایگان درمانی

.